Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Roco reeks 80: Inbouwen verlichting

Gestart door evan, 28 oktober 2014, 17:02:25 PM

BC911

Hoeveel uitgangen zitten er op de decoder? Ik vind het nummer dat hierboven vermeld wordt niet onmiddellijk terug op de website. Als het de MX630R is, dan is het maar een 8pol, en kom je niet toe om de verlichting afzonderlijk te bedienen. Want daarvoor heb je al 4 uitgangen nodig ... Eventueel de automatische koppelingen vervangen door een gewone ...?
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

loebaske


Om die reden heb ik de uitvoering zonder aut.koppeling gekozen, aangezien die na veelvuldig gebruik gaat doorbranden?
Gebruik de Kadee koppeling op alle eerste wagons en zou anders weer zo een lompe lange koppeling moeten monteren.

755philippe

Ik rijd op het märklinsysteeml. Ik weet niet of ik die koppeling zou kunnen aanpassen voor Märklin. Heb het al eens bekeken maar vermoed van niet. Zou het wel jammer vinden om deze automatische koppeling te moeten verwijderen. De dikke blokken die Märklin gebruikt vind ik aartslelijk.
Mvg

755philippe

OlivierV

Citaat van: 755philippe op 26 november 2016, 23:21:27 PM
Heb deze loc ook gekocht maar in digitale versie. Er stak geen verlichting in dus docht ik even dit draadje lezen en beginnen maar. Heb nog een hele rol lakdraad liggen dus ledjes hierop gesoldeerd en de werkwijze van Loebaske min of meer toegepast.
Heb wel de indruk dat mijn draad dunner is waardoor ik 'waarschijnlijk' niets zal moeten wegvijlen. 1 kant is al af maar voor de aansluitingen naar de dekoder moet ik nog even zoeken. Heb de indruk dat de toevoer naar F0 op de print niet doorloopt. Waarschijnlijk zal hierop een draadje moeten aangesoldeerd worden + weerstand. Graag had ik de sluitverlichting apart geschakeld maar F1-F2 zijn in gebruik door de koppeling. Weet iemand raad ?
Mvg

755philippe
AUX1 en 2 is nuttig voor als je de sluitverlichting inderdaad apart wil schakelen. Je kan natuurlijk ook nog altijd met een extra transistor AUX3 en 4 activeren en dan op die manier je sluitlichten apart schakelen.

Schijnt heel gemakkelijk te zijn, moet het zelf ook nog eens doen zodat ik in mijn 201 van VBV de cabineverlichting automagisch kan laten aangaan bij het stoppen en weer uit bij het vertrekken. (print van de mijne is aangepast).

http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Logische_uitgang_van_decoder_aansluiten#Zelfbouw

- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Peter_66

#34
Ik heb mijn loc nog niet open gedaan, maar als je de manual van zimo volgt http://www.zimo.at/web2010/documents/MX620MX630MX640E.pdf op pagina vier, staat de MX630

Voor alle versies 8-polig, Susi of Plux16 worden dezelfde prints gebruikt.
Enkel voor de 8-polige zijn er minder draden aan vastgemaakt.
Vermoedelijk (nog niet geprobeerd) zal je op de print de overige uitgangen gewoon kunnen gebruiken dmv een draadje te solderen.
Indien dit klopt heb je genoeg uitgangen: lichten voor en achter + 4 functie uitgangen

Volgens decoderpro (JMRI) worden de uitgangen licht voor & achter, Functie uitgang 1 t/m4 & Logic uitgang (5V) 5+6 aangestuurd met F0 t/m F6.  Dit zou er op moeten wijzen dat deze actief zijn op de print

groeten

Peter

755philippe

Hallo,
Heeft er iemand een schets of iets dergelijk voor de digitale besturen waar ik welke draad moet aansluiten want met die print kan ik niet goed aan uit. F2 vind ik zelfs niet. Alles ligt trouwens klaar om aangesloten te worden.
Mvg

755philippe

BC911

Als je de link aanklikt van Peter_66 hierboven, dan zie je op pagina 4 in principe alle kleuren en aansluitingen van de decoder ...
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

755philippe

Het probleem zijn de aansluitingen op de print en F2 kan ik niet vinden.
Mvg

755philippe

BC911

Ok, ik dacht dat dit zou volstaan om de decoder aan te sluiten ...

Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

755philippe

Dat schema begrijp ik, geen probleem. De lok heeft een standaard 8-polige stekker ok. Maar ik dacht dat hij 2 funkties had om te ontkoppelen. Bij het terug te testen op de baan heb ik gezien dat zowel voor als achterzijde gelijktijdig ontkoppeld worden maw er is maar 1 funktie beschikbaar. Er is ook geen bruine draad voor f2. Nu vroeg ik  me af of het mogelijk is met 1 funktie de sluitlichten rijrichtings-afhankelijk te maken of moet ik decoder vervangen door Esu die 2 funkties heeft. De ontkoppelfunktie gaat eruit want ik kan met deze koppeling geen enkele wagon aanhangen of ik moet al mijn koppelingen vervangen.
Mvg
755philippe

755philippe

#40
Misschien een oplossing door een schema gevonden te hebben op google.
Richtingsafhankelijke sluitverlichting schakelbaar maken met 1 funktie.

               
En anders wordt het Lokpilot van Esu. Deze heeft standaard 2 funkties en zit ik zonder al deze bedradingen want er is inderdaad niet veel plaats.

Mvg

755philippe

loebaske

#41
Citaat van: evan op 28 oktober 2014, 17:02:25 PM

Door de lakdraadjes wordt er amper ruimte ingenomen en kan alles op de originele print worden geïnstalleerd:

Let op dat er nog per kant een voorschakel weerstand dient geplaatst te worden.  (Ik heb 1,5kOhm genomen)




Weet je nog op welke pen je de draadjes heb gesoldeerd Evan, want dit is niet echt zichtbaar, eventueel een tekening ??

Aan  755philippe, heb je een foto hoe origineel de print verstopt zit bij je lok ??

Merci




755philippe

Hallo,
@Loebaske........  Foto's heb ik jammer genoeg niet gemaakt maar de print blijkt op het eerste gezicht ongeveer dezelfde te zijn. Bij mijn eeste test blijkt alles te werken. Ik heb wel 4 weerstanden gebruikt aangezien ik rood voor- en rood achter gaat schakelen met f1 en f2 waarbij alles nog wordt (ge)funktion mapping naar F1. Zo kan ik met F1 de sluitverlichting aan/uitzetten en F2 heb ik dan in principe niet nodig want alles wordt dan richtingafhankelijk gestuurd. Vandaag ESU Lokpilot gekocht met 2 fukties. Rest nog een probleem is dat ik wat metaal uit de kap zal moeten wegfrezen want anders zit alles wat geplet. Daarna zal ik eens een poging doen om de lok een beetje te verweren. Ga morgen de lokprogrammer te voorschijn halen om alles te programmeren in de decoder.
Mvg

755philippe

755philippe

Ombouw is gelukt met volgende funkties:
F0: lichten aan
F1: sluitlichten aan afhankelijk van rijrichting
De lichten en sluitlichten doven uit en gloeien aan zoals in werkelijkheid. Bedankt aan ieder de me op weg geholpen heeft.
Mvg

755philippe

755philippe

Nog even een filmpje

     

Mvg

755philippe