Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Servosturing v3

Gestart door Gerolf, 16 november 2014, 00:07:55 AM

Gerolf

Ik blijf zoeken naar de "ideale" servosturing ...

Vanuit enkele ervaringen:
- de elektronica in een (eenvoudige, goedkope, analoge) servo is op zijn minst "simpel" te noemen
- de aansturing van zo'n servo met een microcontroller is ook "simpel": tot slechts 100 posities "standaard" instelbaar
- je moet wat kunstgreepjes doen om "jitter" (ongewenste ruwe bewegingen) te voorkomen
- stel dat je de positie wil checken, moet je een extra aansluiting in je servo maken
     ... maar om die meting te doen, moet je de servo van stroom voorzien, waardoor hij mogelijk beweegt, ...

... en daarom denk ik (al een tijdje) aan:
- de ingebouwde elektronica van zo'n goedkope servo er uit te zwieren
- 5 draden naar een controller: twee voor de motor, en 3 voor de positie-potentiometer
- de microcontroller neemt alles over:
    - servo-motortje met PWM en H-brug sturen (snelheid kan zo traag via PWM)
    - servo-positie met de A/D van de microcontroller meten (10bits=tot 1024 stappen)

Wat me tegenhield was die H-brug: (duur) IC, of zelf discreet opbouwen, of ...
Tot ik dit IC'tje tegen kwam bij Farnell: DRV8830DGQR van TI, minder dan een Euro indien 100 stuks, maar vooral:
aan te sturen én foutmeldingen te lezen via I2C, tot 9 stuks adresseerbaar op de bus (4 is voor mij genoeg)
Nadeel van dat IC'tje: verdomd klein: 2x5 pennetjes van 0.3mm met 0.2 tussenruimte ... op de grens van het handmatig solderen ...

Huidige stand van zaken:
- printplaatje met AtMega16 en 4 van die IC's en nog wat rand-elektro is uitgetekend
- wacht op levering van de IC's, en ben begonnen met de software

Wordt vervolgd ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

minitreintje

Ik ben benieuwd! Ik ga wat doen met hall sensoren die de eindpositie meten.
Daarmee moet de servo stoppen en wordt de eindstand draadloos doorgegeven via mijn S88 Wireless netwerk. Zo weet Rocrail meteen de juiste eindstand en ook als de wissel blijft haperen.


groeten Dylan
Märklin C-rail modulebaan met Arduino

Gerolf

73 keer gelezen, geen negatieve reacties - dus ik denk dat deze droom / dit project volgens jullie haalbaar is  8)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

En ik volg met argusogen, Gerolf  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

doomslu

Ik ben heel erg benieuwd, maar meer kan ik niet zeggen, want het is te technisch voor mij.  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

EVP

ook hier met veel belangstelling Gerolf..... ;)

conducteur

Als je zo nauwkeurig de positie moet kennen, ben je dan niet beter af met een stappenmotor?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Michiel

Gerolf, de jitter van een servo is in sommige situaties inderdaad hinderlijk: vb bij armseinen en slagbomen is het schokkerig bewegen van een servo storend. Maar in vele gevallen is de jitter helemaal geen punt, vb bij het omzetten van wissels en dergelijke. Ik veronderstel dan dat de extra uitwedige opbouw voor de jitteronderdrukking enkel voor de servo's zal dienen waar die jitter ook storend is? Of ga je alle servo's hiermee voorzien?

Electronisch heb ik niet voldoende inzicht of dit project met H-brug haalbaar is, sorry. Maar ik volg het wel met gezonde neiuwsgierigheid, want ik snap je initiële ergenis (de jitter) en de wens om er iets aan te doen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Deze regelaar is inderdaad vooral bedoeld voor de meer gevoelige taken: armseinen, barelen, deuren en poorten, ...
Voor schaduwstation-wissels kan het uiteraard eenvoudiger, maar voor filigrane wissels "in het zicht" wil ik het wel.

