Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

NMBS Zwartrijden - Opstappen zonder ticket

Gestart door B_Modelbouw, 20 november 2014, 21:13:00 PM

Gerolf

Goed gezegd, Stefan

Ik ben zelf al jaren trouwe klant bij de NMBS, en weet ook dat de meesten het goed menen en willen doen.
Veralgemenen en zwart-witten is natuurlijk gemakkelijker dan nuanceren ...  ::)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

loebaske

Als je nu had gezegd: 'er zit daar precies een lomp ingenieurke daar die beslist waar ze automaten plaatsen', had ik me niet aangesproken gevoeld, en had ik je zelfs gelijk gegeven. Maar ik ben wel een van die 'ZE'.

Verkeerd geformuleerd, had beter de zin die je hierboven (kopie) melde gebruikt, sorry voor u en al de andere die het werk goed verrichten bij de NMBS..

stefanic

Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig NMBS | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be

rgp

Stefan,

Bedankt om het voor de NMBS op te nemen. :o

Loebaske, wat die ronde punten betreft: niet op de ingenieur schieten, maar op de bouwgrondeneigenaars.
Aan een kruispunt een rondpunt bouwen zoals in Frankrijk en Engeland: geen probleem: onteigenen van de 4 hoekhuizen aan hun echte waarde (+/- 65% van de marktwaarde).  Ge zult nogal wat horen.

Maar ja de beste stuurlui staan aan wal.

Roland

Chrisrail

#109
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

loebaske

Sorry voor men uitspattingen, zal in de toekomst men mondje houden...en niet zo snel uit men botten slaan...

rgp

Chris,

Wie het vraagt: de goegemeente via de politiekers, omdat een gewoon kruispunt te gevaarlijk is ... in België.  We hebben dan ook de slechtste chauffeurs voor wie verkeersregels gelden .... maar enkel voor anderen.

Roland

Michiel

Vandaag blijkt meteen dat het nieuwe tariefsysteem z'n aangekondigd fiasco bevestigt. De fraudeurs en zwartrijders hebben hun gelijk gekregen. Vandaag was het meteen flagrant, de groep fraudeurs en zwartrijders is beduidend groter geworden, bijna hillarisch en beschamend voor het imago van de NMBS! Wat is er fout met het 7 euro systeem?

  • 7 euro extra is peanuts als boete, en heeft absoluut geen "stok achter de deur"-effect.
  • de pakkanst is uiterst klein, en als men "gepakt" wordt is het maar 7 euro
  • de groep rijtuighoppers is groter geworden, waarbij men wisselt van rijtuig wanneer de controlleur dichterbij komt.
  • 2 minuten extra stilstand per station geeft ze ruim de kans te zien waar de controlleur is, en rustig het treinstel opstappen waar hij niet is.
  • waarom nog een ticket kopen wanneer het zo gemakkelijk is om gratis te reizen, zelfs wanneer er een loket is of een betaalautomaat?

Het 7-euro systeem faalt totaal, en dat was al evident op voorhand. Dit wordt een zware aderlating voor de NMBS. Straf dat zo'n lapsus van een regeling door alle controlesystemen van de administatie is gesukkeld. Maar er zit meer achter. Ik vermoed dat het niet lang zal duren vooralleer men de echte boete weer zal invoeren. Dan heeft men meteen een verkapte prijsverhoging doorgevoerd op het ticketje dan men op de trein moet kopen wanneer er geen betaalsysteem teplaatse is. Dus misschien toch een slimme zet???

Bon dat was mijn mening en observatie van de dag.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

rgp

Dag,
ik stel dan weer vast dat de groep  incivieken, onopgevoeden, leeggangers allerhande toegenomen is en dar de groep die deze aanwijst ipv van de NMBS niet groter geworden is.
Arm Vlaanderen

stefanic

Inderdaad Michiel, heel triestig.
Maar wees gerust dat de stevige tariefverhoging eraankomt, als we verder moeten blijven tariefsystemen vereenvoudigen (want dan gaan alle voordeeltarieven eruit, kijk ook bv. maar naar de 50% kortingkaart).
NMBS is dan ook alleen op papier maar een autonoom overheidsbedrijf, in de praktijk echter een politiek gestuurd (en miszonden) bedrijf door een overheid niet gehinderd door enige vorm van langetermijnvisie.

Morgen weer een rondje treinbegeleider pesten blijkbaar: moeten wij voor dat tuig nog moeite doen om een oplossing te verzinnen voor hun 'wereldprobleem'? Dat ze maar snel in hunnen auto kruipen en wat file gaan spelen.

Roland... +1  :(  (mijn intern mailtje trouwens gezien?)
Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig NMBS | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be

dieselfreak

Sommige treinreizigers moeten dringend heropgevoed worden! En dan heb ik het nog niet eens over de profiteurs en zwartrijders. Een mooi staaltje van de triestige mentaliteit die momenteel heerst heb ik afgelopen zaterdagavond mogen ervaren toen ik de trein wou nemen in het station Berchem richting Sint-Niklaas. Toen ik wou opstappen ging dit niet omdat een stelletje boeren hun onnozele vouwfietsjes pal voor de deur hadden geparkeerd. Ik kon natuurlijk ook een andere deur nemen maar daar had ik ècht geen zin in dus ik zwierde de fiets die voor de deur lag een paar meter verder en liet daarbij luid en duidelijk merken wat ik van zo'n gedrag vond. En deze keer was ik nog beleefd want de volgende keer zal die fiets op het perron belanden dan kan de eigenaar zonder fiets naar huis gaan!  >:( >:( >:(
MC

Chrisrail

#116
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

Havoc

Grootste probleem is dat een rotonde niet voor alle problemen een oplossing is. Werkt enkel goed als het verkeer vanuit alle richtingen onregelmatig komt. Anders is het een ramp.

Die 7 euro is gewoon een idioot gedacht. Voor mij betekent het gewoon dat ik de trein nu zeker niet meer neem. De trein neem ik in geval van "nood" (wagen in de garage, sneeuw/ijzel (alhoewel dat misschien ook geen goed idee is), ben medisch niet in staat te rijden) dat is een overweging als ik aan het station toekom en zie hoe het met de tram zit. Dan kan ik op voorhand geen ticket kopen, een automaat is er niet en 7 euro extra is teveel. Dat is meer dan 2 tramritten extra. Dus neem ik de tram.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

vanmiegroet

Ik zou bij deze graag Jo Cornu en Galant willen bedanken.
Dankzij hen is een rit van €2.50 nu €9.50 geworden.

Natuurlijk zou dit door hen alleen niet kunnen gebeuren, want de vrolijke bus was helaas te laat aan Gent-Sint-Pieters.
Waardoor ik natuurlijk mocht crossen naar het perron maar dit betekend natuurlijk dat ik geen ticket kon kopen/
Helaas was ik dom genoeg om dit aan de conducteur te melden met als gevolg ik €7 toeslag mocht betalen.
Na de aankoop heb ik hem niet meer gezien in de trein gedurende mijn tijd in de trein.

Wat is nu mijn goede tip?
Rij zwart, als ze niet komen controleren moet je niks betalen. Als ze ons reizigers die door diverse redenen geen ticket kunnen kopen
gelijkstellen aan zwartrijders, dan gaan we ons ook gedragen als zwartrijders
Ik ben terug, maar ik meen het deze keer

Sicco

#119
laat maar, niet mee bemoeien