LSM 1802 en 1815 samen laten rijden

Gestart door ward, 03 november 2014, 22:49:18 PM

ward

Sinds kort is m'n 1815 binnen, en wou deze samen met m'n 1802 in dubbeltractie laten rijden via m'n ecos 2.
Echter, raar maar waar.. de 1815 werkt de stand met de schildpad niet, deze staat constant aan, waardoor de 1815 een stuk trager rijdt..
Alle instellingen al eens bekeken, en ze staan allemaal hetzelfde..
Iemand enig idee naar waar ik moet gaan zoeken? (betreft alletwee AC digital zonder sound..)
Als ik ze elk apart laat rijden kom in ongeveer op dit van verschil uit..
Enigste verschil dat ik denk / vermoed is dat de 1802 in de tijd manueel is ingevoerd, en de 1815 zich automatisch via DCC heeft aangemeld op de ecos..



Mvg,
Ward
AC, Belgisch materiaal tijdperk V / VI

--> https://www.flickr.com/photos/90049814@N02/  <--

ceuleer

Hé Ward,

dat de rangeerstand(schilpad) altijd opstaat geloof ik niet, zitten er 2 dezelfde decoders in ?
Je zou zeker 2 dezelfde decoders moeten hebben, dan is het gemakkelijk in te stellen.
Als er bv 2 dezelfde lokpilots van ESU inzitten, dan is waarschijnlijk de maximum snelheid van de 2 loco's verschillend ingesteld.
Met cv 5 stel je de max snelheid in.
Je kan met de ecos uw decoder uitlezen, de loc die op het spoor staat via setup menu, het icoon met de steeksleutel.
In het 2de tabblad kan je de cv nummer ingeven en uitlezen, dan zie je een vakje lager de waarde.
Lees zo cv 2,3,4,5 en 6 uit, schrijf de waardes op, neem de andere loc en lees deze ook uit.
Bij de loc die je wil aanpassen vul je dezelfde waardes in van de andere loc die goed rijdt, bv cv 2 is laagste snelheid van de loc, normaal staat die standaard op 3. Wanneer je de juiste waarde in het 2de vakje ingegeven hebt, moet je nog wel op "schrijven" klikken, dan pas staat de juiste waarde van de cv in de decoder geprogrammeerd.
cv 3 is hoe snel hij moet optrekken, cv 4 is hoe snel hij moet afremmen, cv 5 is de topsnelheid, cv 6 is de gemiddelde snelheid.
Het kan dan bij de ene loc de rangeerstand niet is geactiveerd, maar hoe dat werkt met de cv's weet ik niet, dat programmeer ik met de lokprogrammer.
Maar je kan bv de laagste snelheid op 1 zetten, dan kruipt de lok zeker en vast.
Het zal efkes proberen zijn hé.
Je zou moeten weten welke decoders erin zitten, en dan het boekje erbij nemen met de cv's, want een V2 of V4 van ESU hebben niet het zelfde bereik van de cv waarde, de v2 gaat maar tot 64, de v4 tot 255(cv 2 + 3 + 4)

Veel geluk.  ;)

grz,
Gunter

pandur

Ward,
Aan de functie symbolen te zien zijn beide loc verschillend gemapt,
Indien je geen Programmer hebt, kan je de loc's één voor één uitlezen met je ECoS , dan zie je het verschil wel
En kan je ze dezelfde waarden geven
NMBS-DB / H0 2rail DCC - ABC / ECoS II 4.2.13 / ECo Boost /MC II / LokPro 5.2.7 (2.7.9)

Rangeerduivel

Als je de twee loc's terzelfdertijd op het programmeerspoor zet,en de CV's hun waarden geeft,dan hebben ze toch automatisch alle twee dezelfde rijeigenschappen,
simpeler kan het niet.
Ik heb dit zo gedaan met twee 77ers,en de jocadis AM625 die voor elk draaistel een decoder heeft rijdt op die manier ook perfect.
Je doet dit echter best als de beide loc's gloednieuw zijn,want een loc met een paar km in de benen kan verschillend reageren op eenzelfde CV waarde dan een nieuwe loc.

;)

ceuleer

Ik denk dat op het programmeerspoor van de ecos maar 1 loc mag staan, want bij de ecos mogen de 2 loco 's niet hetzelfde adres hebben, je moet in multitractie de loco's zelf selecteren en koppelen.
Ze worden dan met 1 regelaar bediend, en je kan ze ook nog apart laten rijden als je wil.

OlivierV

Citaat van: ceuleer op 04 november 2014, 04:58:06 AM
Ik denk dat op het programmeerspoor van de ecos maar 1 loc mag staan, want bij de ecos mogen de 2 loco 's niet hetzelfde adres hebben, je moet in multitractie de loco's zelf selecteren en koppelen.
Ze worden dan met 1 regelaar bediend, en je kan ze ook nog apart laten rijden als je wil.

