Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Poging tot sporenplan (deel 2)

Gestart door Nonkelronnie, 30 april 2006, 15:15:45 PM

ERVIN

citaat:
Geplaatst door Nonkelronnie

Citeer[

edit: bon, ik ben mee en heb wat aangepast. Zo is het idd mogelijk om nog langere perrons te maken, maar de wisselstraat wordt natuurlijk minder indrukwekkend. Maar misschien was die wel nodeloos ingewikkeld geworden


edit2: Zo kunnen treinen van het havengebied/transportgebouw 6/4 wel niet meer rechtstreeks in mijn opstelbundel geraken.
Vraag is natuurlijk: moet dit wel kunnen?



1.Je wisselstraat ingewikkeld??Dan moet je eens bij mij komen kijken!![:p]

2.Als ik vanuit mijn havengebied vertrek kunnen mijn treinen ook niet rechtstreeks naar mijn rangeergebied,dit heb ik bewust gedaan,zo ontstaat er veel meer intensief treinverkeer en zijn mijn treinen verplicht om eerst heel mijn baan rond te rijden.
Ik vindt je sporenplan nu echt h??l goed,veel rangeer-mogelijkheden en je kunt heel intensief treinverkeer nabootsen.Zaaalig!!

Nonkelronnie

1. Niet iedereen heeft zoveel ruimte. Er zijn landen die kleiner zijn dan de modelbaan van ERVIN.

2. Dan moeten ze maar rondrijden. Je hebt gelijk ERVIN, zo wordt er nog wat rondgereden.
edit: maar wat doe ik dan met goederentreinen die van links komen en het havengebied binnenmoeten? Kan toch moeilijk beginnen rangeren op mijn hoofdspoor?

Havoc

Wel, ik was een schets aan het maken op je origineel, maar voor die af is en op het net staat heb je al ongeveer gedaan waar ik aan bezig was.

Het probleem dat je nu hebt is oplosbaar. Laar ons voor het gemak het spoor aan het perron het verste van je station "spoor 3" noemen.

Spoor 3 sluit rechts aan op je vereenvoudigde wisselstraat. De wissel v??r de engelse die aansluiting geeft op je dok en bedrijf, gooi die er even uit en laat spoor 3 direct op de engelse wissel aansluiten. Nu moeten we je dok en industrie terug aansluiten.

Als je van 4 komt, dan is er de engelse wissel (naar 6) en ga je zo naar de wissel die niet langer aangesloten is. Keer die om van riching, zodat als je rechtdoor gaat je naar spoor 3 gaat en daar kan aansluiten. (als je wil kan je daar een wisselstraat toevoegen naar je doorgaande sporen)

Ik ben er zeker van dat je met dit 5x te lezen sneller een nieuw plan maakt dan dat ik het moet schetsen [:I]

Misschien niet zo indrukwekkend, maar je kan de rangeerbewegingen beter uit de hoofdsporen houden denk ik. Het enige dat je voor jezelf eens moet overlopen is of de bewegingen die je in het hoofd had nog uit te voeren zijn. Het belangrijkste is dat je geen mogelijkheden verliest.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Nonkelronnie

Bedoel je zoiets:


Zo kunnen goederentreinen op weg naar 6 en 4 via spoor3 op hun bestemming geraken.
Treinen vanuit 6 en 4 kunnen nu zowel naar links (via spoor3 dus) als naar rechts (doorgaande sporen) vertrekken.

edit: nog iets verder doorgetrokken en een wisselstraat in de andere richting gemaakt. Beter of slechter?
edit2: was geen goed idee (bracht nix bij aan mogelijkheden), dus heeft het weinig zin om het plan hier te laten staan en plaats in te nemen

ERVIN

Nonkel,dit is maar een voorstel h?,je doet er natuurlijk mee wat je wil,maar als je goederentreinen van links komen,dan kan je ze over de wisselstraat naar spoor 3 leiden,daar kan je je goederentrein laten stoppen,en ik zou hem op dat spoor splitsen,dan moet je heel veel rangeren,je koppelt je loc af en laat hem terug vertrekken,dan komt je rangeerloc uit je havengebied en begint de wagons in de haven te slepen,als ik je plan goed kan volgen kom je zo niet op je hoofdlijn terecht.
Als ik het niet goed heb zeg het dan h

Nonkelronnie

Dat klopt idd, ERVIN, zo zou ik het idd doen

Havoc

Dat is inderdaad wat ik bedoelde.

