Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

FAQ Servo's

Gestart door Binco, 27 november 2014, 16:59:30 PM

Binco

Ik zit met 2 tamelijk korte vraagjes omtrent Servo's.

1) Als je X (X<5) servo's hebt die allemaal hetzelfde moeten doen op hetzelfde moment, kunnen deze dan parallel geschakeld worden op 1 uitgang van een servodecoder?

2) Bestaat er een manier om een servo 'direct' aan te sturen dmv een draaiknop waarbij de servo de positie van de draaiknop overneemt? Als zijnde er tandwielen zouden tussen zitten.

Bedankt alvast aan diegene die een antwoord weten.

dani

1 : ja dat kan.   
2 ja met bvb een servo tester of een NE 555 schakeling


Voor 1 ga je misschien het signaal even moeten boosten met een torretje
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Binco

Citaat van: dani op 27 november 2014, 18:03:52 PM
Voor 1 ga je misschien het signaal even moeten boosten met een torretje
Ik neem aan dat je hier niet het diertje bedoelt ...

Voor een NE555 schakeling kwam ik dit tegen, en aangezien er Servo tester bij staat kan het dit ook wel eens zijn alleen .. zie ik geen draaiknop?

bellejt

zo'n servotestertje kost amper 3 euro.Je kan het gewoon gebruiken als tussenregeling of om servo's te testen.

dani

een torretje is een transistortje.
en daar waar je de schakelaartjes Froward / Reverse ziet elk met een pot meter, vervang je die gewoon door een potmeter van bvb 100K   (de hele zooi, dus de 2 schakelaars EN  de 2 weerstanden)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Binco

Bedankt Johnny en Dani,
Wat de schakeling betreft ben ik mee. Zal dus zien wat mij het beste uitkomt als ik het nodig heb!

Met de transistor ben ik nog niet helemaal mee, maar ben dan ook een leek op dat vlak.
Ik las dat een transistor een signaal kan versterken, leuk, maar naar wat moet ik nog kijken in mijn specifiek geval?

Sattrickske

Hier gaat de transistor geen signaal versterken, enkel stroom/spanning in- en uit schakelen (technisch gezien wordt de transistor hier als schakelaar gebruikt door de versterking in het saturatiegebied te drijven).
Je wou dus max. 5 servo's tegelijk schakelen.  Kijk naar het max. stroomverbruik van één servo en doe dit x5.  Dit is de stroom die je transistor moet aankunnen.  De BC547B van het bovenvermelde schema gaat dit niet halen (max. 200mA).  Mijn 3.7g servos verstoken bv. 100mA. 

Je mag de transistor ook vervangen door een mosfet bv. AO3402, deze mag je rechtstreeks aan de NE555 hangen (dus zonder stroom begrenzende weerstand, 1K op het schema).  Hier kan je dan max. 4A door jagen.  Mosfets hebben een lagere interne weerstand en gaan daardoor ook minder snel opwarmen dan transistoren of darlingtons.

Sattrickske

Ow, wacht effe, schema niet goed bekeken...
De stroom gaat niet door de transistor enkel, het signaal.  De draadbruggetjes zijn wat verwarrend.

Met dit schema kan je nagenoeg zoveel servos in parallel schakelen als je wil.  De signaal lijn van de servo verbruikt heel weinig stroom, dus met 200mA kom je al een heel eind.

Binco

#8
Het parallel schakelen heeft in eerste instantie geen betrekking op dit schema maar wil dit gaan doen op een bestaande servodecoder.
Dien ik dan met bepaalde zaken rekening te houden?
De waarde van de gebruikte transistor zal moeilijk te achterhalen zijn denk ik?

Sattrickske

Kijk enkel of de bestaande decoder ook de voedingslijnen schakelt.  Normaal gezien niet, en dan is er geen probleem.
Indien wel, nakijken hoeveel stroom die geschakelde voeding aan kan.

Over welke decoder praten we?  Of post eens een foto dan kunnen we proberen te achterhalen hoe die werkt...

Binco

Het is een SwitchPilot Servo van ESU.
De servo's zijn die blauwe dingen (ik denk SG90 ?)

Sattrickske

OK we praten dus over servos met de volgende elektrische eigenschappen:
CiteerVoltage:....................................................................................... 4.0V to 7.2V, 4.6V - 5.2V nominal
Running current (with no mechanical load) with 5V supply:....... 220 ±50mA
Stall current (horn locked) with 5V supply:................................. 650 ±80mA
Idle current with 5V supply:........................................................ 6 ±10mA
Als we ervan uitgaan dat je servo kan vastlopen, heb je 4x 650mA voedingstroom nodig.  Rekeninghoudend met de marge van 80mA per servo, kom je op 2.92A (neem maar 3A).
Als ie niet kan vastlopen, heb 4x 220mA.  Dus kom je hier op 1.08A (neem maar 1.1 of 1.2A)

De handleiding van de switchpilot effe opgesnord (paragraaf 5.2.3)
CiteerVoltage:....................................................................................... 4.0V to 7.2V, 4.6V - 5.2V nominal
Running current (with no mechanical load) with 5V supply:....... 220 ±50mA
Stall current (horn locked) with 5V supply:................................. 650 ±80mA
Idle current with 5V supply:........................................................ 6 ±10mA
Dus de voeding wordt niet geschakeld, wat de zaak vereenvoudigt. Maar sectie 16.2
CiteerServo-uitgangen:
• 4 servo-uitgangen voor RC-servo's (bijv. Graupner® JR, Futaba® of ESU), impulsduur tussen
1,0 ms en 2,0 ms instelbaar, positieve impuls. Draaisnelheid en eindposities separaat
instelbaar met invoereenheid.
• Voeding van de servo's met gestabiliseerde 5V. Maximale stroom: 250 mA continu, 500 mA
piek (20 seconden)
Dus probleem, de decoder geeft niet genoeg stroom.  Oplossing: zelf een voeding van 5 of 6V voorzien die 3A aankan.
De servos die gezamelijk moeten bewegen, sluit je met hun signaal draad op dezelfde uitgang van de decoder.  De massa (-) van de aparte voeding sluit je op één van - van de SwitchPilot.  De + van de SwitchPilot gebruik je niet.  De + van de servos schakel je aan op de + van je aparte voeding.

Binco

Bedankt om het zo uitgebreid uit te leggen.
Heel verstaanbaar op deze manier!  8)

Als leek stel ik mij de vraag of je dan zomaar een extra voeding op (een deel van) de uitgangen van de decoder mag zetten?
Zorgt dit niet voor interne problemen?

Sattrickske

Als je het enkel bij de massa houdt, normaal gezien niet.

Binco

Ok, dan moet ik bij gelegenheid maar eens zien of ik geen DC 5V 3A heb liggen.
Bedankt! Mijn vragen zijn opgelost.  ;)