Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Binnenverlichting vraagje

Gestart door reeves, 11 november 2014, 18:11:49 PM

reeves

Heren,

Bij het ombouwen van een collega z'n Jocadis cityrail, voorzien van binnenverlichting, vroeg ik me af of je een antiknipper condensator kan plaatsen, op de ledstrip?

De verlichting is op de decoder aangesloten tussen aux1(groen) en blauw, nu heb ik me eens laten wijsmaken dat je na de decoder GEEN condensator(elko) mag plaatsten, klopt dit?

De rijtuigverlichting na de inbouw was nogal storingsgevoelig voor slecht contact, wat zich uitte in "flikkerende" verlichting.

Groet Tom

Huugooke

is het een gewone lichtstrip zonder elektronica op?

reeves


Huugooke

Als je een zware condensator op de functie uitgang zet, dan kan dat voor de uitgang een plotse te hoge belasting worden bij het inschakelen. Een kleine condensator heeft dan weer weinig effect.
Een Ledstrip van Viessmann bijvoorbeeld heeft ingebouwde elektronica tegen dat flikkeren; en voor de prijs zou ik niet twijfelen.

reeves

#4
In m'n K rijtuigen zit volgende strip, nu heb ik op de soldeer puntjes een Elko gezet, echter zonder resultaat, weet iemand waar ik deze best kan solderen om slecht kontactjes te overbruggen(vuil op het spoor)

Groet Tom





Dit is ingebouwd bij m'n andere Olaerts rijtuigen, deze zijn zo gekocht van een collega die ermee stopte, er zit een condensator en potmetertje in per rijtuig, volgens mij een setje van Brelec of iets dergelijks, want op de drager print voor de decoder staat de naam.




eve

Van hoeveel assen (wielen) neem je stroom af ?

Erik

Huugooke

Aan de sporen te zien zijn het 3-rail rijtuigen?
Pakt die spanning op alle assen?
Zijn dat Viessmann strips? Die hebben een speciale aansluiting voor de Elco.

reeves

Erik, massa van twee assen

Hugo, geen idee, ff naar boven om te gaan kijken

reeves

De decoder ff van z'n dubbelzijdig tape'je gedaan en onderaan staat nr 76300.01
Strips zijn van onbekend merk, staat niks op

eve

Citaat van: reeves op 25 november 2014, 14:17:33 PM
Erik, massa van twee assen

Hugo, geen idee, ff naar boven om te gaan kijken

Zorg ervoor dat je "massa" van 4 assen hebt.
Reinig niet alleen uw rails, maar ook uw wielen en de contactvlakken van de stroomafnemers en de contactbaan op de wielen.
Zal een stuk beter zijn.

Erik

reeves

Klopt, maar je zal altijd "flikkering" hebben zonder elco, daarom was m'n vraag waar kan ik een elco plaatsen om dit te voorkomen ;)

Hier foto van de decoder




eve

Citaat van: reeves link=tohttp://forum.modelspoormagazine.be/Smileys/default/rolleyes.gifpic=21314.msg281860#msg281860 date=1416924579
Klopt, maar je zal altijd "flikkering" hebben zonder elco...

Afhankelijk van uw digitaal systeem zal die "flikkering" van ca. 8 kHz tot zowat 40 kHz moeten zijn.
IK zie dat niet  ::)

Erik

bellejt


reeves

Citaat van: eve op 25 november 2014, 16:05:36 PM
Citaat van: reeves link=tohttp://forum.modelspoormagazine.be/Smileys/default/rolleyes.gifpic=21314.msg281860#msg281860 date=1416924579
Klopt, maar je zal altijd "flikkering" hebben zonder elco...

Afhankelijk van uw digitaal systeem zal die "flikkering" van ca. 8 kHz tot zowat 40 kHz moeten zijn.
IK zie dat niet  ::)

Erik

Misschien verkeerd geformuleerd door mij, de verlichting "flikkert" niet, enkel als de wagon over een stukje spoor rijd dat een slecht contact geeft, dan gaat het licht ff uit en dan weer aan, met een elco kan je dit verhelpen naar't schijnt, ale bij m'n andere rijtuigen lukt dit.

Deze zijn wel de ledstrip op de rol met weerstandje en bruggelijkrichter en elco, werkt perfect, als ik de wagon van het spoor neem zie je de leds zacht uitgaan, dus als deze wagon over een slecht contact rijd gaat de verlichting niet uit, deze blijft mooi branden.

Dus de vraag was kan ik een elco plaatsen op de ledstrips van de foto of een bufferelco op de decoder?

Groet Tom