Servosturing v3

Gestart door Gerolf, 16 november 2014, 00:07:55 AM

minitreintje

We zijn benieuwd :)

groeten Dylan
Märklin C-rail modulebaan met Arduino

Gerolf

Ik ook  ;D

Transparantje is afgedrukt, etsbak staat op te warmen  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Gerolf

Even een update:
Motor aandrijven vanuit 5V met de duo-mosfets (MCP1416) was geen succes:
Reden: teveel interne weerstand van de mosfets - samen goed voor 25 tot 35 ohm
Gevolg: netto-spanning voor het motortje (met scoop gemeten) was minder dan 1 volt ...

Nieuwe print-layout getekend, opgebouwd met aparte mosfets (IRLML2244 en IRLML6244)
... maar ik ga eerst een proefopstellingetje maken:
- checken of het kan met een "eigen" mosfet-paar (genoeg spanning, pwm haalbaar, ...)
- checken op duurzaamheid: of ik wel of niet sniffer-diodes moet plaatsen

Maar de laatste tijd gaat het ook door andere omstandigheden niet zo vlot:
- drukte en deadlines op het werk (vandaag vrij, maar ik moet nog wat dingen doen voor morgen) - en sowieso véél werkdagen
- al een tijdje geen laptopje-voor-onderweg. Morgen verwacht ik een nieuwe, maar daar moet dan nog alle software en data op ...

Vanaf 17/12 zal het beter gaan ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Gerolf

De aanhouder wint, blijkbaar  8)

Toch nog even wat tijd gevonden voor een proefopstelling met twee mosfets
Ik kan een (goedkoop) servomotortje via PWM zeer traag laten draaien:
Extreem lage PWM (2%) geeft tot meer dan een minuut voor een 180°-draai
Dan is hij weliswaar vrijwel krachteloos, maar toch bruikbaar (voor dingen die weinig weerstand hebben)
Vanaf een wat bredere puls (5%) wordt hij sterk genoeg - en draait nog steeds voldoende traag

Sniffer-diodes hoeven niet - wat ik eigenlijk verwachtte:
Er is steeds één mosfet per paar in geleiding, en die is krachtig genoeg om de tegen-EMK-stroom op te vangen
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

minitreintje

Filmpje en foto's! =)

groeten Dylan
Märklin C-rail modulebaan met Arduino

Sattrickske

Wat is een sniffer diode?  Deze term is me onbekend, bedoel je soms een flyback diode?
Flybacks hoef je met mosfets bijna nooit te installeren, de meeste mosfets zijn er al mee uitgerust.

Wat ik wel raar vind, is dat je vorige schakeling niet werkte.  30 ohm is wel heel hoog als Rds voor een mosfet.  Voedingspanning te laag?

Wat telt, is dat je het aan de praat gekregen hebt!

Gerolf

Ik heb nog nooit van een flyback gehoord  ???
't Is in elk geval een diode die een transistor moet beschermen als je bvb een relais aanstuurt.
Bij een relais en de mosfets die ik gebruik bleek hij in elk geval noodzakelijk

Te lage voedingsspanning bij dat vorige mosfet-paar: waarschijnlijk wel.
Maar het was de bedoeling om een servomotortje met 5 Volt aan te sturen. Met losse mosfets lukt dat wel
30 Ohm is de som van de weerstanden van een actieve N-fet + P-fet (H-brug).
De N-fet heeft pakweg 15, de P-fet pakweg 20 Ohm bij 5 Volt

Filmpje? Een beweging van een servo-arm die meer dan een minuut duurt lijkt me een saai filmpje  ;D  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Sattrickske

Citaat van: Gerolf op 12 december 2014, 10:51:41 AM
Ik heb nog nooit van een flyback gehoord  ???
't Is in elk geval een diode die een transistor moet beschermen als je bvb een relais aanstuurt.
Bij een relais en de mosfets die ik gebruik bleek hij in elk geval noodzakelijk
Dat is dus de flyback :).  Ik vermoed dat de sniffer weer een poging tot vernederlandsing zal zijn zeker?  Maar dan slaan ze de bal wel mis vrees ik.  Sniffen betekent totaal iets anders, da's eerder meeluisteren...  Hier hebben we 't over een soort van ontstoring of ongewenste terugkoppeling.

Je moet eens kijken naar de datasheet van je mosfets, als er over de drain en de source al zo'n diodeke getekend staat, hoef je 'm meestal zelf niet te plaatsen.  Het kan nodig zijn wanneer de inductieve load zo groot is dat ie dat diodeke drijgt door te branden. In zulks geval gebruik ik dan meestal een Schottky diode. Het motorke van de servo is daarvoor niet krachtig genoeg, dus geen probleem zonder flyback.

Ik heb de datasheet van die halve H-brug er eens bijgenomen en inderdaad 15/20 ohm !!!  Zakt wel bij hogere spanningen, dus niet geschikt voor dat kleine servo'ke.  'k heb ook nu pas gezien zie, sorry!!  Je huidige mosfets hebben 500x minder weerstand bij 5V, zoals een deftige mosfet hoort te werken.

