Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

VBV Tads

Gestart door jb, 01 november 2014, 22:20:06 PM

jb



De meeste van jullie zullen deze wagens wel kennen, ik zelf heb twee setjes op de expo in Leuven aangeschaft. Optisch zeer mooie wagens, echt hele mooie stukken die op de bovenste plank van de verzameling horen te staan! Helaas ben ik niet zo tevreden over de rijeigenschappen van deze wagens. Op rechte stukken en ruime bochten is er niets mis mee, maar eens de bocht wat scherper wordt, de baan met maximum 3% naar boven of beneden gaat beginnen de problemen.....allez, hier op mijn baan toch, namelijk ontsporen van van de wagens en/of soms zelf de locomotief. Na enig gevloek en geklungel was ik wel genoodzaakt enkele aanpassingen te maken aan deze wagens en hier en daar een paar rails enkele mm's te verleggen.

Door het gewicht van de wagens op een afdaling gingen de standaard koppelingen steeds over elkaar waardoor de buffers over elkaar kwamen en de wagons steeds ontspoorden. Dit probleem is opgelost door Roco kortkoppelingen te steken (ik denk toch dat die dingen zo noemen).





Volgende probleem was dat de bougies niet ver genoeg konden draaien door men bochten of door de afwerking van de wagens. Als eerste heb ik de wagens ontdaan van opstapjes en los schuiven, jammer genoeg zaten deze erg vast zodat hier en daar wel enkele pinnetjes zijn afgebroken (kan gelijmd worden indien nodig). Bij de eerste wagen achter de loc moest ik de buffers verwijderen. Ook merkte ik op dat de NEMschacht  bij verschillende wagens niet soepel mee gaat en daardoor ook zwevende wielen veroorzaakt en daar door ontspoort. En als laatste moesten de rails enkele mm's verlegd worden voor een soepele doorgang.



Vandaag ben ik nog steeds bezig met aanpassingen op de baan voor een soepele omlpoop.
Voor deze prijzige wagens vind ik dit toch iets wat jammer van de rijeigenschappen.
Zijn er onder jullie ook met gelijkaardige problemen, of ligt dit aan mijn opstelling en baan?






ceuleer

Hé Jorg,

die buffers zou ik terug plaatsen, het heeft zo geen zicht hé.
Je koopt gewoon een setje van deze koppelingen

Deze zijn verstelbare (Roco 40287) kortkoppelingen, en elke koppeling is 1 of 2 mm langer dan de vaste kortkoppelingen, dus proberen met 1 koppeling in de wagen of loco, haken de buffers nog in mekaar, dan gebruik je ze aan loc én wagon.
Ik heb ze al gebruikt, het werkt !

grz,
Gunter

jb

Bedankt voor de tip Gunter, deze komen op men boodschappenlijstje te staan.

thor

Heb ditzelfde probleem gehad met de graanwagons, het probleem bij mij was opgelost door de koppelingen te vervangen door Roco ref. 40397.
Ik voeg er aan toe dat deze prachtige wagons nu vlekkeloos over de baan rollen.
Groeten
Thor
hO, 2-rail, digitaal
Intellibox, Power 3, Win-Digipet 2009, v 5

Davy

Om eventjes af te wijken van het onderwerp! van welke fabriekant is deze lichtblauwe diesel?
Ik heb hier ook 3sets van deze kalkwagens maar helaas nog niet kunnen testen.

Rangeerduivel

Citaat van: Union Pacific op 02 november 2014, 14:08:10 PM
Om eventjes af te wijken van het onderwerp! van welke fabriekant is deze lichtblauwe diesel?

Dat is zo goed als zeker een Mehano,
Als het al een Jocadis zou zijn heb ik er geen weet van dat die ook een blauwe gemaakt hebben,alhoewel,herschilderen kan altijd.
BTW;de blauwe Mehano is nog te vinden in AC,maar wordt in DC iets zeldzamer!

http://www.benl.ebay.be/itm/MEHANO-5001-EXP-SNCB-NMBS-KINKEMPOIS-AC-DIGITAL-MARKLIN-3-RAILS-/231372860212?pt=LH_DefaultDomain_23&hash=item35dee5ab34&_uhb=1

;)

Peter

Bij mij rijden die Tads perfekt. Geen problemen.
Eerlijkheidhalve: ik heb een vlakke baan en gebruik voor goederenwagens de Roco universal koppeling i.v.b omdat ik verschillende loks heb met digitale koppeling.
Mijn kleinste bocht is542 mm (Roco R5)
Met vriendelijke groeten
Peter