Eerst maar eens kijken of het me lukt. Hopelijk komen die Farnell-IC's vandaag toe.
Prototype-print wil ik vandaag al wel maken (etsen-vertinnen-boren).

@Rian: Voor sommige dingen (draaischijf, rolbrug, ...) is een stappenmotor meer aangewezen, maar dat is ook een duurdere oplossing
Voor kleinere heen-en-weer bewegingen lijkt me dat overkill

In elk geval: bedankt voor de belangstelling en aanmoediging ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dirkh

Interessant om te volgen, die jitter is iets waar ik mij altijd aan stoor zeker bij mijn slagbomen. Ik gebruik nu de OC32 om die te sturen maar hoe trager een beweging is hoe schokkerig de beweging.
Door de lineaire servo's is het al een heel stuk beter maar er is nog altijd ruimte voor verbetering.
Hoe gaat dat dingetje aangestuurd worden, ik rijd nog altijd analoog dus geen DCC signalen op de baan.

Bolje

Citaat van: Gerolf op 16 november 2014, 23:44:11 PM
73 keer gelezen, geen negatieve reacties - dus ik denk dat deze droom / dit project volgens jullie haalbaar is  8)
Haalbaar zeker volgens mij.
Ik heb echter 1 vraag. ::)
Hoelang gaat die pot.meter de 'juiste' waarde doorgeven?
Ik bedoel hiermee, hoelang zal het duren eer de waarde anders zal zijn op eenzelfde plaats?
Of vergis ik mij in de slijtvastheid van een pot.meter?
Vele groeten,
Ronald

Gerolf

Aansturing: Voor mij ook geen DCC ;)
4 Logische ingangen (0 of 5 Volt) en evenveel uitgangen voor de terugmelding.

Het is waarschijnlijk wel bruikbaar voor de digitale rijders
(mits een decoder die "digitale" 0/1 uitgangen kan leveren)

Slijtvastheid van die interne potentiometer is misschien niet zo geweldig - toch niet bij die goedkope servootjes
Slijtage hangt natuurlijk af van gebruik - ik vermoed dat het uiteindelijk wel kan meevallen,
...tenzij je in een gebouw een deur wil die "klappert door de wind"  ::)  ;D
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

dani

haalbaar moet het zeker zijn.   Maar inderdaad bij die potmeter heb ik ook mijbn bedenkingen.
In 70-80% van de gevallen waar een servo staat te "jitteren" of zoemen, is het juist die potmeter die de oorzaak is van de storing.

Dus ik vrees dat je het probleem enkel wat gaat verleggen, hoewel je natuurlijk bij het gebruik van een µC en kleine H brug  het zelfde effect zal kunnen nabootsen als wanneer je je servo stroomloos zet zolang er niks verandert in de sturing.   Maar ja...  dan behoudt hij ook zijn huidige positie niet zo "krachtig". Dat is nu ook net 1 van de voordelen van servo.

Volgens mij zal het wikken en wegen worden, en vooral goed inspelen op de tolerantie van je  potentiometer.  En om dat te kunnen ga je hem eerst deftig moeten kunnen doormeten en testen.  Meten = Weten.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Gerolf

Voor de meeste (modelspoor-)toepassingen hoeft een servo niet constant bekrachtigd te worden.
Wikken en wegen wordt het in elk geval, ook tijdens de bouw. Zo kan ik me voorstellen dat een resolutie van 1024 te hoog gegrepen is.
Het is de bedoeling dat de software bij het (allereerste) opstarten zelf de potentiometer-eigenschappen "meet", en die waarden opslaat

Citaat van: dani op 18 november 2014, 11:35:45 AMIn 70-80% van de gevallen waar een servo staat te "jitteren" of zoemen, is het juist die potmeter die de oorzaak is van de storing.

Waar haalde je die informatie?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

dani

ervaring en "gedeelde smart" op verschillende forums.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.