Nieuws:

Nu in MSM 249 BAAN: Saint-Hilaire * Rügen kustbaan

Hoofdmenu

Oosterkempen

Gestart door bruureke, 28 oktober 2014, 23:15:09 PM

bruureke

Avond,

Ik ga binnenkort eindelijk starten met mijn baan "Oosterkempen", die dan toch in L vorm gaat gebouwd worden. Aangezien de heropstart van de hobby moet ik gaandeweg de ervaring opbouwen maar dat schrikt me niet af, de baan zal niet op 5 jaar af zijn maar dat deert me niet, tijd genoeg. 
De onderbouw heb ik reeds getekend en zou ik graag in de komende weken af hebben, (eerst herstellen van zware oor operatie) . Ik zou graag digitaal willen rijden en op termijn evt met computer besturing werken dus ik ga vanaf begin af bezetmelding en dergelijke voorzien. Ik ga starten met het schaduwstation en dit zo "tijdelijk" in lus leggen zodat ik op korte termijn toch al kan rondjes rijden en kan experimenteren met blokken en hoe deze in te plannen zodanig dat ik dat voldoende onder de knie heb vooraleer ik aan het zichtbare deel werk. Ik heb van vroeger nog M rails liggen  dus het is duidelijk dat ik 3 rail ga rijden. Ik wil deze toch nog gaan gebruiken voor het schaduwstation 1:gewoon omdat ik ze heb liggen 2: alles naar K rails wordt me te duur. 3: voldoende gebruikers van m rails gevonden op forums die toch ook digitaal rijden.

Op de tekening zie je de gele lus, die zou op termijn veranderd worden zodanig dat ik naar zichtbare deel kan rijden, deze bevat flexrails om ook daar mee te kunnen oefenen ivm het leggen van flex. Het groene deel is ook nog K rails en de zwarte stukken zouden de blokken kunnen worden, de groene stukken zijn dan lege delen (ook M rails). De rode zijn overgangs rails M-K om op een relatief simpele manier een contactrails te maken, of ik kan experimenteren met contactrails te maken van M rails. Ballasten van de K-rails is in principe niet nodig maar kan ik toch doen om ook hier te experimenteren en het effectief te leren zodat het in het zichtbare echt naar mijn zin is. Het blauwe deel is een eventuele uitbreiding.
Shoot zou ik zeggen :P

gardevil

Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

Gerolf

Het plan ziet er ook uit als een pistool  ;)

Ik kan er niet zoveel over vertellen.
- Je schaduwstation-blokken lijken me wat kort: ofwel geen groen gedeelte, ofwel de wissels opschuiven naar de linkerbovenhoek
- De helling naar "boven" kan wat te steil zijn
- Zorg ervoor dat je genoeg ruimte hebt boven je schaduwstation: Elk stuk spoor moet bereikbaar zijn
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

bruureke

De kleinste blok is nu 2,2m, ik heb die groene gedeelte er tussen gelaten om dus 2x4 treinen te kunnen zetten. Stel dat ik 2 treinen achter elkaar zet, dan moet er toch een veiligheids afstand (groen) zijn dacht ik, of mag dat redelijk kort zijn? Ik ga proberen die linkse wissels nog wat op te schuiven.
Dat gele stuk gaat weggaan eens ik aan niveau 0 begin, nu kan ik die tijdelijk in een helling leggen zodat ze net boven dat eerste spoor komen, dat stuk is 5 meter lang dus zou toch genoeg moeten zijn. Die moeten uiteindelijk rechts boven in een spiraal komen en ik ga er wel voor zorgen dat ik spatie genoeg heb tussen het schaduwstation en niveau 0. Ik heb het nu zo gedaan om toch op korte termijn al iets te kunnen laten rijden en voldoende kennis op te doen ivm blokken en bezetmeldingen. Treinlengtes van 2,5m gaat later het maximum zijn denk ik.

Gerolf

Het leek me kleiner, maar ik las dan ook nergens afmetingen.
2.5 meter lijkt me inderdaad wel genoeg voor een opstelspoor.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

bruureke

Ja excuus, de L wordt 3 x 3,5m

gardevil

Het groene veiligheidsgedeelte lijkt me vrij lang. Waarom het groene gedeelte niet weg en de twee blokken laten aansluiten? Met een goede besturing/blokherkenning hoeft dit geen probleem te zijn.
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

bruureke

Na enkele avonden werk is het onderstel van mijn baan af. Nu moeten er de triplex platen van 10mm opkomen voor het schaduwstation en dan kan ik beginnen met rails te leggen. Voor geluidsdemping ben ik nog aan het nadenken, zou ik tussen het onderstel en de platen misschien ook al een isolatielaag aanbrengen?


Maarten

Bolje

Heel mooie tafel, Maarten!!!
Misschien nog een kruis naar de onderkant van de poten, voor de versteviging?
Demping tussen tafel en plaat zal weinig uitmaken. De plaat blijft dan als een soort klankkast werken.
Vele groeten,
Ronald

loebaske

Knap en netjes gemaakt Maarten, ik zou geen isolatie tussen uw frame en de plaat plaatsen, geen goed idee, leg wel uw sporen op 2 lagen kurk, de eerste laag 2mm die wat groter is dan de bovenste laag van  4mm dan heb je al gedeeltelijke geluids isolatie, indien je het wil stuur ik de link door van men tekst en fotos  hoe ik het doet...

OlivierV

Maarten, in het schaduwstation zou ik geen kurk gebruiken, wel op het zichtbare deel. Je zou van die blauwe platen uit de gamma kunnen halen, die zijn geschikt als geluidsabsorberende ondergrond.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Sattrickske

Geluidsdemping tussen het onderstel en de platen gaat denk ik weinig zin hebben.  De rails komen in kontakt met de plaat en deze laatste vormt de klankkast.
Het is veel efficienter om je isolatie tussen de sporen en de plaat te leggen.  In schaduwstation liggen er stroken van die blauwe isolatieplaten voor parket tussen m'n sporen en plaat, die dempen heel goed.

Maar wel een mooi afgewerkt onderstel, properkes!

bruureke

Bedankt, de poten heb ik per express meer naar binnen gemonteerd om  het tenen stoten te vermijden ;D . Ja het zal eerder kurkstroken of platen lijmen worden, en de rails ook lijmen met een flexibel blijvende lijm zeker?

Sattrickske

Als je de isolatie ten top wil drijven moet je ervoor zorgen dat je houten plaat en rails op geen enkele manier contact maken via een hard materiaal (bv. schroef).  Dus ja, rails lijmen ipv. vastschroeven.

OlivierV

Eigenlijk maakt dat toch niet zoveel uit dat ge uw trein een beetje hoort rijden ... In het echt passeert een trein toch ook niet zonder dat je hem kan horen?
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan