Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Papier-maché poeder ?

Gestart door luc01, 15 november 2014, 05:49:29 AM

Kees-Jan

Dat is wel erg duur.......... 1,8 kg ging voor 17,50 euro hier altijd weg.

Michael

Citaat van: Kees-Jan op 16 november 2014, 08:40:41 AM
Dat is wel erg duur.......... 1,8 kg ging voor 17,50 euro hier altijd weg.

Klopt maar als je de enige bent die het verkoopt wordt zaken doen opeens anders, daarom ben ik op zoek naar een alternatief, en dat zou ik nu dus weleens gevonden kunnen hebben, met dank aan Luc.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Kees-Jan

#17
Ik heb nog een alternatief! Die tip kreeg ik in Duitsland van een mede hobbyist en erkentelijk modelspoor fotograaf.


Chrisrail

#18
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

luc01

Citaat van: Michael op 16 november 2014, 08:39:00 AM
Citaat van: Michael op 16 november 2014, 08:20:13 AM
Ook een zaak in NL gevonden die het verkoopt...voor de helft van de prijs, nu wordt het echt interessant.

http://www.valeda.nl/hobby-en-speelgoed/klei-gips-boetseren/gips-houtpasta-papiermache/gips-houtpasta-papiermache/giotto-houtpasta.html?gclid=CKWKorrK_sECFbDLtAodIh8AKA

Heb nog even gekeken op de site maar vanaf 45 € verzend men gratis, 1kg porto kosten 3,25 €.
Luc nu is het wachten op jou resultaat maar als dat positief is dan ga ik dit zeker bestellen.
In vergelijking met gips kan je met scultamold heel wat langer werken aan het vormen van je rotsen, het hard niet zo snel uit en dat is natuurlijk het voordeel, mocht het toch wat te hard worden kan je altijd nog wat water erover heen spuiten geeft je toch nog even wat extra tijd. Eventueel kan je voordat je begint er al een kleurtje door mengen.
Ik denk maar dat moeten we nog horen/lezen dat papier-maché net zo zal werken. De laatste keer betaalde ik 20€ voor een pakje sculptamold, en dat is nog geen kg.

Alles is goedkoper bij valeda , ik heb 5,30 euro betaald aan verzendingskosten aan B-Post voor een afstandje waar je naar kan pissen ( 7 km) Ik heb een mailtje gestuurd naar valeda ivm de verzendingskosten en als dat meevalt weet ik waar ik bestel .

Bedankt Michael

luc01

#20
Citaat van: Chrisrail op 16 november 2014, 08:51:04 AM
papier-maché maak je toch gewoon zelf.
Het enige wat je nodig hebt is een emmer, een hoop oude kranten, houtlijm, behangerslijm en water.
Mengen met een verfmenger en thats it.

;)


Michael

Citaat van: Kees-Jan op 16 november 2014, 08:36:37 AM
Mooi Michiel!

Dat ga ik daar eens bestellen om te testen. Als het niks wordt dan kan ik er altijd nog een surprise mee maken voor het sinterklaas feest.

Sculptamold is voor mij passé want blijkbaar zijn mijn zeer grote bestellingen voor iedereen in de Benelux niet groot genoeg en neemt de producent niet eens de moeite om mijn mails met bestellingen te beantwoorden.

Daarom als je Sculptamold vertaald krijg je wat mij betreft:  Papier Passé

Kees-Jan, ik weet niet hoe ze daar zaken doen, ik heb ze gemaild (al een hele tijd terug) wat een heel pallet kost, geen enkele reactie. Dus ik begrijp het het heel goed hoe je hierover denkt.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Michael

Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

evan

#23
Goede morgen,

Ik zie net dit draadje pas en zal even m'n ervaringen meegeven.


-DAS "papier maché":  Duur, weinig, maar praktisch om bijvoorbeeld ondergrond te modelleren.  Echter is dit een dure oplossing voor papier maché.  Het is wel fijner en egaler dan eigen gemaakte papier maché.

-Houtpasta:  Voordeliger dan bovenstaande, maar niet hetzelfde.  Het heeft meer weg van de modeleerpasta van ER-decor, maar hardt wel steviger uit en is niet herbruikbaar zoals ER-decor beweert.

