Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Oude plank

Gestart door jurgensz, 14 november 2014, 19:32:48 PM

jurgensz

Hallo allemaal,

Dit is de eerste keer dat ik iets post, maar ik volg dit forum al enige tijd.
Ik heb sinds kort een oude plank gekregen.
Deze heeft de nodige restauratie nodig.
Ik zal eerst even meegeven hoe ik eraan ben gekomen.
Deze plank heeft mijn vader een jaar of tien geleden van een kennis gekregen (een zekere Willy)
De plank was van zijn schoonvader, en toen deze man stierf is deze in een (helaas) vochtige schuur terecht gekomen.
Hierdoor heeft hij de nodige schade opgelopen.
Deze zou wel op vele tentoonstellingen gestaan hebben, met een kap over van plexiglas.
Ik zal proberen enkele foto's te posten.
Mijn vraag is of er iemand toevallig deze herkent van vroeger en er misschien ook iets meer over kan zeggen.
Bij het station staan naamplaatjes met alken op.
Ook zitten er hopen kabels onder... :-\ nog even uitzoeken dus.
Ook tips over hoe ik dit best kan aanpakken zijn zeer welkom, aangezien iets herstellen toch anders is dan vanaf nul beginnen.
Alvast bedankt.





Snobby Crash

Ondanks dat het een oude plank is valt er toch nog iets leuks van te maken als je alles een grondige schoonmaak en restauratiebeurt geeft !

Mij komt deze oude plank niet bekend voor.....

59erke

ik denk dat je best eerst probeert alles electrisch in orde te brengen zodat uw treinen kunnen rijden.
Rails grondig poetsen (schuurblokje en wasbenzine)
Zorgen dat de wissels naar behoren functioneren enz.

Dan kan je aan de scenery beginnen. Alles grondig opkuisen, stofvrij maken en beschadigde stukken herstellen.

In later stadium kan je dan eventueel nog kiezen om de baan te digitaliseren. Maar met een dergelijk ovaal zou ik persoonlijk lekker analoog blijven rijden.

Wel een leuke baan, simpel baanplan, met als blikvanger de belgische seinen en overweg.
2 opmerkingen, de duitse bovenleiding zou ik vervangen door de belgische van Sommerfeldt (in navolging van dat belgisc sein)
en ik zou persoonlijk de scenery binnen het ovaal iets boeiender en minder blokkerig maken

Veel succes ermee
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

jurgensz

hey,

alvast bedankt voor de tips.
Het moet natuurlijk al juist lukken dat er iemand deze baan herkent. Maar als je het niet vraagt,...
Het is eigenlijk de bedoeling om deze zoveel mogelijk in de originele staat terug te herstellen.
Zoals je misschien ziet, is deze bedoeld voor de jongens (hun thomas loc staat er al bij)
Ik heb al een stukje spoor ligt opgeschuurd, en daarop heb ik een goed contact, dus dat komt wel in orde denk ik.
Die sturing blijft gewoon analoog. Er gaat toch maar 1 treintje opstaan.
Ik hoop hiermee eigenlijk wat ervaring op te kunnen doen zodat ik erna zelf een plank met de jongens kan maken.
maar dat komt wel goed  ;)

doomslu

Dat lijkt me een goede aanpak, Jurgen.
Zo leer je wat bij en je maakt de kinderen warm voor de hobby!

Stel de vragen die je gaat tegenkomen hier gerust.

Voorlopig is er nog niemand die de baan herkent, maar dat komt misschien nog wel?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

guy holbrecht

Jurgen,
Let wel op met het opschuren van oude rails. Als je schuurpapier gaat gebruiken, beschadig je onherroepelijk het railoppervlak en daardoor ga je tijdens het rijden extra vuil aantrekken, waardoor de stroomafname beduidend gaat verminderen. Probeer eerst eens een railgum uit. Daarmee kan je het vuil van de sporen verwijderen zonder het oppervlak te beschadigen. Dat lukt ook meestal met een doekje met wasbenzine. Zijn de rails echter aangetast door corrosie, dan wordt vervangen wellicht de beste optie.

Groeten,
Guy