stuurstand digitaliseren

Gestart door Huugooke, 07 november 2014, 08:27:28 AM

Huugooke

Stuurstand Märklin: ik wil de omschakeling van de lampen met een functiedecoder sturen, maar ik wil ook de originele elektronica behouden.
Tevens wil ik het rijtuig omschakelen op DC.
Hoe gebeurt het nu? Aan een wielas is een plaatje met een contact bevestigd. Dit contact is dus met massa verbonden (rails). Afhankelijk van de rijrichting maakt de massa  dus contact met één van twee contacten die naar een schakeling in het rijtuig leiden.
Die bevat een paar componenten zoals een gelijkrichter en een paar transistoren.
Door contact te geven naar massa schakelt de verlichting dus over van wit naar rood.
Hoe sluit ik hierop een decoder aan.
Eén suggestie was het inbouwen van een bistabiel relais.

dani

ik heb je mailtje beantwoord, Hugo...
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Huugooke

misschien inderdaad overbodig om de bestaande schakeling te behouden.
Maar dan: die LED-balk: een oranje, grijze en gele draad, wat is wat?
De oranje staat aan de + ; en met de gele heb ik binnenste LED's kunnen doen branden, maar niet de buitenste!
Wie weet meer?

.


dani

oranje = gemeenschappelijk
grijs = wit   (of rood)
geel = rood  (of wit)

MAAR.....

je gaat toch meten nameten of je LEDs gemeenschakkelijke  Anode of kathode hebben.   (dus of de oranje draad de + of de - van de LEDs is.


Ik heb een vermoeden dat ze gemeenschappelijke MIN hebben, en dan zit je fout met je decoder.  Het zwarte draadje dat door de as van het draaistel naar het schakelaartje loopt op die foto bevestigt mijn vermoeden.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.


Huugooke

Dat zwarte draadje is niet origineel, dat loopt naar de as-schakelaar (zal het beest zo maar noemen).
Oorspronkelijk is dat er niet, het as-contact maakt immers contact met de sporen.
Op de foto is het stel omgebouwd naar DC.
Het ascontact wordt nu op een compleet geïsoleerd wielstel gezet en dat draadje is nu de massa.

dani

kan je dan geen foto zetten van het ECHTE dat je daar hebt ?  dat verminder het giswerk en gokken
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Huugooke

Citaat van: dani op 07 november 2014, 14:59:53 PM
kan je dan geen foto zetten van het ECHTE dat je daar hebt ?  dat verminder het giswerk en gokken
Gewoon, hetzelfde maar denk die zwarte draad weg.
Intussen iets getest wat ik blijkbaar eerst had moeten doen: het stel gewoon op de rails gezet (AC) en wat blijkt: de binnenste Led's branden heel flauw. De andere normaal.
Klopt dus dat de oranje + is en de andere wit/rood.

dani

of het echt de  "plus" is zou ik niet durven zeggen als je het op AC gezet hebt hee Hugo...

Het kan even goed een gemeenschappelijke MIN zijn, dus...

Probeer het eens op een 12...16V  DC voeding en kijk wanneer ze branden
Of zijn het gloeilampjes ?  Ik dacht dat je sprak over leds
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Huugooke

ik heb gewoon alles aangesloten zoals het moet. Het is een Marklin stuurstand, dus AC ?.
Op de rails gezet en vooruit en achteruit geduwd en de lichtjes wisselen, alleen branden de rode super flauw.
Ik krijg zo het stil vermoeden dat die (of één) naar de eeuwige Led velden zijn.
Ik denk dat ik dat Led balkje maar ga namaken (dan weet ik tenminste wat er op zit) en rechtstreeks naar een Lopi brengen.
Iemand twee rode en twee witte SMD Leds te veel voor mij? :)

Gerolf

Ik begrijp niet goed waarom je een functiedecoder voor die lampen gebruikt.
De elektronica in de stuurstand doet toch wat je vraagt ?
Spanning van de baan gelijkrichten, ingebouwde schakelaar gebruiken en weerstandjes voor je leds ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Huugooke

Citaat van: Gerolf op 07 november 2014, 17:33:05 PM
Ik begrijp niet goed waarom je een functiedecoder voor die lampen gebruikt.
De elektronica in de stuurstand doet toch wat je vraagt ?
Spanning van de baan gelijkrichten, ingebouwde schakelaar gebruiken en weerstandjes voor je leds ...
Klopt, en het werkt uitstekend, maar:
-de lichten schakelen pas over als de trein zich in beweging zet
-je kan ze niet "uit" zetten
-als er binnenverlichting in komt moet die toch ook geschakeld worden

Gerolf

Ah - OK. Inderdaad wat schoonheidsfoutjes (het te laat omschakelen vind ik het meest jammer)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw