Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Beurs en camera

Gestart door Havoc, 26 oktober 2014, 12:49:26 PM

Havoc

Toch wel eigenaardig. Ik loop al bijna een jaar te denken, aarzelen en twijfelen voor een nieuwe camera. Welk type, welke mogelijkheden, etc... En nu ik op de beurs foto's heb proberen te nemen is het plots héél duidelijk geworden wat ik nodig heb. Hoe het een het ander kan beïnvloeden.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

marc goovaerts


Havoc

Wel ik moet gewoon mijn dslr vervangen door een nieuwe. Was aan het twijfelen om eventueel naar zo'n systeemcamera te kijken of zelfs een advanced compact. Maar ik heb een zoeker nodig want anders kan ik het toestel niet stabiel genoeg houden, zelfs niet met de monopod (een statief is echt niet handig op een beurs). Een grote sensor is toch wel leuk om mee te spelen. En het moet redelijk dichtbij kunnen scherpstellen, dat was een probleem met wat ik nu meehad. De electronische zoekers die ik al gezien heb zie ik liever nooit meer. Blijft niet veel meer over na dat lijstje te overlopen.

En toch zat ik daar al bijna een jaar over te broeden. En nu plots na de foto's op de pc te zien was het duidelijk.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

mvdr1

#3
Hallo

Het is te zien wat je als resultaat wenst te bereiken.
Een toestel dat geen full-frame sensor heeft, want hoe kleiner de sensor, hoe groter de scherptediepte (=fysica), is voor het fotograferen van modelbanen toch wel best handig.
Hoe groter de sensor, hoe moelijker het wordt om zelfs bvb een loc volledig scherp te fotograferen, laat staan dat je nog details in de achtergrond kan zien. De invloed van diafragma is dan héél sterk.
Wanneer je full frame gaat, moet je wel degelijk over diverse lenzen beschikken, en dus nogal wat materiaal "meesleuren".
Zelf heb ik een NIKON D7000 (geen full frame dus) met een volledig "glas service" erbij (breedhoek, gewone, macro, tele al dan niet met zoom) en zelfs daarmee heb ik problemen om mooie foto's te trekken op tentoonstellingen omdat het te tijdrovend is.
De beste resultaten behaal ik met een kleine SONY WX200 die bovendien zelfs in Full HD kan filmen. Resultaat is verbluffend.
Ik heb ook nog een "bridge-toestel", dus met electronische zoeker, een CANON Powershot SX1IS. Veel groter en zwaarder dan die SONY, en uiteindelijk geen betere beelden dan die hele kleine SONY die bovendien in mijn broekzak past ...
Opgelet: de recentere modellen van zulke kleine SONY's hebben wel meer megapixels, maar geven veel meer ruis, en komen in de meeste testen slechter uit dan die oudere WX200 die je met een beetje geluk op de gekende Eb... sites e.d. kan vinden voor 200 Euro of minder.

Mijn besluit: voor foto's op modelspoor tentoonstellingen gebruik ik enkel nog mijn kleine (en bovendien goedkope) SONY WX200 ...

Ik neem ook heel veel foto's op circuit (autosport) aangezien mijn zoon racet. Daar kan je werkelijk niets aanvangen met een kleine SONY of bridge zoals die CANON. Vééééééééééél te trage autofocus, vééééél te langzame reactiesnelheid, daar gebruik ik enkel de NIKON D7000 ! Bovendien zie je niets op die LCD schermen/zoekers wanneer er zonlicht is door de weerspiegeling. Maar dat is een ander verhaal. En voor filmen een echte video camera (SONY) met een super goede optische beeldstabilisatie (Steadyshot+). En actie opnames in of met de wagen natuurlijk met GOPRO ;)

Mvg

Marc


Citaat van: Havoc op 26 oktober 2014, 13:29:39 PM
Wel ik moet gewoon mijn dslr vervangen door een nieuwe. Was aan het twijfelen om eventueel naar zo'n systeemcamera te kijken of zelfs een advanced compact. Maar ik heb een zoeker nodig want anders kan ik het toestel niet stabiel genoeg houden, zelfs niet met de monopod (een statief is echt niet handig op een beurs). Een grote sensor is toch wel leuk om mee te spelen. En het moet redelijk dichtbij kunnen scherpstellen, dat was een probleem met wat ik nu meehad. De electronische zoekers die ik al gezien heb zie ik liever nooit meer. Blijft niet veel meer over na dat lijstje te overlopen.

En toch zat ik daar al bijna een jaar over te broeden. En nu plots na de foto's op de pc te zien was het duidelijk.
SNCB-SBB fan

Sattrickske

Als je ook wil filmen moet je eens een Canon 5D mark III proberen ;)
Probeer gewoon eens een paar camera's uit en kies dan diegene die je het beste acht.  Je kan al een shortlist maken door reviews te gaan lezen; bv. http://www.dpreview.com

@Marc
Grootte van de sensor heeft totaal niks te maken met de scherpte van een foto, tenzij de camera defect is.  Zorg dat je instellingen (voornamelijk diafragma) juist staan volgens de situatie en alle foto's zijn scherp.  Veel mensen kopen een DSLR, laten 'm op volautomatisch staan en vragen zich dan af wat er fout gaat :o...

Voor beurzen gebruik ik steeds m'n ouwe trouwe Canon EF 24-105mm f/4L objectief en heb m'n 100mm macro bij (just in case).

Havoc

Neen, ik wil zeker niet filmen! En dpreview is leuk voor de ellenlange flames te lezen van fanboys van merk x tegen merk y maar voor degelijke info is die site niet meer wat ze geweest is sinds de overname door Amazon.

Marc heeft het over de scherptediepte. Klopt dat die met kleine sensors groter is dan bij een grote sensor bij hetzelfde diafragma. En ook dat die kleinere sensors meer ruisen dan de grotere. En dat die schermen onbruikbaar zijn als er dan eens zon is heb ik ook al zelf ervaren. Scherptediepte is niet het probleem, ben gewoon met middenformaat te werken maar spijtig genoeg is zo'n een digitale niet voor mijn beurs. Mijn diafragma stond goed, maar het was niet scherp door bewegen. Als ik dat toestel tegen mijn oogkas had kunnen houden was het al een heel stuk beter geweest.

Neen, het was me gewoon te doen om wat voor soort toestel. Probeer nu al zo lang dat ei te leggen en gewoon de ervaring op de beurs maakte het allemaal duidelijk.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Huugooke

en het ei heet: (tromgeroffel)

Sattrickske

Oeps had niet door dat je dat bedoelde met die onscherpte.  Maar is normaal gezein geen probleem hoor, deze bodies zijn snel genoeg om te compenseren via diafragma en sluiter/ISO.  Ben met de 5D nog niet dikwijls in de problemen geraakt.

In dit geval (niet filmen dus), ben je goed af met een middenklasse DSLR.  Dus hoogst waarschijnlijk geen full-frame (andere prijsklasse).  Dus eerder een Canon EOS 600D/1200D of een Nikon D3300.
Wat je nodig hebt is een body die bij hoge ISO lage ruis geeft; dat vermijdt het gebruik van een flitser en laat je toe om hogere sluitersnelheden te gebruiken.  Dat zou de bewegingsonscherpte moeten intomen.  Zorg ook voor beeldstabilisatie (kan body of objectief zijn). 

De dpreview site is wel goed als je weet welke camera's je voorkeur hebben; hun testen zijn inderdaad heel grondig.  Ga daar eens kijken naar de testen met de ISO waarden die geven mooi weer hoe ruisgevoelig de camera's zijn.

Huugooke

Als je alleen een bepaald type onderwerp wil fotograferen, en je hebt de middelen om er een specifieke camera voor aan te schaffen, dan moet je ook nog de techniek ontwikkelen om net dat onderwerp goed af te beelden.
Over macro fotografie zijn veel boeken geschreven; ook over table-top fotografie kan je altijd wel wat lectuur vinden.
Is het voor modelspoor belangrijk om uiterst gedetailleerd af te beelden? Ik denk van niet.
De dieptescherpte is belangrijk als je een overzicht van de baan wil hebben, en hier zie ik veel fout gaan. Dat de voorgrond onscherp is kunnen we nog aanvaarden, maar dat voorbij het laatste gebouw (eigenlijk al "oneindig") de boel terug onscherp wordt stoort ons.
De kleine lensjes van de zakcamera's zorgen voor een enorme dieptescherpte, maar vervormen ook het beeld op een manier die "stoort", al weten we niet waarom.
Je moet er voor zorgen dat wat je probeert af te beelden, hetzelfde beeld overbrengt als dezelfde scene in "het echt".
Er bestaat nu een camera waar je zelf het scherpte vlak NA de opname kan bepalen; misschien in die richting eens kijken?

mvdr1

Die vervorming waarvan je praat, is voornamelijk te wijten aan het feit dat de zoom van je toestel op het uiterste staat van "breedzoom". Dan heb je inderdaad dat effect wanneer je zeer dicht bij een onderwerp komt. Die kleine toestellen hebben veel automatische functies aan boord, en gaan dan meestal over in een soort "macro" modus. Om dit te vermijden, moet je gewoon een klein beetje verder staan van het onderwerp, en heel lichtjes inzoemen, zodat je toestel een equivalent breedbeeld brandpuntsafstand benadert van ongeveer 38 tot 50 mm ... Dan zullen alle verticale lijnen in je opname, inderdaad verticaal staan.