Bovenstaande zijn best leuke producten, maar dure oplossing voor iets wat dan zelf kan gemaakt worden, maar als je het wil gaan gebruiken voor rotsen na te bootsen... wel, er zijn mensen die snel tevreden zijn en anderen dan weer niet ::)

-Eigen gemaakte papier maché: Goedkoop, arbeidsintensief om aan te maken wil je een fijne neutrale homogene massa verkrijgen en goed om als ondergrond te gebruiken eens de degelijke lijm uitgehard is.

Ik heb ze geprobeerd en was ontgoocheld omdat ik hoopte een vervanger voor sculptamold te hebben gevonden, maar het mocht niet zijn.

-DEM-light is net zoals de One-Time van Red Devil, Foam Putty van Woodland Scenics en Pollyfilla heeft ook zijn versies.

Leuk produkt en makkelijk bewerkbaar.  Echter is het moeilijk aan te brengen en vergt het "trial and error".  Als ik me niet vergis gaat zo een emmer tussen 40 en 50 Euro.  Ik heb er al vaker mee gewerkt, maar voor kleinere rotspartijen, straten en muurtjes.
De samenstelling is licht en schuimachtig.  Het is zeer zacht en droogt traag uit als je dikker dan een cm een laag legt.  Nadien is het eenvoudig te bewerken met mes, vijl etc.  Overschilderbaar is het natuurlijk ook.

Een voorbeeldje:



En dan Sculptamold...

Het is inderdaad moeilijk verkrijgbaar, maar het resultaat is niet te evenaren met de bovenstaande producten.  In Belgie weet ik de dozen te koop bij,  Het Spoor te Leuven, Verschooten in Antwerpen en HST Verhaegen te Berchem. 
Ik weet dat ze werken met Pottedrycraft uit Engeland (UK).  Potterycraft uit UK is de verdeler voor de Benelux. 
De prijzen variëren van 18 tot 20 Euro voor een doos van 1,8 kg en daar kan je toch al een heel eind mee weg.  Als je niet begint met lagen van meer dan 1 cm.  Dat laatste hangt af van de ondergrond die je eerst hebt opgebouwd uit bv, styrodur met een laagje gipsdoek.
De kostprijs is te wijten aan het transport versus het eigengewicht.  In Belgie is op hobby-gebied nu eenmaal weinig te vinden in de detailhandel en als er dan een winkel is swingen de prijzen de pan uit.  Ik heb het dan over allerlei hobby: Modelbouw, tekenen, schilderen, kaartjes maken, beeldhouwen, glas bewerken...  In Duitsland, Engeland en de VS is dat allemaal vele couranter en dan ook goedkoper.

Voorbeeldje met Sculptamold:





Zelf heb ik via de winkel uit Berchem net 180 Kg bekomen (100 dozen)  De levertijd zat rond de 2 maanden voor zulk een hoeveelheid, maar we kunnen nu wel even voort ;D

Succes met de zoektocht en de probeersels.

Groetjes,

Evan

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Michael

Evan bedankt voor de uitleg, voor mij is het duidelijk, ik moet nog genoeg dingen uit proberen zodat ik dingen zoals dit verder niet nog een keer opnieuw ga uitzoeken,  ik ken je al langer dan vandaag, dat is voor mij voldoende ik houd het bij sculptamold.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

EVP

Citaat van: luc01 op 15 november 2014, 05:49:29 AM
Nu heb ik een zak papier-maché poeder besteld , mijn vraag is nu moet ik daar nog behangerslijm in poedervorm bij doen ?
Iemand ervaring hier mee .

Mvgr


Luc als je dit poeder maché ooit in grootte hoeveelheden nodig mocht hebben : Colpaert, wij in de keramiek gebruiken dat om porcelein papier van te maken of te mengen onder de klei en dan te bakken. Geef maar een seintje ...
Mvg

loebaske

Ik hou het simpel bij L-fix plaaster gedrenkt in Viscose doekjes, snel en hard op zeer dunne oppervlakken, vroeger met papier -maché gewerk...tijd rovend kwa droog tijd, de kranten snippers kwamen uit een papier snipperaar,  een nachtje laten weken en was al bijna een papje, nog wat behanglijm erbij en klaar is kees...