Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Tips voor weatheren van rails

Gestart door Blijdenberg, 10 november 2014, 08:24:16 AM

Blijdenberg

Iemand een tip voor de absolute beginner?

Ik heb een proefstukje gemaakt, de rails heb ik bruin geschilderd, op rubber gelegd en aangevuld met ballast (eigenlijk gewoon grijs "strooipoeder", bruin "strooipoeder" ernaast als grond en groen "strooipoeder" ernaast als gras.
Moest ik nu 9 jaar zijn zou dit geweldig zijn. Spijtig genoeg ben ik er 36... Iemand tips of een soort van beginnershandleiding? :-(

Ik heb al gezocht op de site van nprojects en enkele andere, specifiek voor de sporen heb ik nog niets gevonden.

Alvast bedankt,

Bert

Koen

#1
Hey Bert,

Het is altijd wat experimenteren. Ook ik ben hiermee bezig. Er zijn verscheidene manieren om de rails te weatheren. Er bestaan een soort pennen die gebruikt kunnen worden (ik dacht dat Woodland dit heeft) maar persoonlijk ben ik voorstander om gebruik te maken van een airbrush.
Andere mensen maken gebruik van poeders die gefixeerd worden.
Als ik het goed voor heb, zijn er verscheidene draadjes op dit forum die dit onderwerp behandelen. Lees deze eens rustig na.
Neem je tijd om te experimenteren op een proefstukje voor dat je op je eigen baan van start gaat.
Post hier op het forum foto's van het behaalde resultaat, maak aan de hand van de commentaren een nieuw proefstuk en doe dit tot dat je zelf tevreden bent.
Dit forum is op dat gebied een goudmijn aan informatie. Het is vooral belangrijk dat je de waardevolle tips weet te filteren uit de reacties want zoveel er reacties zijn, zoveel er meningen zijn (kwestie van verschillende ideeën en smaken).
En vergeet vooral niet met je ogen te stelen, zowel op het forum als in de realiteit. Er worden hier op het forum juweeltjes getoond. En als laatste zou ik je aanraden om je te abonneren op modelspoormagazine (ik geen aandelen bij de uitgever  ;D). Daar worden zeer veel technieken en voorbeelden naar voren gebracht. Ook dit is een bron van informatie.


Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

Gerolf

Bijkomende tips:
- bekijk een echte spoorlijn, neem er foto's van, ... en je zal zien wat je wil bereiken (tinten, waar er wat voor soort vervuiling zit, ...)
- er zijn meer zaken dan "strooipoeders" in de handel: al dan niet "echte" steentjes voor het ballast, grassen, ...
Koen's tips over de schat aan informatie op ons forum en in modelspoormagazine herhaal ik graag ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Geert

Hier op het forum bij links staat er al eentje.

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

jean-luc

Bert,

In MSM 142 verschijnt mijn afwerking van de sporen en wissels.
Ik doe er één manier van 'shotteren' uit de doeken.
Een beetje geduld dus.  ;)

Jean-Luc

philippe_007

Met een cuttermesje of Dremel de bils wat bijwerken (hoeken afronden, stukjes er uit...)
nadien met bruin drybrushen zodat de plastic schijn weg is.
Eens de rails liggen balasteren met het gewenste kleur (vergeet de samenstelling niet te noteren om nadien stukken te herstellen of extra bij te bouwen) en pas nadien de rails weatheren (roest), zodiende is een stuk van ballast/bils ook geweatherd zoals in de werkelijkheid, dit kan zowel met penseel als met airbrusch.

loebaske


755philippe

Loebaske,
Mooi geweatherd op die laatste foto. Maar toch even een vraag hierover. Ik zie dat de bovenzijde van de spoorstaaf ook geweaterd is. Op zich geen probleem als dit een vervallen spoorweg is waar geen treinen meer op rijden, maar als je hierover een trein wilt laten rijden en je gebruikt hierbij nog eens een treinbesturingsprogramma waarbij 1 spoorstaaf wordt gebruikt voor terugmelding heb je dan niet het probleem van slecht kontakt of loks die kunnen haperen ?
Voor de rest mooi resultaat.
Mvg

755philippe 8) 8) 8)

loebaske


Philippe, als er echt geen trein beweging is blijf het zo, anders worden alle bovenkanten van de railstaven netjes gekuist, zou anders niet haalbaar zijn,
was enkel om eens te laten zien tussen nieuw en verweerd...


755philippe

Ik had gehoopt dat je hierover toch een trein rijdend had gekregen omdat dit wel mooi oogt op een niet druk bereden deel van een spoorbaan.
Dus toch de verf op het bovenste deel verwijderen zoals ik wel had gedacht .

Mvg

755philippe  ;D  8) ;D

erik de noorman

Met waterverf lukt het op korte secties toch. De stroom afname is natuurlijk geen 100% meer.

Erik.

loebaske


Dat val eens te proberen Erik, misschien wel een goede tip...