Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

5 op 6m tot de beschikking

Gestart door NielsVV, 29 november 2014, 21:39:08 PM

NielsVV

Hallo,

De verbouwingen van ons huis zijn zo goed als achter de rug en kan terug de treintjes beginnen uit pakken. Heb van de vrouw de zolder 'gekregen'  8) als hobby ruimte. Deze heeft langst weerszijden een schuin dak. De afmetingen die ik maximaal kan benutten (niet gemeten tot in de hoek, maar op 1m hoogte) zijn 5 op 6m. Dit moet natuurlijk niet helemaal vol. Het mag best wel druk zijn met wat hoogteverschil. Ik rij voornamelijk met tijdperk IV tot VI Belgisch. Rij 3-rail.
Heb alle topics van verscheidene fora allemaal doorgenomen (dit-, 3-rail- & stummiforum), maar nog niet echt mijn goesting gevonden. Het baanplan dat mij het meeste aanspreekt is dat van Gerolf, maar denk dat dit qua techniek iets te hoog gegrepen is.  Kan zijn plan ook niet helemaal volgen.

Iemand hier nog met zulke afmetingen die hier zijn baanplan wil posten?

Bedankt,
Niels
H0 - AC - Digitaal - iTrain ====>>>> Lego City

DelticPower

Hallo Niels, kijk eens op de side van Huib Maaskant. Avontuur in miniatuur http://www.floodland.nl/aim/ . Ben zelf zijn project "Lage Zij" aan het nabouwen. Een geweldig plan vwb de rijmogelijkheden. Misschien krijg je hier iets inspiratie van. :D
Veel Succes.
Groeten Jan

Gerolf

Citaat van: NielsVV op 29 november 2014, 21:39:08 PMHet baanplan dat mij het meeste aanspreekt is dat van Gerolf, maar denk dat dit qua techniek iets te hoog gegrepen is.  Kan zijn plan ook niet helemaal volgen.

Leuk dat je mijn plan leuk vind. Maar ik kan je ook helpen om je eigen plan te tekenen:
http://meb.gerolf.be/home/terzijde/nplanmaak.htm
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Snobby Crash

Hey Niels !

Allereerst welkom op dit prachtige forum !

Mijn zolder ziet er ongeveer hetzelfde uit als die van jou,
denk ik, en ik ben tot de enige conclusie gekomen dat je
op zo een ruimte het best kan werken met een twee drie
of vier sporen naast elkaar aan de zijkanten.

Aangezien je met schuine kanten zit, net zoals ik is het geen optie je baan te
bouwen in het midden van je zolder, maar rondweg de schuine kanten.

Je kan immers niet een baan maken in het midden, want als je er dan
langsheen wil lopen loop je met een gebogen rug langs de zijkanten.

Mijn voorstel is om je baanplan zo te maken dat je gaat rijden net onder de schuine kanten,
en een station gaat bouwen dat aan een van de schuine kanten naar voor komt.

Ik neem morgen wel enkele fotos en zet ze online om je een idee te geven
hoe ik je zolder zou inrichten....

Ik ben van Temse, je kan gerust eens een kijkje komen nemen naar mijn
baan in opbouw....


Geert

NielsVV

Allen al bedankt voor de reacties.

Een opsomming van wat ik graag had gehad op mijn baanplan is het volgende :
* 1 groot doorgaand hoofdstation (maximale treinlengte +-2m, stoptreinrijtuigen)
* Groot schaduwstation
* kleiner hoger gelegen station
* gedeelte industrie
* enkele spoorbruggen
* een loc depot/werkplaats
* meerdere treinen tegelijk laten rijden
* iets grotere boogstralen

Wil digitaal met het cs2 gaan rijden. Heb zelf al wat schetsen op papier gezet, maar kom niet echt verder dan een wat uitgetrokken ovaal.

Groetjes,
Niels
H0 - AC - Digitaal - iTrain ====>>>> Lego City

bellejt

gewoon naar enkele plannen kijken.Daar het beste uit copieren en zo naar je eigen plan toeleven.Zo heb ik mijn plan ook ontworpen.En sinds 1 jaar nog eens goed uitgebreid.

oebr

kan je Geert z'n uitnodiging zeker aanbevelen, als je inspiratie wil opdoen voor een degelijke opbouw van een onderbouw (mooi geschreven he  ;) ) zeker eens op bezoek gaan ! 
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

Snobby Crash

Hey Niels ik zou nog een foto plaatsen van hoe ik mijn baan aan het leggen ben.
Je ziet dus duidelijk de schuine kant van het zolderdak. Rondom mijn zolder leg ik
een volledige dubbele lus, je ziet nog maar enkel het onderste deel van telkens
3 sporen. Elke lus is 6 blokken lang van 4meter per blok. ik ga dus in totaal
ongeveer een 36 blokken hebben zonder één wissel nodig te hebben.
Boven mijn trapgat zie je momenteel een bredere plaat, dit is de aanzet naar een
rangeerbundel van twee keer 5 of 6 sporen van telkens een 3,5m lang, deze
rangeerbundels komen op de voorgrond in een weide cirkelvormige layout.
Hoger gelegen en achter de rangeerbundels komt er een reizigersstation
van een vijftal sporen. Links komt een dieseldepot, en rechts een stoomdepot.

