Isolatie ??

Gestart door Peter, 23 november 2014, 16:45:32 PM

Peter

Vrijdag avond was op de TV een bericht dat alle woningen in Vlaanderen binnen de 5 jaar een dak isolatie moet hebben.
Weet iemand wat men daarmee bedoeld. Moet dat bv. met certificaat zijn en door een erkende firma gedaan worden, of zou mijn "doe het zelf) dakisolatie voldoende zijn.
Ons dak bestaat uit ( de balken niet meegerekend) uit 6 cm dikke  (soort spaanderplaat) platen met daarop panlatten en dakpannen.
Aan de binnenzijde is er 5 cm dik Styropor bekleed met houen schrootjes.
Zou dit voldoende zijn? Indien niet vrees ik dat ik mijn Schwarzwaldbaan zal moeten afbreken (voor de tweede keer) en denk ik niet dat ik nog de moed heb om opnieuw te beginnen. :'( :'( :'(
Met vriendelijke groeten
Peter

ceuleer

De regering wil zoveel veranderen, als jij uw dak niet wil isoleren, wie gaat u verplichten om die kosten te doen ?
Ze komen het toch niet gratis isoleren hé. Bij een nieuwbouw is het wel een goed idee denk ik, maar een bestaand huis isoleren?
Bij mij moeten alle pannen + onderdak er dan af gehaald worden, want ik heb kamers tot onder het dak, dus geen zolder.
Ik ga echt niet tienduizenden euro's kosten doen om dat de regering wil dat alle daken geïsoleerd worden. >:(
Laat uw baan maar staan Peter, want wanneer iedereen alles geïsoleerd heeft, dan komen ze weer met iets anders af dat veel geld gaat kosten.

Huugooke

Dit is België hé Peter. :-X ;D

Dirky

Laat Schwartzwald maar staan Peter  ;)

ik lees op de website Vlaanderen.be:

De dakisolatienorm is in theorie, net als alle andere minimale kwaliteitsnormen voor woningen, niet beperkt tot huurwoningen. Maar de mogelijke sancties bij een ongeschiktverklaring (jaarlijkse heffing, strafrechtelijke handhaving) zijn niet van toepassing op eigenaar-bewoners.

Wat voor mij wil zeggen dat je als eigenaar/bewoner niet zal gesanctioneerd worden als je niet voldoet. Verhuurders daarentegen moeten hun panden wel isoleren of ze worden gesanctioneerd...

PietB

Bij ons in Nederland hebben we bij de gemeente een bureau "Bouw en Woning toezicht" die gaan over handhaving van dit soort regels.
Misschien hebben jullie in België ook zo'n instantie, dan zou ik het daar eens vragen Peter.

En ze kunnen het je nooit verplichten, alleen hier in Nederland is een huis zonder energie label bijna onverkoopbaar.

Maar wat jij schrijft heeft het dakbeschot van mijn huis ook en dat is gecertificeerd voor Energie klasse A.
Voldoet dus aan de hoogste EU eisen.
Dus ik in principe zou ik me geen zorgen maken voor je treinbaan.

grt Piet.

Chrisrail

#5
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

Dirky

toch wel:

ik lees verder:

Als minimumnorm wordt een R-waarde dakisolatie van 0,75m² K/W genomen. Dit stemt overeen met een laag specifiek isolerend materiaal van 3 à 4cm (maar dit verschilt naargelang het materiaal dat wordt gebruikt)

dus geen paniek...

Havoc

Probleem met al die zaken is dat elk jaar die "normen" veranderen.  Vroeger was 6cm glaswol enorm, nu moet je 20cm leggen om aan de basisnorm van vandaag te voldoen. En wat het volgend jaar zal zijn is dan weer een andere vraag.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Klaas Zondervan

Citaat van: Peter op 23 november 2014, 16:45:32 PM
...en door een erkende firma gedaan worden, .....
Bestaan die in België nog, erkende firma's? In Nederland is dat begrip praktisch uitgestorven. Veel firma's noemen zichzelf wel erkend, maar dat is omdat ze elkaar erkennen. Een echte erkenning komt van een hogere instantie.
Je hoeft ook niet bang te zijn dat ze plotsling voor je deur staan met de mededeling: we komen uw dak nu isoleren, en u moet dat zelf betalen. Als ze ooit komen met het bericht dat je dak verplicht geïsoleerd moet worden kun je eerst vragen wat de wettelijke basis is. Zonder wetgeving kunnen ze je niks verplichten.
Verder weet ik ook niet hoe dat in België zit met normen, maar een norm is geen wet.

rgp

Hallo,

Idd vroeger 6 cm, nu 18cm:vroeger één liter stookolie: 12 cent, nu 75 cent.  Als je een beetje handig bent (we zijn toch modelbouwers) en de mogelijkheid bestaat, kun je gemakkelijk zelf isoleren.  Ik heb zelf zolder geïsoleerd: 12cm rotswol en 2 x 9mm gyprocplaten.  Daaronder tussen kamers en zolder, nogmaals 12cm rotswol.