Dat gaat zelfs met de MM met die fameuze POM modus, (locs moeten een adres hebben), maar voor ze in dubbeltractie te laten rijden, schrijf je in CV 19 per loc het dubbeltractieadres. Via dat adres zijn ze te regelen en in de bibliotheek op hun locadres bedien je de functies van de locs.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

ceuleer

Ik weet wat je verteld Olivier, maar hij bestuurd zijn treinen met een ESU Ecos 2, en niet met een multimaus, er zijn toch grote verschillen van bediening.
Op een ecos moet je maar 1 locadres gebruiken, alle loco's met elk hun eigen adres kunnen via de toets met de steeksleutel onder de snelheidsmeter in multi-tractie (2 of meerdere loco's)gezet worden en deze multi-tractie wordt in de bibliotheek opgeslagen.
Dan selecteer je deze multi-tractie op een rijregelaar, en wanneer je de regelaar opendraait, dan reageren alle loco's met verschillend adres die in deze multi-tractie zitten tegelijk.
Daarom is het moeilijk om verschillende loco's met verschillende decoders hetzelfde te laten reageren op de commando's van de centrale. Ook de functies van de loco's worden dan tegelijk opgezet.
Dus bv de rangeerstand van een loksound staat standaard op f6, bij een lokpilot op 3.
Met de lokprogrammer kan je op de lokpilot deze rangeerfunctie naar functie 6 brengen, en dan vertragen ze wel samen.
En wil je de loco's terug alleen laten rijden, dan moet je de rijregelaar van de multi-tractie vrijgeven, je selecteert loc 1 bv op de linkse regelaar, en loc 2 op de rechtse, en ze rijden terug apart.

ward

Het betreft hier allebei een AC Digital Loc, beiden uitgerust met een ESU Lokpilot versie 4.0
De waarden in CV's  (2-6)waren idd licht verschillend, ik heb deze nu uitgelezen op de loc die wel goed rijdt (1802) en de waardes aangepast op de andere loc (1815). Echter is dit nog steeds geen oplossing voor het probleem.
Enigste verschil is dat de 1815 zich aanmeld via Railcom, wat de 1802 nooit heeft gedaan of niet doet..
Volgens mij knelt daar ergens het schoentje?
Ik heb hem al proberen wissen, maar hij neemt steeds hetzelfde met dezelfde symbolen terug..  :-\

Mvg,
Ward  8)
AC, Belgisch materiaal tijdperk V / VI

--> https://www.flickr.com/photos/90049814@N02/  <--

ceuleer

Railcom afzetten, dan meld hij zichzelf niet aan, en gewoon in de bibliotheek de loc selecteren.
Ik gebruik railcom niet, vanaf dat de loc in de bibliotheek staat, kan je hem elk moment selecteren.
Wanneer je nu een clubbaan hebt en iedereen brengt eens een loc mee om te rijden, dan is railcom gemakkelijk om direct te kunnen rijden, maar op uw eigen baan rijden normaal toch maar alleen uw eigen treinen, dus gewoon afzetten zou ik zeggen.
De loc 1815 die zichzelf aanmeld, heb je die al zelf eens ingegeven in de ecos, met de functie "nieuwe loc" ?
Zo kan je hem opslaan met de functies en functie iconen die je wil.

ward

Als ik hem ingeef als nieuwe loc geeft hij de melding dat deze al in gebruik is door een andere (de railcom..)
Ik ga het eens proberen met hem uit te zetten, en dan alles stap voor stap als een nieuwe loc te selecteren.
Hopelijk lukt het dan wel..
Alvast bedankt voor het meedenken en de duidelijke uitleg..

Mvg,
Ward
AC, Belgisch materiaal tijdperk V / VI

--> https://www.flickr.com/photos/90049814@N02/  <--

pandur

Ward,
Je kan eventueel het volgende proberen;
Plaats je eerste loc op het programmeer spoor, en lees deze uit met je ECoS, (of Programmer)
neem je loc weg, plaats de tweede op het programmeer spoor, verander het adres,
en dan de waarden schrijven, op die manier heb je twee identieke loc's met verschillend adres
Eric
NMBS-DB / H0 2rail DCC - ABC / ECoS II 4.2.13 / ECo Boost /MC II / LokPro 5.2.7 (2.7.9)

ward

#11
Alles geprobeerd met de ecos, maar niets hielp..
Vandaag dan maar beslist om achter een lokprogrammer te gaan, komt altijd van pas..
Klus was op nog geen 2 min geklaard en nu rijden ze perfect tesamen.
Blijkbaar toch ergens serieus probleem / verschil met de instellingen..
Bedankt allemaal voor de vele tips

Mvg,
Ward
AC, Belgisch materiaal tijdperk V / VI

--> https://www.flickr.com/photos/90049814@N02/  <--