zelf wissels maken; printplaat en afsandhouders gezocht

Gestart door krisds, 27 november 2014, 12:40:49 PM

krisds

Dag forum,

Aangestoken door de artikels in ons favoriete magazine wil ik de sprong wagen en beginnen met zelf mijn wissels te maken en spoorstaven neer te leggen. Spoorstaven heb ik redelijk snel kunnen vinden, maar voor die printplaat (pertinax) zie ik online al gauw het bos door de bomen niet meer. Je hebt epoxy, karton, montageplaat...welke soort is geschikt? In de elektronica zaken in de buurt konden ze me niet verder helpen.
Ik heb ook via de site van hobby ecke de "schnupperverpakung" proberen te bestellen, voor de handige afstandhouders, maar via het online bestelforumulier kan je bij adres alleen Duitsland opgeven. Ik heb enkele dagen terug gemaild (in het Engels), maar voorlopig nog geen antwoord. Nu lijkt me dat men niet alleen in Duitsland bezig is zelf zijn wissels te fabriceren, dus zo iemand me op weg kunnen helpen? Liefst een Nederlandstalig, Engelstalige of Franse site, dan kan ik toch wat meer begrijpen wat ik bestel. In het Duits geraak ik amper verder dan "ich bin ein Berliener", "Ich hab in Belgien ooch viele elfmeters gestopft" en "Du, bist alles, was ich habe". Amerikaanse sites liever niet, ik ken handlaidtrack.com , maar ik wil geen verrassingen met invoertaksen en dergelijke...

Alvast bedankt!


Dirky

'k heb nog massa's printplaat (pertinax) liggen... stuur me een berichtje (dynimo(at)telenet(dot)be) en we spreken wel iets af... Als je geen afstandshouderkes vind heb ik misschien ook wel een oplossing... ;)

Sattrickske

Kris, jij bent op zoek achter de epoxy versie...
De karton of fenol versie zou ook kunnen, maar die is bijlange na zo sterk niet als de epoxy versie.  Met montageplaat snap ik niet wat je hiermee bedoelt... (gaatjesprint?)

Epoxy printplaten zijn zeer makkelijk te verkrijgen (zijn een fractietje duurder dan de fenol/karton variant).  De Conrad link hierboven reeds gemeld is een goeie...

GVL


krisds

Alvast bedankt voor de adviezen. Op de site van finescale heb ik al "afstandhouders" gevonden (voor OO gauge, let wel dat je de 16,5mm versie neemt). Voor de printplaat ga ik eens even rekenen wat die voorgezaagde "copperclad" kost in vergelijking met gewone printplaat.
Dirky, ik stuur je zeker (dit weekend) nog een mailtje, want voor mijn module overgangen heb ik nog "gewone" printplaat nodig. maar eerst even gaan zaalvoetballen en hopelijk ook de overwinning vieren.

jean-luc


Havoc

Met vakantie voor onbepaalde duur.

Steam.N

Johan, dat is prima materiaal !
Ik heb daar mijn code40 materiaal vandaan (voor NEEB), inclusief mallen en gereedschap.

Ik heb wel invoertaxen moeten betalen, maar weet niet meer hoeveel.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

jean-luc

Dit is de site waarnaar ik verwees bij mijn bijdrage in ons lijfblad over de bouw van wissels.
De 'Printable Track Templates' zijn heel makkelijk om te gebruiken.  :)

Havoc

Vergeet niet dat die templates niet op schaal zijn...
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Ronald

Voor H0 kun je de afstandhouders van Wenz nemen (code 100):

- http://wenz-modellbau.eshop.t-online.de/epages/Store_Shop00671.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/Shop00671/Products/wm0073



Werken prima met code 80 profielen (1:55n3 wissel, spoorbreedte 16,5 mm. H0 dus). Template wat eronder ligt is van voornoemde Fast Tracks:


stoomlokje

Ik heb zelf uit een massief blokje ijzer ( afvalletje ) een malletje op breedte van 16,5 mm gefreesd en hiermee een wissel gemaakt op een pertinax printplaat.
Ik gebruik dit ook om de sporen uit te lijnen op de scheiding van 2 tafeldelen.

groetjes ,
Saskia

Klaas Zondervan

Ik heb jaren geleden spoorwijdtemallen gekocht bij Schullern. Zijn gefreesd uit messing.
Die firma bestaat nu onder de naam Hassler Modellbau, maar die mallen zie ik niet meer in hun sortiment.

krisds

Ondertussen toch de eerste wissel proberen maken. Natuurlijk heb het nodige leergeld moeten betalen. Rails langs de verkeerde kant solderen, ergens een dwarsligger vergeten door te slijpen, veel te veel soldeer gebruikt, testrijden en probleempunten oplossen of opnieuw solderen...Het heeft wat uurtjes gekost maar hij lijkt nu toch bijna af. De rest van de dwarsliggers (balsahout) en het schilderen doe ik als ik er een paar heb afgewerkt. De volgende wissel gaat een stuk vlotter gaan, dat is zeker. Het ging eigenlijk ook een stuk vlotter dan ik vooraf had gedacht.
zelfbouw wissel by kris ds, on Flickr
Mijn gebruikte methode is die uit msm, maar met enkele hulpmiddeltjes van handlaidtrack zoals de copperclad dwarsliggertjes, "pointform" (hulp bij het vijlen van de rails, zeer tevreden) en "frog helper" (om het solderen van het puntstuk te vergemakkelijken, misschien een beetje overbodig).
Ik twijfel nog om voor de contra rails iets anders te gebruiken dan een standaard rail en ik twijfel nog een beetje over de aansturing (liefst manueel) en schakeling van het puntstuk (elektrisch).