DCC Esu functionmapping sluitlichten richtingsafhankelijk uitschakelen

Gestart door eve, 05 november 2014, 15:27:44 PM

eve

Ik ken niets van DCC. De laatste maanden krijg ik hier wel DCC-gestuurde loks op mijn werktafel geschoven met specifieke vragen.

Eén vraag is : met een toets schakel je licht op de lok volgens de rijrichting.
Probleem : ik wil met een tweede toets richtingsafhankelijk de rode lichten uit/aanschakelen.

Ik heb de vraag al eens links en rechts gesteld. Het stereotiepe antwoord is dan : "Ah ja, met function mapping...". Maar verder gaat men niet. Of het hondsbrutale : "RTFM - Read The Fucking Manual". Heb ik gedaan. Ik snap er voorlopig niets van. Ook niet van de ESU-manual-voorbeelden.

Het ligt natuurlijk aan de aangeboren domheid van mezelf.

Kan er me iemand stap voor stap uitleggen wat ik moet doen? Een soort ESU Function Mapping voor dummy's...

Mvg, Erik

gardevil

Erik,

kan je helaas niet helpen, maar lees wel zeer aandachtig mee ;)
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

PietB

Hi Erik,
Het heeft niet zo veel met DCC te maken maar het is een optie in de ESU decoders.
Het gaat hier om de CV's die boven de 257 genummerd zijn.
Deze CV's zijn pas te benaderen als je de waarde 16 in CV31 zet. (CV 31 is een zgn index CV)

Ik moet je er meteen bij vertellen dat dit wijsheid is uit de manual en van de ESU site.
Want de eerlijkheid gebied me te vertellen dat ik het nog nooit zo gedaan heb.

Ik gebruik nl de Lokprogrammer van ESU, die zorgt er voor dat als je hoge CV's wilt programmeren dat dan meteen ook de Index CV wordt bediend.

In het onderstaande filmpje zie je een voorbeeld.
De front en sluitlichten zijn ieder naar een functietoets gemapped en wisselen met de rijrichting.

https://www.youtube.com/watch?v=DJonqRqXg-s&feature=youtu.be

Grt Piet.

bellejt

zoals Piet doe ik het ook via locprogrammer.Die zet dan de juiste CV's voor jou.Er kan wel een lijst geprint worden VOOR de programmatie en eentje NA de programmatie.Alms je dat eenmaal zou kunnen laten doen dan weet je voor de toekomst welke CV's je standaard moet aanpassen.Wel te verstaan dat dan de locs op dezelfde manier zijn aangesloten.
Je lichten moeten dan wel gescheiden zijn uitgevoerd want ze zitten op verschillende functie uitgangen voor de mapping.Je koppelt eigenlijk gewoon functieuitgangen aan elkaar en aan functieknoppen.

eve

Citaat van: bellejt op 05 november 2014, 16:31:28 PM

Je lichten moeten dan wel gescheiden zijn uitgevoerd want ze zitten op verschillende functie uitgangen voor de mapping.


Dus om het te kunnen toepassen moet de lok aangepast worden cq. vanuit de fabriek er voor voorzien zijn ?

Zo ja : welke aanpassingen ?

Erik

bellejt

juist.Normaal heb je op een locdecoder een uitgang voor de motor en 2 standaarduitgangen genaamd licht vooruit en achteruit.Meestal gekoppeld aan F0.Deze 2 uitgangen gaan mee met de rijrichting.Je hebt dan ook afhankelijk van het model decoder verschillende functie uitgangen meestal genaamd F1-4.Eigenlijk is die benaming niet juist want het zijn gewoon uitgangen voor accessoires.Normaal op de Esu gewone decoder 8 pins (kabel) uitgang zijn er 2 die je onmiddelijk kan gebruiken.Daar worden dan de achterlichten van vooraan en achteraan op aangesloten.
Via mapping kan je ze dan toewijzen aan een functieknop bv F1-4 en ze zo apart of gezamelijk sturen.Bij de lopi V4 kan je dan nog speciaal programmeren ook met voorwaarden.
Ik heb al mijn locs omgebouwd met aparte verlichting zodat alles kan aangestuurd worden zoals ik wil.Ik heb ook nog een klein schakelingetje bijgekocht zodat ik ook de 2 niet aangesloten uitgangen van een Esu lopi V4 kan gebruiken om bv cabineverlichting ook te sturen en schakelen.Voor de kost van 4 euro moet je het niet laten.Het is wel leuk als de bestuurder zichtbaar is in zijn cabine.
Sommige locs zijn standaard voorzien ,ander moet je zelf een kleine aanpassing aanbrengen.Zoek eens via google op umbau + modelnummer bv umbau marklin XXXX.Je zal dan veel voorbeelden vinden.Meestal wordt de verlichting dan meestal ook door leds gedaan.

eve

1. Een normale lok heeft front- en sluitlichten per F0 aan en uit te schakelen via de uitgangen LV en LR.

2. Als ik de rode lichten van 1 zijde verbind met AUX 1 (groene kabel) en de rode lichten van de andere zijde met AUX2 (violet) moet het gaan met nog wat "mapping"...

Zit ik tot hier juist ?

Erik

bellejt

jahoor,goed begrepen. Je kan dan met de lopi v4 mappen dat bv F1 achterlichten aanzet voor beide kanten.Schakelend met F0 aan.Ook bv op toets F2 dat het achterlicht uitgaat bij een getrokken trein.Maar dat is dan verdere mapping.