Eigenaars zullen alleen een probleem hebben bij verkoop.  Binnen afzienbare tijd zal een woning die -pakweg gebouwd is na het jaar 2000 nog de prijs van de grond waard zijn waarop het huis staat verminderd met de afbraakwerken voor het huis.

Zijn de huizen van na 2000 beter ?  Dat is een discussiepunt.  Ze zijn supergeïsoleerd en hebben een ventilatie, maar als deze laatste niet goed werkt of slecht afgesteld is, heb je problemen.  Woningen zonder ventilatie moeten voldoende verlucht worden en dat gebeurt meestal niet (een venster 24uur op kip zetten is niet voldoende, je moet minstens 15 minuten vensters wagenwijd openzetten per dag, en dit kost GEEN energie.

Dus gewoon afwachten is de boodschap.

Roland

Klaas Zondervan

Citaat van: rgp op 23 november 2014, 20:57:00 PM
je moet minstens 15 minuten vensters wagenwijd openzetten per dag, en dit kost GEEN energie.
Dat is een grapje zeker.

Havoc

Wel, denk je dat zo isoleren dat je 24/24 motoren moet doen draaien om ventilatie te hebben geen energie verbruikt?  En hoe denk je dat die leidingen van de ventilatie er na enkele jaren binnenin uitzien? Vol stof en schimmel vrees ik. Heel gezond allemaal. Wat rgp bedoelt is dat 15 minuten de ramen openzetten minder energie kost dan zo'n motor laten draaien. En daar heeft hij gelijk in.

De ramen wagenwijd openzetten kost minder energie dan je zou denken. In een oud huis koelen de muren niet af van zo'n korte tijd openzetten. Moet je enkel de lucht terug opwarmen en dat is snel en vraagt niet veel energie. Maar moderne huizen zijn wel super-geïsoleerd maar hebben geen warmtecapaciteit meer. Daar ga je meer moeten stoken om het terug op te warmen. Veel van al die energiezuinige ideën zijn goed op papier. Maar om in te leven?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Klaas Zondervan

Citaat van: Havoc op 23 november 2014, 21:30:31 PM
Wat rgp bedoelt is dat 15 minuten de ramen openzetten minder energie kost dan zo'n motor laten draaien. En daar heeft hij gelijk in.
Daar zal hij vast gelijk in hebben. Maar hij zei: geen energie, en GEEN nog wel in hoofdletters. En dat is onzin, want warmte die in je huis zit vliegt naar buiten als je de ramen openzet.
Overigens vergissen veel mensen zich ook in het energieverlies bij ventileren. Ze kijken dan naar het elektriciteitsverbruik van de ventilator, maar het verlies doordat je opgewarmde lucht naar buiten blaast is een veelvoud daarvan. Zelfs bij een WTW installatie, want je kunt nooit alle warmte recupereren.

conducteur

Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

philippe_007

Tja isolatie en Belgen gaan niet altijd samen...

Mijn eerste huis dat ik verbouwde heb ik (mag ik zeggen) super geïsoleerd, onder het dak, tussen elke verdiep en de muren. Ik kreeg toen steeds de commentaar dat dit niet gezond is en voor vochtproblemen en zo zou zorgen...  Zoals reeds gemeld, dagelijks 15min goed ventileren en er zijn geen problemen.
Ventilatie zorgt er trouwens voor dat de vochtigheid binnen terug ok is wat dan weer in stookkosten een besparing geeft.
Mijn huidig huis heb ik terug zo geïsoleerd (iets meer zelf) en heb er geen spijt van. Zeker niet als ik o phet einde van het jaar naar de afrekening van mijn gasfactuur kijk.

Mijn raad is dus altijd, als je kan isoleren moet jet het doen en liefst zoveel mogelijk. Maar om nu alles uit te breken dat is toch een brug te ver.