En zoals Ervin zei, je kan spoor 3 gebruiken voor binnenkomende en uitgaande treinen in beide richtingen en om op te rangeren. Het is trouwens mogelijk om om te rijden op spoor 3 zonder op het hoofdspoor te komen.

Of die extra wisselstraat iets oplevert voor je treinverkeer moet je eens uitproberen. Van waar naar waar kan je erover rijden en met welk nut? EDIT: als ze er is kan je wel spoor 1 in beide richtingen gebruiken. Gaat niet tenzij je 2 wissels toevoegt links onderaan om van spoor 2 naar spoor 1 te gaan...Het wordt laat, beter gaan maffen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Nonkelronnie

citaat:
Geplaatst door Havoc

Dat is inderdaad wat ik bedoelde.

En zoals Ervin zei, je kan spoor 3 gebruiken voor binnenkomende en uitgaande treinen in beide richtingen en om op te rangeren. Het is trouwens mogelijk om om te rijden op spoor 3 zonder op het hoofdspoor te komen.

Of die extra wisselstraat iets oplevert voor je treinverkeer moet je eens uitproberen. Van waar naar waar kan je erover rijden en met welk nut? EDIT: als ze er is kan je wel spoor 1 in beide richtingen gebruiken. Gaat niet tenzij je 2 wissels toevoegt links onderaan om van spoor 2 naar spoor 1 te gaan...Het wordt laat, beter gaan maffen.



Hehe, ik ga je volgen. Ben ook gaan slapen
Die extra wisselstraat heeft weinig zin, dus dat idee is bij deze geschrapt.

ERVIN

All?? vooruit,dat hebben WE weer tot een goed einde gebracht.[;)]
Toch handig h?,zo'n forum.

Nonkelronnie

Ik zit met een klein probleem.
Ik zou willen een soort opstelgebied maken om treinen die mijn havengebied of transportbedrijf willen bereiken, te kunnen laten wachten zonder verkeer te hinderen (spoor3 die aftakt naar dat gebied moet dus nog bruikbaar zijn voor doorgaand verkeer).
Daar zouden dan ook treinen kunnen uiteen gehaald worden naar de verschillende bestemmingen, en nadien weer samengesteld.

De enige vereiste is dat de dubbele hoofdsporen op dezelfde plaats blijven, en dat de sporen niet buiten de lijnen komen.
Heeft iemand zin om eens te proberen?

EDIT: Ben wat aan het experimenteren, en ik vrees da'k ga moeten kiezen tussen de haven en het transportbedrijf.
De voorkeur zou dan uitgaan naar het transportbedrijf

Het gaat dus over deze zone, die nu niet voorziet in opstelsporen

Havoc

Enige oplossing die ik direct zie is om een tweede spoor 3 aan te leggen (dus eigenlijk sppor 4). Spoor 3 is dan voor doorrijden, spoor 4 (war al de wissels op aansluiten voor uiteenhalen en klaarzetten treinen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Gerolf

Hier moet ik Johan bijtreden. Een ontvangst- en vertrekspoor - dit kan hetzelfde zijn - is een realistische oplossing. Dit doet men in het grootbedrijf ook.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Nonkelronnie

bedankt heren,
ik ben dit weekend naar de Ardennen, maar daarna zoek ik eens uit hoe ik het op mijn plan kan implementeren

Havoc

Na verder nadenken heb ik de volgende opmerkingen bij het spoor 4 idee:
- de bocht in de hoek wordt krap (zo te zien, ik weet niet wat de eigenlijke straal is). Het is wel een rangeerspoor maar toch.
- die extra spoor gaat invloed hebben op je haven en transportbedrijf. Ofwel ga je die moeten inkorten ofwel een spoor kleiner maken.
- zonder iets weg te doen gaat het druk worden, zie of je nog plaats hebt voor iets anders dan sporen.

Je moet eens afwegen wat de gevolgen zijn. Ik zou eens proberen wat het geeft om die 2 sporen tussen 1 en 4 weg te laten.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Nonkelronnie

citaat:
Geplaatst door yannick

hoe is het kopstation gebouwd



Ik snap niet wat dit terzake doet. In mijn plan is sinds pagina 2 helemaal geen kopstation meer voorzien.
Vragen over het kopstation van ERWIN kun je stellen in SPORENPLAN ANTWERPEN-CENTRAAL (ofzoiets). Dat topic gaat (bijna) volledig over de baan van ERWIN
Kun je je vraag verwijderen? want die fotos nemen heel wat nutteloze plaats in
dank bij voorbaat