Elektriciteit ??

Gestart door Peter, 27 oktober 2014, 14:00:47 PM

Peter

Ik denk dat we langzaam aan moeten beginnen met onze (modelloks te beperken tot stoom en dieselloks, en deze dan ook nog eens
met die brandstoffen te laten rijden.
Daarstraks op het nieuws (VTM om 13.00) Volgend jaar gaat de stroomprijs met 30 % stijgen om de put van 1,8 miljard te vullen die ze door het kwistig uitdelen van groene stroom certifikaten hebben geslagen. Ja, ja  (niet politiek bedoeld >:( >:( >:( ;))
Met vriendelijke groeten
Peter

loebaske

Had het deze morgen al gehoord op de radio....
en dat is nog niet alles, als je bedenk dat zonnepanelen meer
milieu bevuilend is dan asbest....is nog niet het topje van de ijsberg
waar we voor staan....

philippe_007

Waar is de tijd dat kerncentrales mochten gebouwd worden  ;D ;D ;D ;D

SuSke

Nog een beetje geduld en we zetten er gewoon een aantal bij naast die windmolens.
Al de rest is veel meer mileubelastend dan men zelf wil toegeven.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Koen

Ik wou zonnepanelen plaatsen die niet op het net gekoppeld werden. Reactie van de leverancier: mag niet!!! Je kan er een zware boete voor krijgen.
Nee, de stroomleveranciers willen hun monopolie behouden en de prijzen zelf kunnen bepalen! Een echte schande!

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

Dirky

Wil ik ook doen Koen maar niemand kan me die "wet" tonen waarin staat dat je het moet aangeven. Ik vind enkel terug dat je het moet aangeven als je op het net aansluit...

philippe_007

Koen,

zonnepanelen plaatsen en niet op het net aansluiten?
Dan zijn er wel enkele problemen:
Ga je thuis uw installatie splitsen? Een stuk met zonne-energie en een stuk op het net?
Wat ga je dan doen indien je overproductie hebt overdag? Zelf stockeren of verloren laten gaan?

Niet aansluiten op het net zal toch niet zo simpel zijn, of het al dan niet mag laat ik in het midden.
Als uw installatie volledig onafhankelijk is, dan kunnen ze u niet verbieden zonnepanelen te plaatsen volgens mij. Als je op het net bent aangesloten, dan is het volgens mij logisch dat ook uw zonnepanelen zijn aangesloten.

mvg,
Philippe

Huugooke

Een generator gebruiken is toch ook niet onwettig?

bruureke

Natuurlijk niet, een generator verbruikt brandstof dus dat brengt taksgeld op,stand alone zonnepanelen brengen niks op voor de staatskas dus dat mag niet van vaderke staat.

Kautenbach

n generator op t net aansluiten wel!! raar hoor, kijk eens in Duitsland, daar kunnen ze de stroom intussen niet meer kwijt en daalt de prijs ???

Re 460

Een schande!!!
Waar is die vorige minister van energie?
En maar subsidies geven, het kon niet op, maar nu is het op en het grote stilzwijgen.
En dan te bedenken dat veel mensen die op de armoede grens leven een verhoging van 30% niet kunnen betalen.

Van welke partij was deze vroegere minister?

SuSke

de partijkleur is een kleur uit de zwitserse vlag en het was niet wit  ;)
Tja, als je lid bent van de "ales gaat goed" en " gratis voor niks" partij, dan kom je tot zulke toestanden.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Klaas Zondervan

Dat de stroomprijzen gaan stijgen als er steeds meer groene stroom wordt opgewekt, dat had ik allang voorzien. Al dat goedoe met zonnepanelen en windmolens is gewoon minder efficiënt dan grootschalige opwekking in centrales.

Zonnepanelen voeden normaal op het net terug. De omvormers die er tussen zitten zijn afhankelijk van de netspanning. Als er geen spanning op het net is, dan doen ze het niet. Dat is een veiligheidsvoorziening, om te zorgen dat er niet wordt teruggevoed als het net voor onderhoud is afgeschakeld.
Je kunt wel vrij van het net werken, maar daar heb je andere omvormers voor nodig. De leverancier had waarschijnlijk geen zin om die andere omvormers te leveren.
Ik kan me niet voorstellen dat het verboden is om los van het net te werken.

Koen

@Phillippe,

Technisch gezien zou het in onze woning perfect mogelijk zijn om de deelnetten te scheiden. Ik heb voldoende sub-borden staan om een scheiding te maken tussen het net en een eigen voorziening.
Het was de bedoeling om bepaalde kringen volledig autonoom te laten werken op zonne-energie en met een opslagsysteem. Daarmee help je overproductie uit de wereld. De omvormers die je hiervoor nodig hebt, zijn vlot verkrijgbaar in de industrie. Dus geen probleem.
Ik ben nu aan het uitzoeken of er effectief een wet bestaat die een niet gekoppeld systeem verbiedt.

@Klaas,

Volgend jaar mogen we 30% meer gaan betalen  :-\ (en ik vrees dat dit niet de laatste stijging zal zijn).

Mvg
Koen



Nooit te oud om te leren

Havoc

Zou ook niet weten waarom het niet zou mogen. Omdat die installateur er misschien minder aan verdient? Ik denk enkel dat je in dat geval ook geen enkele verbinding met het net mag hebben.

Dat je eigen overproductie verloren gaat, waar is daar het probleem? Klinkt natuurlijk niet echt goed, maar het is niet zoals met water dat je het echt kwijt moet. Je kan nog altijd een grote watertank in de grond steken en die opwarmen voor later met een warmtepomp warmte voor het sanitair water uit te halen.

Enig probleem is dat er misschien clowns zijn die tijdens een uitval dat deel van hun woning met een verlengsnoer met 2 mannetjes gaan voeden. Daar komen vodden van natuurlijk.
Met vakantie voor onbepaalde duur.