Citaat van: Huugooke op 27 oktober 2014, 09:07:36 AM
Als je alleen een bepaald type onderwerp wil fotograferen, en je hebt de middelen om er een specifieke camera voor aan te schaffen, dan moet je ook nog de techniek ontwikkelen om net dat onderwerp goed af te beelden.
Over macro fotografie zijn veel boeken geschreven; ook over table-top fotografie kan je altijd wel wat lectuur vinden.
Is het voor modelspoor belangrijk om uiterst gedetailleerd af te beelden? Ik denk van niet.
De dieptescherpte is belangrijk als je een overzicht van de baan wil hebben, en hier zie ik veel fout gaan. Dat de voorgrond onscherp is kunnen we nog aanvaarden, maar dat voorbij het laatste gebouw (eigenlijk al "oneindig") de boel terug onscherp wordt stoort ons.
De kleine lensjes van de zakcamera's zorgen voor een enorme dieptescherpte, maar vervormen ook het beeld op een manier die "stoort", al weten we niet waarom.
Je moet er voor zorgen dat wat je probeert af te beelden, hetzelfde beeld overbrengt als dezelfde scene in "het echt".
Er bestaat nu een camera waar je zelf het scherpte vlak NA de opname kan bepalen; misschien in die richting eens kijken?
SNCB-SBB fan

Havoc

Om te weten hoe het ei heet is het nog wat vroeg. Enige dat nu vaststaat is dat al de systeemcamera's, advanced compacts etc van de lijst geschrapt kunnen worden. En als het een dslr wort kan ik beter terug bij Canon gaan kijken want daar heb ik wat rommel van liggen (ja, ik heb nog andere rommel ook liggen). Vraag is dan of het een nieuwe aps-c wordt of een tweedehands ff. Vraag is of ik ga voor een klein ding dat eventueel als extra camera met de film MF meekan of het als een apart systeem beschouw.

Hugo, Het is niet echt een specifieke camera voor enkel beurzen mee te doen. Maar het is wel zo dat ik op een beurs enkel digitaal werk omdat het enkel om op de pc te bekijken is. Techniek is zeker een onderdeel van het goed benutten van de mogelijkheden van je camera. En echt macro is dat meestal ook niet, eerder dichtbij-werk. Een technische camera zou ideaal zijn, maar ja, dan zit je weer met een statief en nog meer andere rommel. En die dingen zijn ook prijzig...

De Lytro waar je naar verwijst is nog niet zover dat die een goed alternatief vormt. Momenteel niet veel meer dan een net bruikbaar concept. Beperkte resolutie, files enkel bruikbaar op het net of met 1 enkel programma. Trouwens, er zijn al lenzen in ontwikkeling waarmee je hetzelfde kan doen op een normale camera.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Huugooke

Citaat van: mvdr1 op 27 oktober 2014, 10:34:45 AM
Die vervorming waarvan je praat, is voornamelijk te wijten aan het feit dat de zoom van je toestel op het uiterste staat van "breedzoom". Dan heb je inderdaad dat effect wanneer je zeer dicht bij een onderwerp komt. Die kleine toestellen hebben veel automatische functies aan boord, en gaan dan meestal over in een soort "macro" modus. Om dit te vermijden, moet je gewoon een klein beetje verder staan van het onderwerp, en heel lichtjes inzoemen, zodat je toestel een equivalent breedbeeld brandpuntsafstand benadert van ongeveer 38 tot 50 mm ... Dan zullen alle verticale lijnen in je opname, inderdaad verticaal staan.

Dat is inderdaad de oplossing voor dàt probleem. 50mm is nu toevallig de "standaard" lens van een kleinbeeldtoestel (voor de jongelingen: dat is het formaat dat men nu "full frame" noemt).
Er is veel te zeggen in het voordeel van een full frame, met een goed statief (zoals ik het op de beurs bij sommigen gezien heb).
Als je dan gaat voor weinig pixels en dus heel lichtgevoelig, ben je goed!

