Servosturing v3

Gestart door Gerolf, 16 november 2014, 00:07:55 AM

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

PietB

Heel mooi resultaat Gerolf!

grt Piet.

Gerolf

Bedankt, mannen. Ik ben er ook heel content mee.
(misschien vooral omdat het eindelijk gelukt en "voorbij" is)  ::)

Daarnet de layout voor de "simpele" servosturing hertekend
Software is nog te herbekijken, morgen misschien bouwen
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Gerolf

Oeps - bijna een jaar geleden  :-[
Toch nog steeds content over die luxe-sturing, en ze past in mijn servo-verhaal, dat je kan lezen op http://meb.gerolf.be/sturing/auto/nwservo.htm
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Gerolf





Ik weet het, het is een oud draadje ...  ::)

De afgelopen tijd bezig geweest met een variant op de luxe-servosturing, en het is sinds daarnet eindelijk gelukt  8)
Wat kan dit ?
- 4 servo's rechtstreeks meten en sturen: de servomotor via PWM regelen en de positie-potentiometer lezen
- zeer precies positioneren (1000 stappen)
- zeer trage, niet-schokkende beweging: regelbaar tot 30 seconden tussen de uiterste standen
- aanlopen en uitbollen tot de gewenste stand (dat was een lastige, maar héél nuttig voor sommige projecten)
- positie van de servo herstellen als hij extern wordt bewogen
- vrijwel geluidloze servo-beweging
- sturing en output via I2C (andere microcontroller) of via logische poorten
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

PeterC

Citaat van: Gerolf op 23 augustus 2018, 16:58:42 PM
...aanlopen en uitbollen tot de gewenste stand (dat was een lastige, maar héél nuttig voor sommige projecten)...

Gerolf, kan je daar iets meer over vertellen hoe je dat hebt aangepakt?

Ik gebruik steevast de SAnD-Ei van Sven Brandt.  Zelfs bijna onmogelijke bewegingen laten zich in de servo programmeren dmv een grafische curve.
Die curve kan ook via een spreadsheet worden opgesteld (resultaten van wiskundige formules) en worden geïmporteerd.  Verwerken en HEX naar de controller sturen en klaar.



Wat ik kant en klaar vind, vind ik zelf niet meer uit  ;)
Groetjes, Peter


Gerolf

#96
Citaat van: PeterC op 23 augustus 2018, 19:54:27 PM
Citaat van: Gerolf op 23 augustus 2018, 16:58:42 PM
...aanlopen en uitbollen tot de gewenste stand (dat was een lastige, maar héél nuttig voor sommige projecten)...

Gerolf, kan je daar iets meer over vertellen hoe je dat hebt aangepakt?

Helemaal anders dan bij jouw voorbeeld  ::)

Zoals ik schreef stuurt de µC de servomotor zelf aan via PWM, en bepaalt zo zijn snelheid.
De software meet ook (vaak) de huidige stand van de servo, en vergelijkt die met de gewenste stand

Optrekken gebeurt "gewoon" stapsgewijs: snelheid vanaf nul verhogen tot de gewenste snelheid
Uitbollen simpel verteld: afhankelijk van de nog af te leggen "afstand" wordt de snelheid verminderd
  die afstand berekent de µC uit de huidige (gemeten) positie en de gewenste eindstand

De servo's waren gewone servo's, die ik verbouwd heb: geen 3 draden, maar 5: 2 naar de motor en 3 van de interne potentiometer
   voor het gemak heb ik er 6 draden van gemaakt (lintkabel): 2 x massa = isolatie tussen motor en potentiometer-loper-waarde
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw