Schilde-Bergen (N schaal)

Gestart door BenoitL, 15 november 2014, 14:28:54 PM

BenoitL

Onlangs ben ik begonnen met de bouw van mijn eerste modelbaan.

Het zal een pure fantasiebaan worden in tijdperk IV-V.
Omdat ik graag hoogteverschil, bruggen en tunnels wil, is het geografisch eerder Zwitsers/Oostenrijks.
De bouwstijlen zullen daarentegen geïnspireerd zijn op België, met name het dorp waar ik woon.
Verder wilde ik  een station met wat rangeermogelijkheid.
Ik begrijp dat dit niet ieder zijn ding is, maar het gaat dan ook niet om een expositiebaan.

Het is de bedoeling om zoveel mogelijk zelf te bouwen : landschap, gebouwen, bomen, wegen, enz ...
Hierdoor zal deze baan allicht een 10-jaren project worden, ook al omdat dit eigenlijk een 2de hobby is en er dus wat minder tijd overschiet.

De sporen zijn van Arnold, gewoonweg omdat ik dit bijna allemaal nog had van in mijn jeugdjaren.
De baan is volledig analoog : rijden komt bij mij op de 2de plaats, het plezier zit er voor mij vooral in om zo realistisch mogelijke scenery te bouwen.




BenoitL


BenoitL

Dit was een eerdere poging tot een stukje scenery.
Ik ben er echter niet tevreden van (weiland niet heel realistisch en zandweg moet donkerder) dus dit wordt terug afgebroken.



Pas begonnen met rotsen uit te houwen in gips.
Een vuil en traag maar wel heel leuk werkje.




Stieven76

Ik vind het weiland toch wel aardig geslaagd!  ;) De zandweg mag inderdaad misschien iets donkerder.
Ik volg je.

Geert

#4
Citaat van: Stieven76 op 15 november 2014, 14:57:53 PM
Ik vind het weiland toch wel aardig geslaagd!  ;) De zandweg mag inderdaad misschien iets donkerder.
Ik volg je.

Ik vind dat ook goed geslaagd. En je berglandschap ziet er ook goed uit.

Ik vermoed dat je in Schilde woont  ;) Dat dorpje in 'midden-Brabant' heeft heel wat groen, maar niet zo veel bergen :D

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

loebaske

Benoit, een vuil OK maar traag werkje? ik maak heuvels of bergen op enkele uren, geschilderd en al want anders droog het te rap en moet alles weer nat spuiten om te kunnen schilderen  :) :) gebruik dan wel L-fiks als plaaster in Viscose doekjes gedrenkt.

59erke

Citaat van: BenoitL op 15 november 2014, 14:33:06 PM
Dit was een eerdere poging tot een stukje scenery.
Ik ben er echter niet tevreden van (weiland niet heel realistisch en zandweg moet donkerder) dus dit wordt terug afgebroken.

Strooi er lichtjes een beetje groene turf over en het gaat er al een pak beter uitzien, zandweggetje sluit ik mij bij aan

Citaat van: BenoitL op 15 november 2014, 14:33:06 PM
Pas begonnen met rotsen uit te houwen in gips.
Een vuil en traag maar wel heel leuk werkje.

Waarom gebruik je geen mallen, (vb van woodland) gaat stukken sneller en als je een combinatie neemt van de grote en kleine mallen kan je een grote variatie in je rotsen brengen. En als het gips nog nat is direct beginnen schilderen met zwart en wit en je hebt onmiddelijk mooi resultaat
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan