Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Drukste station in België

Gestart door janieburton, 25 november 2014, 02:11:32 AM

SuSke

Ook hier weer een beetje een "kip of het ei " probleem.

Ga je het aanbod uitbreiden in de hoop een grotere toeloop te creëren
of
Wacht je tot er een grotere vraag komt om dan je aanbod uit te breiden aan de gevraagde diensten.

Het probleem zit hem denk ik ook in de perceptie van vele mensen dat "openbaar" vervoer een dienst is van de overheid die niks aan de burger mag kosten en alom vertegenwoordigd is op hun wenken "want ik betaal toch belastingen".
En eigenlijk zou dat voor een stukje ook waar moeten kunnen zijn.

Alleen is onze overheid een perfect voorbeeld van een "slechte" huisvader als het op "kostenbewaking" aankomt, maar dan wel een waar de deurwaarder niet kan langskomen. Dus daar wringt het schoentje.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

rgp

Michael,

Een L-trein heeft een dekkingsgraad (kosten) van 22%, een TGV van 110%.  Concreet betekent dit dat de gemeenschap 85% van de kost van de L-trein moet betalen, een TGV 10% winst oplevert.  Die 1% met aktentas levert geld op !

Roland


centauri167

Citaat van: rgp op 29 november 2014, 11:57:05 AM
Michael,

Een L-trein heeft een dekkingsgraad (kosten) van 22%, een TGV van 110%.  Concreet betekent dit dat de gemeenschap 85% van de kost van de L-trein moet betalen, een TGV 10% winst oplevert.  Die 1% met aktentas levert geld op !

Roland

Klopt Roland, maar ook niet helemaal, want de infrastructuurwerken die hiervoor nodig waren worden niet meegeteld, anders zouden ze hoogstwaarschijnlijk nooit rendabel worden, al telt dat voor een stuk natuurlijk ook voor de binnenlandse treinen.
Maar zoals je aangeeft, het zou belachelijk zijn om het enige winstgevende op te geven. Het doet me trouwens goed dat er tenminste iemand met feiten komt ipv emoties !