Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

digitaal op analoge baan

Gestart door 59erke, 30 oktober 2014, 21:07:34 PM

59erke

Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

ceuleer

Je zou die Lenz decoder eens moeten kunnen uitlezen, dan weet je of hij niet stuk is.
Maar van Lenz ben ik niet op de hoogte.
Ik weet dat je met een ESU ecos 2 de decoders kan uitlezen, ook van andere merken, dus zet de stofzuiger eens op een digitale baan, en laat de centrale de decoder uitlezen, waarschijnlijk gaat het met een Central Station van Marklin ook wel.
Gewoon proberen zou ik zeggen.

Huugooke

voor zover ik kan zien stuurt die decoder een spanning naar dat printje; daar wordt die gelijkgericht en (hier is het effe moeilijk) gestabiliseerd (op 5 volt?). Kijk eens onder die zwarte en rode draad wat daar zit.
Dat zou dus ook een functiedecoder kunnen zijn.

59erke

heb er dat printje eens uitgehaald, onder het printje niets te zien

de rode en zwarte draad van het motortje zitten gesoldeerd op de print bovenaan
onderaan op de print zitten de oranje en grijze draad van de decoder gesoldeerd.

Zou het kunnen dat de 2 zwarte draden van de draaistellen op de plaats moeten komen van de grijze en oranje draad ?
Volgens mij geven deze voeding aan de decoder die vervolgens dan de voeding doorgeeft aan de print

Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Huugooke

Ik wou gewoon weten wat er onder die draden zit: duidelijk een component, maar wat?
Verder denk ik dat je gelijk hebt: als je de decoder wil verwijderen moeten de zwarte draden aan de bruine en de blauwe.
DENK IK hé! Steek het niet op mij als er rook uit komt!

Gerolf

Op dat printje in je wagen zit een gelijkrichter en een schakeling rond een spanningsstabilisator.
Uitgang naar je motor is zwart-rood, ingang bruin-blauw kan elke spanning (DC, AC of PWM) tot pakweg 25 Volt zijn.
Bruin en blauw dienen van je stroomafnemers te komen (dus te verbinden met de huidige zwarte)
Je motortje zal dan beginnen draaien vanaf een ingangsspanning van zo'n 8 Volt.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

59erke

Gelukt  :D :D :D :D

zwarte draadjes van de draaistellen aangesloten op de grijze en oranje draad en motortje ronkt perfect.

Bedankt voor jullie hulp Gerolf  en Hugo

Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan