Modelspoor, praktijk > Modelspoor-elektronica met microcontrollers

Servosturing v3

(1/20) > >>

Gerolf:
Ik blijf zoeken naar de "ideale" servosturing ...

Vanuit enkele ervaringen:
 - de elektronica in een (eenvoudige, goedkope, analoge) servo is op zijn minst "simpel" te noemen
 - de aansturing van zo'n servo met een microcontroller is ook "simpel": tot slechts 100 posities "standaard" instelbaar
 - je moet wat kunstgreepjes doen om "jitter" (ongewenste ruwe bewegingen) te voorkomen
 - stel dat je de positie wil checken, moet je een extra aansluiting in je servo maken
     ... maar om die meting te doen, moet je de servo van stroom voorzien, waardoor hij mogelijk beweegt, ...

... en daarom denk ik (al een tijdje) aan:
 - de ingebouwde elektronica van zo'n goedkope servo er uit te zwieren
 - 5 draden naar een controller: twee voor de motor, en 3 voor de positie-potentiometer
 - de microcontroller neemt alles over:
    - servo-motortje met PWM en H-brug sturen (snelheid kan zo traag via PWM)
    - servo-positie met de A/D van de microcontroller meten (10bits=tot 1024 stappen)

Wat me tegenhield was die H-brug: (duur) IC, of zelf discreet opbouwen, of ...
Tot ik dit IC'tje tegen kwam bij Farnell: DRV8830DGQR van TI, minder dan een Euro indien 100 stuks, maar vooral:
aan te sturen én foutmeldingen te lezen via I2C, tot 9 stuks adresseerbaar op de bus (4 is voor mij genoeg)
Nadeel van dat IC'tje: verdomd klein: 2x5 pennetjes van 0.3mm met 0.2 tussenruimte ... op de grens van het handmatig solderen ...

Huidige stand van zaken:
- printplaatje met AtMega16 en 4 van die IC's en nog wat rand-elektro is uitgetekend
- wacht op levering van de IC's, en ben begonnen met de software

Wordt vervolgd ;)

minitreintje:
Ik ben benieuwd! Ik ga wat doen met hall sensoren die de eindpositie meten.
Daarmee moet de servo stoppen en wordt de eindstand draadloos doorgegeven via mijn S88 Wireless netwerk. Zo weet Rocrail meteen de juiste eindstand en ook als de wissel blijft haperen.

groeten Dylan

Gerolf:
73 keer gelezen, geen negatieve reacties - dus ik denk dat deze droom / dit project volgens jullie haalbaar is  8)

Steam.N:
En ik volg met argusogen, Gerolf  ;)

doomslu:
Ik ben heel erg benieuwd, maar meer kan ik niet zeggen, want het is te technisch voor mij.  ;)

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie