Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Faller-kraan

Gestart door 755philippe, 24 oktober 2014, 16:41:19 PM

Huugooke

eigenlijk zou ik wat foto's willen zien van die constructie, nu praat ik maar in het onbekende.

Sattrickske

Ik vrees toch een beetje voor die jack oplossing hoor.  Ofwel spant ie te hard en gaat je kraan er moeilijk door draaien ofwel zit ie te los en gaan je lichtjes flikkeren als de kraan de draait.  Na verloop van tijd gaat je jack zowiezo meer speling krijgen en gaat de boel flikkeren.
Ik ben eerder voorstander om de beweging van de kraan te beperken tot één volledige draai, zodat je met vaste bedrading kan werken.

De beweging zelf zou ik met een gewoon DC motortje doen met heel wat reductie om een mooie vloeiende beweging te krijgen.  De eindpunten kan je lezen met 2 microswitches; met enig risico zou één microswitch ook nog lukken (een cirkel is rond hé ;)).
En als je het helemaal wil, kan je eender welke positie nauwkeurig bereiken door een decoder wiel te gebruiken.  Hiervoor rust je één van de grotere tandwielen uit met zelfklevend reflecterend stickertje.  Onder dat wiel plaats je een IR zender/ontvanger en via de micro controller ga je pulsjes tellen...

Snobby Crash

Citaat van: Klaas Zondervan op 24 oktober 2014, 23:10:25 PM
Citaat van: Snobby Crash op 24 oktober 2014, 22:20:29 PM
Een batterijtje van 1,5v met een weerstandje ertussen naar je ledjes zorgt ervoor dat je ledje enkele weken gaat constant branden...
Met 1 batterij van 1,5V gaat dat niet lukken. Je moet er minstens twee hebben om 3V te krijgen.

Maar de simpelste oplossing is door Hugo gegeven. Gewoon twee draden door het draaipunt brengen en zorgen dat hij niet te veel slagen dezelfde kant op maakt.
Zo doen ze het bij windmolens ook. Daar hangen de kabels gewoon in het midden van de toren en een teller houdt bij hoeveel slagen hij uit de neutrale stand is geraakt. Bij 5 slagen draait hij weer terug naar de neutrale stand.


Waarom moet je 3v hebben Klaas ? doorslagspanning van een led is 0,7V dus heb je met 1,5 volt toch genoeg, of indien je meerdere leds wil gebruiken zet ze dan parallel en niet in serie, dan blijft de spanning over je leds 0,7V en heb je nog 0,8V over waarop je je je voorschakelweerstand moet berekenen.

Geert

dani

Euh ????
Daar zit toch een foutje in....
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Snobby Crash

Klopt Dany, je voorschalweerstandje bereken je adhv de stroom die je led nodig heeft,
maar dan nog lukt dit met een batterij van 1,5v naar mijn inszien hoor !

Geert