Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

5" tuinbaan

Gestart door Pascal Michiels, 25 oktober 2014, 14:23:46 PM

Pascal Michiels

Na op de modelspoorexpo in Leuven de live steam aan het werk gezien te hebben ben ik online wat beginnen opzoeken rond dit thema. Heeft er iemand nog weet van andere startsets buiten deze? Liefst elektrisch daar stoom voorlopig nog te duur is.

http://www.dorrington.de/de/page/5-gauge-starter-set-planet

Waar ik ook nog naar op zoek ben is een beschrijving van hoe je de ondergrond in de tuin voorbereid op het leggen van de rails.




EVP

Hey Pascal,
ben der ook mee bezig geweest om zelf eentje te maken . Echter het probleem zijn de spoorkranswielen ! De motor ...een oud grasmachine , of een paar oude motors op 12 volt zijn geen problemen. Ook de aandrijving ook niet. Fietskettingen, en tandwielen  genoeg. Alleen tje moet je een draaibank hebben en kunnen draaien voor de spoorkranswielen .

sdz1976

Vind dat dieselke eigenlijk zo duur nog niet.
Een spoor 1 lock kost al snel meer.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

Havoc

Denk dat je in engeland daar veel meer van gaat vinden. Maar eigenlijk zijn dat schalen waar je zelf de handen een beetje uit de mouwen moet steken.

http://www.pollymodelengineering.co.uk/
http://www.ipengineering.co.uk/
Met vakantie voor onbepaalde duur.

kurt10002

Beste,

Je hebt in Engeland verschillende firma's die zo een startpakket aanbieden. Je hebt ook nog PNP railways. Maar mag ik je wel de raad geven van ga eens langs bij een club. Ik zelf ben bij KMYCA in Antwerpen. Ik ben er nog maar een goede 4 jaar lid en heb er al heel veel geleerd over het bouwen van modellen. Ik heb zelf ook al een paar keer met mijn 5 duim baan toen in de nekkerhal gestaan waar wij dan met de KMYCA met een aantal lokjes op hebben gereden. EVP mag ik je wel opwijzen van de normen te respecteren als je zelf wielen maakt want wij hebben het 2 jaar geleden mee gemaakt in de Nekkerhal dat er paar mensen de normen niet hadden gerespecteerd en die ontspoorde toen af en toe. Ik kan je gerust de normen bezorgen. Dan stuur je maar een prive bericht.

Groeten
Kurt
Mag het ook iets groter zijn ?

Lid van MSC De Pijl
http://www.de-pijl.be/

Pascal Michiels

Het is niet de bedoeling om zelf wielen enz. te gaan maken, daar heb ik het materiaal trouwens niet voor. Bedankt voor de links, mooie lokjes vooral de Trojan. Voorlopig is stoom nog buiten mijn budget, dus ik ga voor een elektrische (batterij) lok, liefst een zelfbouwpakket.

Herwig

>>>  Stoomgroep Park Turnhout:  echt de moeite.

kurt10002

Pascal, Je hebt zeker een paar mooie zelfbouwpakketten die verkrijgbaar zijn. ik heb zo zelf een Köff II gebouwd in 5 duim. Dat draadje staat hier ergens op het forum normaal.

Herwig, Die hebben zeker een mooie baan voor te rijden maar het rij seizoen is nu voorbij. Die rijden van de eerste zondag van april tot de laatste zondag van september. Maar de KMYCA in het rivierenhof in antwerpen die hebben ook mooie modellen rondrijden op hun baan. Maar die rijden niet wekelijks zo als in turnhout.
Mag het ook iets groter zijn ?

Lid van MSC De Pijl
http://www.de-pijl.be/

Havoc

Zelfs al begin je met een kant-en-klare loc en wagens, vroeg of laat ga je toch de handen uit de mouwen moeten steken. En dan begint het.... :D
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Pascal Michiels

Idd, dat maakt het des te leuker  :D

Kurt, heb je topic van de KöfII teruggevonden, zeer mooie lok! Waar heb je deze precies gekocht?
In het onderstel zag ik enkele lasnaden, waren dat reeds voor gemonteerde delen of heb je zelf wat laswerk moeten doen?

Pascal Michiels

Heeft iemand kennis van een tekenprogramma voor schaal 5"?
Gebruikte tot nu toe AnyRail 5 voor mijn schaal Z modules maar dat programma ondersteund geen 5".
Kan het nog altijd eens in Visio proberen.

SuSke

Als je wat uit de voeten kan met vectorieel tekenen (autocad en dergelijke) en de wisselconfiguraties kent, misschien DraftSight downloaden. Is een gratis 2,5D tekenprogramma, compatibel met Autocad.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

ardjoena

5 duim rijden en geen gereedschap hebben is haast niet te doen.
Het is niet alleen het rijden dat plezier geeft , maar vooral het bouwen.
Allee , bij mij toch. ;)
Dirk
 

Dirky

Citaat van: SuSke op 18 december 2014, 19:07:44 PM
Als je wat uit de voeten kan met vectorieel tekenen (autocad en dergelijke) en de wisselconfiguraties kent, misschien DraftSight downloaden. Is een gratis 2,5D tekenprogramma, compatibel met Autocad.

de bewuste DraftSight IS de oude AutoCad. Die werd vrijgegeven(verkocht?) aan de makers van SolidWorks toen men AutoCad ook parametrisch beginnen sturen is... Op enkele andere benamingen van commando's na en veranderde icoontjes, is alles gewoon AutoCad...

Havoc

Citaat van: ardjoena op 26 december 2014, 23:26:31 PM
5 duim rijden en geen gereedschap hebben is haast niet te doen.
Het is niet alleen het rijden dat plezier geeft , maar vooral het bouwen.
Allee , bij mij toch. ;)
Dirk


Als alles goed gaat is dat plezant, maar als je elk stuk 3x moet maken en het duurt 10 jaar is het bouwen iets minder aangenaam. Mijn ervaring spijtig genoeg. Enfin, ik ga voort prullen in mijn kot...
Met vakantie voor onbepaalde duur.