Dreha

Ter info:
Dacht dat de nederlandstalige benaming voor flyback diode "vrijloopdiode" is  :).

Gerolf

Citaat van: Sattrickske op 12 december 2014, 12:20:29 PMIk heb de datasheet van die halve H-brug er eens bijgenomen en inderdaad 15/20 ohm !!!  Zakt wel bij hogere spanningen, dus niet geschikt voor dat kleine servo'ke.  'k heb ook nu pas gezien zie, sorry!! 

Ik dacht dat je dat wel gezien had, en dat je het geen probleem vond.
Soit, ik heb er gelukkig niet te veel van besteld - ze krijgen allicht nog elders een toepassing  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Klaas Zondervan

Citaat van: Sattrickske op 12 december 2014, 12:20:29 PM
Ik vermoed dat de sniffer weer een poging tot vernederlandsing zal zijn zeker?  Maar dan slaan ze de bal wel mis vrees ik.
Nou zo erg is het niet hoor. Wij verstaan onder sniffer ook iets anders dan flyback. En vrijloopdiode is meer gebruikelijk dan flyback.
Ik denk eerder dat sniffer een verbastering is van snubber, maar dat is weer iets anders.

Sattrickske

Citaat van: Gerolf op 13 december 2014, 10:10:40 AM
Citaat van: Sattrickske op 12 december 2014, 12:20:29 PMIk heb de datasheet van die halve H-brug er eens bijgenomen en inderdaad 15/20 ohm !!!  Zakt wel bij hogere spanningen, dus niet geschikt voor dat kleine servo'ke.  'k heb ook nu pas gezien zie, sorry!! 

Ik dacht dat je dat wel gezien had, en dat je het geen probleem vond.
Soit, ik heb er gelukkig niet te veel van besteld - ze krijgen allicht nog elders een toepassing  ;)
Ik had het inderdaad eerst niet gezien, pas als het kalf al verdronken was.  Probleem is dat interne weerstand van die kleine servos dan ook heel laag moet zijn; ik had die veel hoger verwacht zodat de spanningsval over de brug niet zo groot zou zijn.  Als je 1 volt overhoudt, dan is de weerstand van de servo ong. 5 ohm; da's wel heel laag voor een servo.  Ben eens wat gaan googlen en vind niet meteen een duidelijk antwoord.  De meesten spreken van 10/12 ohm; da's al wat hoger dan jouw bevindingen, maar toch nog te laag in vergelijking met de weerstand van de halve H-brug.

Nogmaals sorry, 'k had beter de datasheet moeten doorlezen :o.  Ben ondertussen mijn serie mosfetjes eens gaan doorlichten: allemaal <100 mOhm, dus 'k heb chance gehad.  Want meestal neem ik de datasheet maar vluchtig door, toeme toch!  Dit is mijn fout, maar ik begin me nu wel af te vragen waarvoor die halve H-brug dan wel kan dienen?  Een andere mosfet aandrijven zo te zien...

Gerolf

Geen probleem, Patrick. 't Is wat tijd- en een beetje geldverlies, maar ik heb ook weer iets bijgeleerd  ;)
Die duo-mosfets zijn misschien nog bruikbaar voor lange-afstand-communicatie of zo ...

Testen met de losse mosfets waren goed, en vanaf vandaag heb ik (eindelijk) tijd voor het echte werk:
Omdat ik geen ernstige hardware-problemen meer verwacht, is de nieuwe print-layout klaar
Seffens afdrukken, en deze namiddag printje etsen en opbouwen.

En dan volgt het grote werk: de software schrijven en testen  :)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Gerolf

Update:

Gisteren printje gebouwd, leek elektrisch OK - maar bij een laatavond-test gebeurde er iets:



Eerst wat witte rook, en toen een Mosfet die ineens licht gaf :o
Met 4 ampère maximale stroom kon de mosfet zelfs tin doen smelten, en de koperbaan van de epoxy doen loskomen  ::)

Vanochtend schade proberen herstellen - héél fijn soldeerwerk - alles leek OK,
maar de uitgang van de microcontroller bleek toch kleerscheuren te hebben gehad

Geen nood: de andere 3 H-bruggen doen het wél goed, dus dit wordt een printje met 3 servosturingen ipv 4  ;)

Wat ik nu kan met een servo:
- heel traag tot behoorlijk snel laten draaien in elke richting
- zeer precies laten stoppen: foutmarge van +/- 1 op 1000 voor de volle uitslag
- afhankelijk van een logische 0 of 1 aan de ingang
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

PeterC

Citaat van: Gerolf op 18 december 2014, 17:41:14 PM
...Eerst wat witte rook, en toen een Mosfet die ineens licht gaf :o ...

...en een stank die in de neus blijft hangen...  :( :( :(
Groetjes, Peter