Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Wielen monteren op een as

Gestart door eve, 21 november 2014, 18:15:10 PM

eve

Gisteren op de IMA in Köln wat geld uitgegeven bij Fohrmann aan onderstaand "ding" :



Het is een bewerkt aluminuim buisje met een diameter van 20 mm en een wanddikte van 2 mm. Aan de uiteinden is er materiaal weggefreesd zodat je parallele delen verkrijgt. Een as met wielen is zo snel en eenvoudig op de gewenste maat te brengen. En de wielen staan dan nog eens planparallel.

Zoals je kan aflezen is één zijde gemerkt 13,8 voor wisselstroomrailsystemen en de andere 14,3 mm voor de gelijkstroomrailsystemen.

Nu ben ik niet zo gelukkig met die 14,3 mm. Sedert 2009 is de norm NEM 310 aangepast.



Voor H0 kan je aflezen dat de binnenflenzenmaat 14,4 minimum en 14,6 mm maximum is. Of beter gezegd : stel de afstand in op 14,5 mm. Vanwaar die aanpassing ? Wel, de fabrikanten van gelijkstroom rijdend materiaal hebben in de loop der jaren de flensdikte kleiner gemaakt.
Voor een correcte instelling moet je kijken naar de maat K, of beter naar de maat K + T om gemakkelijker te kunnen meten (K bevat reeds 1 maal T).

Als er dus iemand is die een gelijkaardig stuk met hoge precisie kan frezen voor 14,5 mm, dan mag hij altijd contact opnemen met mij.

Erik

Dirky

steek er een voelermaatje van 0.2mm bij als je de wielen monteert... direct opgelost. (stukje messing van 0.2? nieuw zilver? desnoods in U vorm dat het over de as kan steken?)

Gerolf

Citaat van: Dirky op 21 november 2014, 18:53:52 PM
steek er een voelermaatje van 0.2mm bij als je de wielen monteert... direct opgelost. (stukje messing van 0.2? nieuw zilver? desnoods in U vorm dat het over de as kan steken?)

Yep, zou ik ook doen. Dan is het ding dubbel bruikbaar: ook voor oudere wielstellen  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Klaas Zondervan

Citaat van: eve op 21 november 2014, 18:15:10 PM
Vanwaar die aanpassing ? Wel, de fabrikanten van gelijkstroom rijdend materiaal hebben in de loop der jaren de flensdikte kleiner gemaakt.
Waar heb je dat gehoord? De minimum en maximum maat voor de flensdikte is nog steeds hetzelfde, die is bij de aanpassing van de norm niet veranderd.
Wat dat gereedschapje betreft, je kunt er een strookje dun messing of zoiets op plakken om aan de nieuwe maat te komen.

eve


Gerolf

Je hoeft dat ook niet vast te kleven: In vorm geplooid, sleufje voor de as, ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

eve

Ik overdenk het, Dirky en Gerolf.

Erik


Davy

#7
Dag Erik, ga eens kijken bij "denkpistes" "waar zijn we nu mee bezig" pagina 281 dacht ik. Er staat een foto van mijn wieltjes en hulpmiddelen ;)

Ik denk dat klaas gelijk heeft met die normen, ik meet de T waarde met de meeste wielen nog altijd 0.8 a 0.9 . En opgepast, dit is in de hoek scherp gemeten op de tekening. er zit in de werkelijkheid een radius van plus min r0.3 in die hoek.

Ps: de tussenafstand van mijn VB reeks6313 was 14.25mm, nu met mijn nieuwe wielen 14.6mm en hij rijd perfect over de (Tillig) wissels.

eve

@ Union Pacific,

Ik heb uw hulpstukjes wel gezien. Maar ik heb niet de middelen om ze (na) te maken. En in de handel heb ik ze nooit gezien.

Erik

Davy

Als je echt geen vind in de winkel wil ik je wel een plezier doen hoor. Op 10 min heb ik een nieuw gemaakt, op maat  :)
Ik help met plezier ;)

eve

Davy,

Ik heb je een mail gestuurd.

Erik