Oosterkempen

Gestart door bruureke, 28 oktober 2014, 23:15:09 PM

ceuleer

Citaat van: OlivierV op 27 november 2014, 09:23:04 AM
Eigenlijk maakt dat toch niet zoveel uit dat ge uw trein een beetje hoort rijden ... In het echt passeert een trein toch ook niet zonder dat je hem kan horen?
Awel, dat was ik al lang aan't denken.
Ik woon op 50 m van een spoorweg, en de treinen maken enorm veel lawaai.
Niet dat ik er 's nachts nog wakker van wordt, maar toen ik er pas woonde dus wel.
Zoveel herrie maken ze in model echt niet.  :)

Sattrickske

Nee maar het geluid is niet helemaal hetzelfde.  De platen waarop we onze sporen leggen, vormen een soort van klankkast dat het rol geluid van de modeltrein versterkt.  En bovendien klinkt het veel doffer en dus anders dan een echte trein.  Dus ja, voor mij persoonlijk maakt het wel uit, ik wil dat geluid zoveel mogelijk weggewerkt hebben...

Maar natuurlijk zoals altijd: ieder z'n goesting hé ;)

bruureke

Ja muisstil moet het niet worden voor mij, er rijdt tenslotte een trein ( liefst meerdere) dus ik ga niet overdrijven. Iemand lijm tips? schilderskit?

Sattrickske

Velen gebruiken boekbinderslijm.  Ik heb gewoon houtlijm gebruikt, 'k ben op 't vlak van geluidsdemping niet zo'n maniak ;)

SuSke

Citaat van: bruureke op 27 november 2014, 17:09:03 PM
Ja muisstil moet het niet worden voor mij, er rijdt tenslotte een trein ( liefst meerdere) dus ik ga niet overdrijven. Iemand lijm tips? schilderskit?

Platen vastschroeven op je liggers, eventueel vastgelijmd met gewoone houtlijm.
Kurk lijmen waar je sporen komen met boekbinderslijm, aangebracht op de houten draagstructuur.
Sporen lijmen in boekbinderslijm en "tijdelijk" vastzetten met punaises, prikkers, schroeven en rondsels,...

Nu hoor je de treinen bijna niet meer rijden, maar krijgt nog wel een fijn "kedengkedeng" en wat gerommel over de wissels.

Ballast aanbrengen en verlijmen met verdunde boekbinderslijm of latexlijm (duurder).

Afhankelijk van het type ballast en of je 1 of 2 lagen kurk gelegd hebt zal het rijgeluid min of meer terug komen. Je zal de trein terug horen voorbij komen, samen met het "kedengkedeng" en wat gerommel over de wissels.

Bij 2 lagen kurk maak je de onderste breder dan je ballastbed waardoor je geen "harde" verbinding krijgt tussen het verlijmde ballast en de draagplaat.
Dit is zowat de meest "stille" manier van werken.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

bruureke

Yep zo heb ik het al enkele keren gelezen :D

bruureke

Iemand ervaring met geluidsdemping met blauwe isolatieband? Mijne chapper had in de tijd nog een halve rol over, 1cm dik. Ik wou deze evt gebruiken in het schaduwstation maar weet niet wat het effect is aangaande doorbuiging bij gebruike van zwaardere locs en verlijming.
Denk dat ik eens een proefopstelling ga maken.

loebaske

Blijf daar AUB af, gebruik het voor iets anders maar niet als demping voor je rails, enige dat goed en betaalbaar is KURK OP ROL van 2 en 4mm