Heljan Class 66 - Revisie 2.1 : Roco-assen ipv Heljan-assen

Gestart door eve, 05 november 2014, 14:14:55 PM

eve

Heljan Stroomafname Revisie 2.1

De nieuwe wielen van Roco werden op de Heljan assen getrokken om de Heljan-tandwielen gerust te laten. Tijdens het testen is gebleken dat de Roco-wielen op de Heljan-assen vrij "los" zaten. Ze vielen er niet af, maar een kleine druk bij de hermontage in de draaistellen verstoorde de zorgvuldige uitlijning, zeg maar parallel uitrichting van de wielen op een as.
De Heljan-assen zijn glad, 1,97 mm diameter. De Roco-assen hebben gladde gedeelten van 1,97 mm, maar ook "ribbelkes" (getande groefjes) waar de wielen en het tandwiel moeten zitten. De diameter is daar 2,04 mm.


Een Roco-as.

Een snelle test wees uit dat de Rocowielen veel vaster op deze as zitten dan op de Heljan-as. Dus moet het Heljan-tandwiel wel naar de Roco-as.

Nog even snel tonen hoe :











Het Heljan-tandwiel wordt met een afstandsbusjes zachtjes op de Roco-as geklopt. De tandenstoker dient maar om alles op zijn plaats te houden voor de foto.

Aansluitend doen we 4 controles om de wielen slagvrij te maken.

1. Met de schuifmaat.
2. Op een regel met een breedte van 14,5 mm ronddraaien.
3. Op het oog door as met wielen langzaal een helling te laten afrollen.
4. Met de vingers door met draaiende motor en wielen te voelen of er nog een slag in zit.

Erik

Rangeerduivel

#1
Citaat van: eve op 05 november 2014, 14:14:55 PM

Op deze foto is een poelietrekker van naar mijn mening degelijke kwaliteit te zien,
Wie kan mij zeggen waar ik iets dergelijks vind?

Googlen bracht enkel driebenige poelietrekkers op die meestal nog te groot zijn ook,maar dat is niet wat ik zoek,
Men zal wel al geraden hebben dat hij moet dienen om loc-assen uit hun wielen te drukken en terug te hermonteren

Het zelfgemaakte tooltje dat PietB onlangs voorstelde in MSM146 lijkt mij wel handig,maar ik mis daar het fijne puntje om de as uit het geisoleerde wiel en het tandwiel te drukken.

Ik heb (onder voorbehoud van leveringstijd) 2 Heljans in 't vooruitzicht,
dus als ik het apparaatje van iemand zou kunnen gebruiken kom ik het zelf wel ophalen en terugbrengen hoor(of eventueel verzendkosten voor mijn rekening natuurlijk),
Eens de Heljan's binnen zijn kan ik met de schuifmaat aan de slag en bekijken of ik met de 12 wielassen van de Bmodels55 die ik nu liggen heb iets kan aanvangen,
Meeste hangt af van de asdikte,de wieldiameter zal hopelijk niet zo veel schelen,

;)

eve


Rangeerduivel

Bedankt voor de link Erik,
gevonden wat ik zocht,
doch als ik wil bestellen komt een probleem met verzend/ontvangst adres aan de orde...en natuurlijk in dat (onverstaanbare Duits!)

;)

Michael

Citaat van: Rangeerduivel op 02 juli 2015, 15:36:53 PM

gevonden wat ik zocht,
doch als ik wil bestellen komt een probleem met verzend/ontvangst adres aan de orde...en natuurlijk in dat (onverstaanbare Duits!)

;)

Rudy, ik heb ook niks met Duits (erg jammer) maar bestellen is slechts op enkele knopjes klikken, zo moeilijk is dat toch ook niet en google vertaal wil ook wel eens helpen.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Rangeerduivel

Citaat van: Michael op 02 juli 2015, 16:22:57 PM
Citaat van: Rangeerduivel op 02 juli 2015, 15:36:53 PM

gevonden wat ik zocht,
doch als ik wil bestellen komt een probleem met verzend/ontvangst adres aan de orde...en natuurlijk in dat (onverstaanbare Duits!)

;)

Rudy, ik heb ook niks met Duits (erg jammer) maar bestellen is slechts op enkele knopjes klikken, zo moeilijk is dat toch ook niet en google vertaal wil ook wel eens helpen.

Ik heb Email-kontakt met hen genomen,het zal met wat geduld wel in orde komen...

;)


Rangeerduivel

Vandaag antwoord gekregen;
"Een bestelling moet minstens 25€ bedragen" ::)!
Met minder dan dat bedrag(was 23€ in mijn geval) neemt men daar geen genoegen,alhoewel de verzendkosten er niet door beinvloed worden
en dan zeggen"wie het kleine niet begeert..."
Heb dan toch mijn bestelling maar gedaan en gezorgd dat ik over de 25€ zat ;D

;)