Huugooke

wat ik wel nog altijd niet begrijp, Johan, is je aversie voor "systeem" camera's, spiegelloze reflexen dus.
Minder mechaniek, een zoekerbeeld dat perfect overeen komt met wat er op je SD-kaartje gaat komen, een klapbaar scherm.
Allemaal volgens model natuurlijk.
De meeste hebben ook een converter om je oude objectieven te gebruiken.
Fullframe DSLR's zijn toch wat betaalbaarder geworden? Waarom dan een occasie? Als je weet waar ze vandaan komt ok, maar zo'n professioneel ding kan wel eens doodversleten zijn!

loco

De nieuwe Canon 7D mark II ? Zou dit geen goede oplossing zijn? Een echter sportcamera, .... en is achter treinen lopen ook niet en beetje sport? Loop maar eens twee dagen op een beurs rond, en je hebt zo al een kilootje kwijt.
Ik weet niet hoe het zit met de ruis van deze camera in de hoge ISO-waarden. Maar als hij even goed presteert als de 5D MII dan mag je tevreden zijn bij 3200 ISO. Dus de flits zou je dan achterwege kunnen laten. De scherpstelling is in elk geval superieur voor bewegende objecten.
Wat de scherptediepte betreft ga je volgens mij niet zoveel winst boeken met een aps sensor in vergelijking met een full frame. Maar daar bestaan (met statief) ook goeie trucjes voor.

Havoc

#14
Mijn "aversie" voor systeemcamera's is niet aan 1 punt te wijten, het is het totaal plaatje:
- met het scherm werken is gewoon onhandig. Ja, er zijn momenten waarop het handig is (laag bij de grond als je het kan kantelen of boven je hoofd) maar dat is misschien 5% van de gevallen voor mijn toepassingen. De andere 95% zijn de reflecties op het scherm, het totaal gebrek aan contrast bij zon, en de onstabiliteit omdat je die nu eenmaal "ver" van je af moet houden een nadeel. Op statief en met een zonnekap achteraan is het te doen maar uit de losse hand valt het tegen.
- electronische zoekers zijn er echt nog niet. Heb er enkele gezien (fuji, olympus, sony) en (net zoals met schermpjes trouwens) is wat je ziet op het scherm helemaal niet wat je op je kaartje hebt. Dat gaat van geel dat wit geworden is, allemaal leverlijders met rode vlekken in het gezicht, aliassing (héél goed zichtbaar met sommige ledstrips op de beurs bvb).
- de meest systeemcamera's zitten in een race naar de kleinste. Minder gewicht is prettig maar je moet dat ding kunnen gebruiken met de handen die je hebt. En als je iedere keer moet opletten dat je geen 2 toetsen meehebt dan is het niet handig. Zelfde als je moet handgrepen toevoegen, dan kan je beter een iets groter toestel aanschaffen. En minder toetsen maar alles met menu's en het schermpje is ook niet mijn ding. Geef mij maar een knop met 1 functie.
- de steeds nodige live-view maakt dat de sluiters soms aan de luidruchtige kant zijn: open-sluiten-terug open voor belichten- sluiten en terug open voor de life-view. (ik hoop dat je op een nieuwere dslr dat kan afzetten, moet ik checken)
- eender welke systeemcamera is een volledig veranderen van lenzen en andere rommel. Zolang er dus geen ander belangrijk voordeel is is dat een nadeel.

Oude objectieven gebruiken is leuk, maar ook niet meer dan dat. Heb me daar al mee bezig gehouden en dat valt tegen. De matglazen zijn niet geschikt voor manuele scherpstelling en met het schermpje en 7 toetsen en scrollen heb je en een statief nodig en veel tijd. Zelfs als je bedoelt "oude objectieven van hetzelfde systeem maar met een kortere register" dan heb je daar nog 5 cm ring tussen en een knoert van een objectief op een stuk zeep.

Die adaptors blijven behelpen. Het enige waar ik daar nut in zie is bvb als je een speciale lens hebt die je eigenlijk niet veel gebruikt. Zoals een dikke tele of een fish-eye of tilt-shift.Veel geld aan uitgegeven en je gebruikt ze 2x per jaar. Dan is dat een optie. Maar voor een 28-35-50-85?

Full frames zijn misschien betaalbaarder geworden maar als ik rondom mij kijk dan is de levensduur van een digitaal fototoestel zo'n dikke 5 jaar. Die dingen zijn stilaan wegwerp artikels geworden. Dan beginnen de problemen. Vandaar dat ik ofwel de goedkoopste aps-c neem ofwel een 2-de hands ff. Er zijn er genoeg die elk jaar het nieuwste speeltje willen... Ook omdat voor mij dit een 2-de camerasysteem is, zolang ik kan blijf ik voornamelijk film gebruiken. Vorig jaar heb ik in totaal een dikke 200 digitale foto's gemaakt. Heb er bvb op de beurs nog geen 60 gemaakt.
Met vakantie voor onbepaalde duur.