In elk geval door mijn sporen langsheen de zijkant te leggen kan ik een 36 treinen
gaan opstellen, ik kan overal netjes bij en het station dat in een weide boog komt kan ik
ook netjes bij.

Mijn vorderingen zijn te volgen in het draadje "Elverbeke" maar daar staan nog oude foto's
op en ook nog foto's van mijn zoon zijn inmiddels afgebroken racebaan.
Binnenkort zal ik dit draadje eens volledig opnieuw herbeginnen en aanvullen met foto's


NielsVV

Geert bedankt voor de info, zal je topic eens bekijken en er het nodige uithalen.

Heb inmiddels een plan gevonden dat mij aanspreekt. Wat denken jullie van onderstaande?






Een soort U-vorm. Enkel ga ik dit plan hier en daar nog wat aanpassen. De benen worden links en rechts doorgetrokken naar +-5m, dit zodat ik aan de nodige hoogte kom zonder een klimspiraal te hoeven gebruiken en toch niet boven de 2.5% uit kom.

Heb dit plan hier gevonden.
H0 - AC - Digitaal - iTrain ====>>>> Lego City

TBCédric

Citaat van: NielsVV op 02 december 2014, 20:16:00 PM
Geert bedankt voor de info, zal je topic eens bekijken en er het nodige uithalen.

Heb inmiddels een plan gevonden dat mij aanspreekt. Wat denken jullie van onderstaande?






Een soort U-vorm. Enkel ga ik dit plan hier en daar nog wat aanpassen. De benen worden links en rechts doorgetrokken naar +-5m, dit zodat ik aan de nodige hoogte kom zonder een klimspiraal te hoeven gebruiken en toch niet boven de 2.5% uit kom.

Heb dit plan hier gevonden.

Ik vind dit eigenlijk niet slecht, alleen wat te druk en voor 5 op 6 meter is dit niet zo'n goed plan. Je gaat veel te korte en onnatuurlijke bochten krijgen/hebben. Lange loks (stoom) en rijtuigen zullen moeilijk of niet er door geraken.

Je kan nog steeds een landelijk stationnetje met een zijspoor nemen (zie bomal), wat dorp, brugje, riviertje en mooie ruime bochten en je kan dalen naar je schaduwstation. (Alhoewel een klimspiraal dan beter zou zijn.)
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

OlivierV

#10
Op zicht niet slecht maar veel te druk en het is allicht een marklin plan vol met scherpe bogen. Tevens zie ik een druk station met veel sporen die allicht veel te kort gaan uitvallen ivgl tot de grootte van het station.

Hou het wat minder druk en neem wat ruimere bogen.

edit:
De scherpste bogen die ik op mijn modules in het zicht heb liggen hebben een straal van 68 en 74 cm als ik mij niet vergis en zelfs hier zie je nog de ander railstaaf wanneer er een rijtuig over rijdt...
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Snobby Crash

Volledig eens met Olivier.... op de ruimte die je tot je beschikking hebt
kan je zoveel meer... steek die scherpe bochten weg en je baan gaat er
veel echter uitzien !

Geert

loebaske

5 op 6 kan je behoorlijk wat doen zonder bijna onder en boven te gaan rijden, de ruimte die ik ter beschikking had was 4 op 8, op men baan ligt het spoor overal op de zelfde hoogte, heb een station, een brug , een overweg en een tunnel waar het auto verkeer onderdoor gaat, een container terminal  en dit alles op die oppervlakte, vergeet nog men schaduw station op het nul niveau, hou het altijd simpel en geen spaghetti baan die op niets werkelijks trekt/gelijkt  en toch veel rij plezier met 6 tal rijdende treinen.... :) :)

centauri167

Op zich heeft het plan wel iets, maar zoals hierboven al aangehaald is het enerzijds veel te druk en ga je anderzijds enkel zeer korte treinen in dat station kunnen laten rijden.

2 andere opmerkingen:
- dit plan is allesbehalve goedkoop, kijk alleen maar hoeveel wissels er inzitten
- lijkt me voor een beginner onbegonnen werk

Mijn advies als "leek" die al jarenlang bezig is met modeltreinen, maak een simpel klein baantje waar je alles op kan testen en ondertussen er ook op kan rijden. Want een project waar je jarenlang aan gaat bezig zijn zonder je kan rijden gaat volgens mij ook tegensteken.
Tevens zou ik je aanraden om bij een club te gaan, je zal daar altijd wel mensen vinden die je met raad en daad kunnen bijstaan.

Maar ik blijf je topic zeker volgen want ik ben benieuwd naar wat je gaat doen.

Snobby Crash

Naar mijn mening is dit geen goed plan om te plaatsen tegen wanden...
hoe geraak je in de toekomst makkelijk bij je opstelsporen....???

Geert