Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Servosturing v3

Gestart door Gerolf, 16 november 2014, 00:07:55 AM

Gerolf

We zien wel - ik zou denken dat het gebruik van de potmeter (de andere elektronica dus) ook een grote rol speelt.

Printje is geëtst en vertind - ik kan beginnen met het opbouwen
Voor de geïnteresseerden: de lay-out:



Alleen jammer dat die H-brug IC-tjes nog niet zijn aangekomen ...

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

dani

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Gerolf

De IC'tjes van Farnell zijn (eindelijk) aangekomen. Eentje geplaatst:



... en ze zijn dus echt wel klein  :o
0.5 mm pitch - pootjes van ocharme 0.25 breed ...

Enfin, nu kan ik beginnen experimenteren. Printje is test-klaar
Er is al een servootje voorbereid (alles er uit, en een 5-aderige lintkabel aangesloten)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Indrukwekkend soldeerwerk!  :o :o :o  Heel erg netjes gedaan. Ik hoop nu ook dat alles werkt zoals je het gepland had.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

modelbaanHO

Volgens mij is dat zo'n maxi lucifer om de open haard of de bbq mee aan te steken.  ;D ;D
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Gerolf

Helaas niet ... kortsluiting

Nagekeken - stomme beginnersfout in het ontwerp : GND en VCC omgewisseld  :-[

... dus ik kan opnieuw ontwerpen, nieuwe print etsen, ...  :(

Maar ik ga dit printje nog wel even gebruiken om de potentiometer-metingen te testen
Stel dat daar ook het ontwerp beter kan ...   ::)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

conducteur

Is dat 1206 of 0805, de weerstanden ernaast?  :o
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

doomslu

Citaat van: modelbaanHO op 20 november 2014, 18:59:12 PM
Volgens mij is dat zo'n maxi lucifer om de open haard of de bbq mee aan te steken.  ;D ;D
Ik dacht dat het een knots was.  ;D
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Geert

Als ik deze foto op schaal bezie, dan weet ik dat Gerolf het printen van het masker, het belichten op pcb, het ontwikkelen van het pcb en het etsen daarvan zeer goed beheerst. Knap werk op deze schaal. (en dan zwijg ik over het soldeerwerk, ik kan dat niet op zulke schaal)

Ik ben benieuwd of Gerolf zijn doel zal bereiken. Ik duim alvast mee  ;)

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

conducteur

Citaat van: Gerolf op 20 november 2014, 19:02:39 PM
Helaas niet ... kortsluiting

Nagekeken - stomme beginnersfout in het ontwerp : GND en VCC omgewisseld  :-[
Teken je nog altijd de pcb's met coreldraw?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Steam.N

Ik blijf hier duimen dat ze zeer doen  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

@Rian: nog steeds CorelDraw, en 1206

@Geert, Jean: bedankt, ik doe mijn best  ;)

@De twee Luccen: Ik werk met kleine knotsjes - ben ik nu knotsgek?

Update:
- potentiometer-meten doet hij voorbeeldig: de volle schaaluitslag van 0...1023
- Bedrading naar die kleine chip herlegd, maar communicatie lukt niet.
    Ofwel gebraden door de kortsluitingen, ofwel fout in I2C-protocollen.
    Nog even verder testen morgen, maar ik vrees dat het om een opgestookt IC gaat.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

modelbaanHO

Citaat van: Gerolf op 21 november 2014, 01:53:56 AM
@De twee Luccen: Ik werk met kleine knotsjes - ben ik nu knotsgek?
Nu je er zelf over begint ...  ;D ;)
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Sattrickske

hmmm, ga hier ook effe meevolgen.  Ik heb een gelijkaardig projectje, maar daar is het me voornamelijk om de feedback te doen; dus ik heb maar 4 draadjes naar m'n servo (is een aangepaste 3-draadse servo).  De jitter en wild heen en weer slaan heb ik opgelost door de sturing en voeding apart in en uit te schakelen in de juiste volgorde.  Met m'n kleine 3.7g servo'tjes lijkt dat perfect te werken (in testmode, onbelast dus).  Ik ben wel niet zeker of dit ook gaat marcheren voor andere servos
Maar ik ben wel benieuwd naar een volledige externe sturing met de H-bridge...

conducteur

#29
Citaat van: Gerolf op 21 november 2014, 01:53:56 AM
@Rian: nog steeds CorelDraw

Amai... nog nooit overwogen om een pakket te gebruiken? Dat had misschien de "domme fout" kunnen voorkomen (ERC / DRC ...). Binnenkort komt er een nieuw freeware programma uit gebaseerd op altium designer, en 't ziet er véélbelovend uit. Ga dat zeker eens testen!
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum