zelf wissels maken; printplaat en afsandhouders gezocht

Gestart door krisds, 27 november 2014, 12:40:49 PM

3rail

Ik heb die site ook eens bekeken, maar dat zijn Engelse sporen.
Aangezien ik Duits rij kan dit al niet bij mij, ik weet niet wat de belgen gebruikte voor spoor?

Edward.
Wat hebben die Duitsers toch mooie dingen gemaakt,Br 01,01-10,02,03,03-10,04,05,06,12,13,14,15,16,17,18.0,18.1,18.2,18.3,18.4,18.5.19.0,19.1,23,38.2,38.4,39,41,43,44,45,50,52,53,54.8,55.5,56,57,58,59,61,62,64,78,80,81,86,92,99

jean-luc

Voor Belgische treinhistorie moet je hier zijn:

http://www.tassignon.be/trains/documentation/documentation.php

Deze site bevat een schat aan informatie. Nogmaals dank aan Patrick en Rik!  ;)

jean-luc

Naast het tooltje van Dirky had ik er ook nog eentje bedacht.
Verschenen in MSM 51.

krisds

Inmiddels bren ik al een "standaard" wissel of 3 verder, een stootbok gemaakt, de dwarsliggers uit balsahout liggen ook klaar, maar eerst nog dit ambitieus plan;
Wisselcomplex by kris ds, on Flickr
Ik hoop voordeel te halen uit zelfbouwwissels om op een korte oppervlakte van 1 naar 6sporen te gaan, met een meer realistische "bundellook" en zonder te scherpe bogen.
Voor mijn contrarails ga ik "gewone rails" gebruiken. In mijn beperkte bibliotheek, met name het boek van de reeks 65-75(nicolas collectie) kwam ik immers foto's tegen van gewone rails als contrarail midden jaren 80. In het huidige tijdperk zie ik vooral een speciaal aangepaste verstevigde contrarail of een "L" profiel.

Hierna hoop ik de wissels en dwarsliggers een mooi kleurtje te geven.

jean-luc

Mooi, een heel ambitieus plan. Het lukt je zeker  8)
De polarisatie is zeker ook een uitdaging   :)
Ik kijk uit naar het resultaat.

Klaas Zondervan

De polarisatie valt wel mee. Welke van de 3 rijwegen je ook kiest, er is altijd 1 puntstuk dat niet meedoet. Je kunt er dus 2 met elkaar verbinden en samen schakelen.

krisds

voor de polarisatie, het puntstuk is al bij het bouwen geïsoleerd. Ik hoop de wisselsturing (waarschijnlijk mechanisch) samen met het puntstuk per wissel in 1 bediening te steken, maar dat is voor na mijn "monsterwissel". Alles op zijn tijd...

krisds

nog even wat foto's toevoegen om te tonen wat ik bedoel met contrarails;
Momenteel zijn dit speciale stukken, Het lijkt wat op een kleine doorgesneden minirail. tegenwoordig kom je dit overal tegen; Hier op de voorgrond op een foto van Johny Brauns;
NMBS 4173 in Leopoldsburg by Johny Brauns, on Flickr
In sommige bundels kan je echter deze variant ook nog tegenkomen, een vereenvoudigde variant zeg maar, een soort "L" profiel;
contrarail platte versie by kris ds, on Flickr
En dan de oerversie, gewoon gemaakt uit stukken rail, en blijkbaar nog in gebruik in bundel c van schaarbeek. Voor een modelbouwer als ik iets interessanter, bij de vorige versies begon ik toch al wat te zweten voor het vinden van het juiste materiaal;
contrarail gewone rail by kris ds, on Flickr
en om het toch wat vervolledigen, ik denk dat bij de huidige hogesnelheidswissels nog andere stukken gebruikt worden...

krisds

ondertussen is ook mijn megawissel gesoldeerd. Er is natuurlijk nog een pak werk aan, maar alweer een stap verder.
wissel by kris ds, on Flickr

755philippe

Ik vermoed dat je wissels voor gelijkstroom zijn. Maar kan dit ook voor wisselstroom ?
Mvg

755philippe

Steam.N

Ziet er goed uit, Kris.
Is die combinatie van al die wissels in één stuk gemaakt, of zijn het losse wissels die je mooi geplaatst hebt?
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

Een zelfgebouwde driewegwissel? Daar wil ik wel een detailfoto van zien  :P
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

krisds

Ik zal de volgende dagen eens detailfoto's trekken van die drieweg, ik hoop de volgende dagen er ook een paar bedraad te krijgen om proef te rijden met mijn tractiemateriaal. Ik heb er al wat extra rails aangehangen. Of het mogelijk is voor 3rail weet ik niet, buiten de middensleper, hangt het soms nogal af van de gebruikte flenzen en assen. Hoe fijner hoe beter, rp 25 wieltjes gingen vlotter over de wissels dan standaard assen. Al kan je natuurlijk de marges wat ruimer solderen.

Klaas Zondervan

Het enige verschil tussen RP-25 en standaard assen is de flenshoogte. RP-25 is 0,63 mm, volgens NEM mag het alles zijn tussen 0,6 en 1,2 mm.
Wat ook een rol kan spelen is de afstand tussen de wielen (maat B volgens NEM310). Veel fabrikanten zetten die nog steeds te krap.

krisds

Bij een krappe afstand tussen de wielen kruipen de wagens en loc's omhoog, maar daar kom je wel met wat testrijden achter. Hieronder detail van de driewegwissel;
detail 3 weg wissel by kris ds, on Flickr
Nog voor steam n (jean), de wissel is 1 groot stuk, ik wou het zo doen om een compacte wisselstraat te maken. Bij allemaal losse wissels had ik niet genoeg stevigheid of zaten de onderdelen elkaar in de weg.
ondertussen ben ik ook begonnen aan een eerste serie houten dwarsliggers. Balsahout op het juiste formaat gesneden. Dan gewoon een mengsel/wash gemaakt van zwart, grijs en bruinig paars(verkeerde potje gepakt) om in de buurt te komen van houten dwarsliggers. Ik zal eens een beter plaatje moeten maken bij zonlicht (zeldzaam).
dwarsliggers by kris ds, on Flickr