Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Faller-kraan

Gestart door 755philippe, 24 oktober 2014, 16:41:19 PM

Huugooke

Ik zou dan een koptelefoon cassis-deel gebruiken, dat kan je vastschroeven. Voor de stekker bestaat dat niet, dus zal je wat moeten "foefelen". gebruik daarvoor een losse stekker waar je zelf draden aan kan solderen, die hebben ook een schroefdraad.
Bedenk wel dat die stekkers niet gemaakt zijn voor dit soort gebruik.

Gerolf

Citaat van: Huugooke op 25 oktober 2014, 21:17:20 PM
Ik zou dan een koptelefoon cassis-deel gebruiken, dat kan je vastschroeven. Voor de stekker bestaat dat niet, dus zal je wat moeten "foefelen"

Ik heb hier stekkers liggen met een schroefdraad (bedoeld voor de mantel van de stekker)
- dus ook die kan je vastschroeven, als je een geschikt moertje vindt ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Bolje

Citaat van: Gerolf op 26 oktober 2014, 08:12:53 AM
Citaat van: Huugooke op 25 oktober 2014, 21:17:20 PM
Ik zou dan een koptelefoon cassis-deel gebruiken, dat kan je vastschroeven. Voor de stekker bestaat dat niet, dus zal je wat moeten "foefelen"

Ik heb hier stekkers liggen met een schroefdraad (bedoeld voor de mantel van de stekker)
- dus ook die kan je vastschroeven, als je een geschikt moertje vindt ;)
Er bestaan mannelijke mini-jacks waar de mantel vastgeschroefd zit op de plug.
Een dun plaatje tussen en je hebt je bevestigings middel.
Het is maar een ideetje. ;)
Vele groeten,
Ronald

Huugooke

Ja, die bedoel ik dus! Eens gekeken bij Conrad maar niet direct een voorbeeld gevonden.
maar zo ziet het er uit:
http://www.bax-shop.nl/jack/neutrik-nys202-jack-63mm-stereo/product-details.html?gclid=COXRuNXvycECFdLKtAodr3sANQ
(dit is wel het 6mm model!)
en het chassis deel:
http://www.onlinekabelshop.nl/KA375.html?gclid=CJaBmvbvycECFcKWtAodbDUAbA

Havoc

Citaat van: Huugooke op 25 oktober 2014, 21:17:20 PM
Bedenk wel dat die stekkers niet gemaakt zijn voor dit soort gebruik.

Klopt, maar langs de andere kant zijn ze zo goedkoop en overal te vinden dat het geen ramp is als er eens eentje de geest geeft. Enkel ervoor zorgen dat je er laten terug bij kan zonder de boel te slopen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

755philippe


Ik denk dat het met die connectoren niet zal gaan. In het midden zit een centrale as in kunststof die perfekt in het onderstel past waardoor het kraanhuis kan draaien. Daar komt een tandwiel op waardoor alles door een motor wordt aangedreven. De Faller motor wil ik niet gebruiken. Deze vind ik nogal stuntelig draaien. Dus kun je in het centrale gat geen connectoren plaatsen. Ik zou misschien moeten werken met die zelfklevende koperstrips die ik in het rond op het onderstel kleef. Onder het kraanhuis voorzie ik 2 slepertjes die dan contakt maken op de strips. Onder het centrale gat kleef ik een 2de strip en een onder het kunstof deel die in het gat past waarbij ik een veertje plaats zodat er een 2de kontaktpunt is. Mijn vraag is hoe maak ik die 2 slepertjes of waar koop ik ze en uit welk materiaal want het moet buigzaam zijn. . Heeft iemand een idee ?
Mvg

755philippe

Marklin K-Track - Esu-Ecos - Koploper

Rangeerduivel

Citaat van: Huugooke op 24 oktober 2014, 20:07:38 PM
...kan je ook zelfklevend koperfolie gebruiken; te verkrijgen in de hobby winkel. Het is een soort tape die geleidend is

;)

Huugooke

Tja, een beetje avontuurlijk zijn hé Philippe, die centrale as vervangen door die jacks. Gebruik de 6mm versie, die is stevig en zal langer meegaan dan de plastic (als er plaats is uiteraard)

Huugooke

En wat sleepcontacten betreft: Marklin heeft die om z'n wagonverlichting aan te sluiten.
Of zelf maken van messing.

dani

Als je toch een andere motor gaat gebruiken, neem dan een servo.
Beperkt de beweging en je draadprobleem is opgelost
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Huugooke

Den Dani heeft de nagel op de kop gepletst. En als ge die digitale van Uhlenbrock neemt kunt ge er tof mee spelen.

Gerolf

Een servo lijkt me te grof (weinig resolutie) en te beperkt (205°) voor dat soort bewegingen
Bovendien is het niet zo simpel om een servo mooi traag te laten bewegen.
Vervang de as door jack-plug en chassisdeel, en werk met een gewone motor (met reductie)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Huugooke

Citaat van: Gerolf op 26 oktober 2014, 18:55:34 PM
Een servo lijkt me te grof (weinig resolutie) en te beperkt (205°) voor dat soort bewegingen
Bovendien is het niet zo simpel om een servo mooi traag te laten bewegen.
Vervang de as door jack-plug en chassisdeel, en werk met een gewone motor (met reductie)
Daarom stel ik ook die digitale voor, Gerolf. Je kan er toch van uitgaan dat die kraan meestal dezelfde "zwaai" maakt.
Van die digitale kan je zowel de aanloopsnelheid als de maximum snelheid regelen.

755philippe

Een 6mm jack gebruiken is te groot enerzijds en anderzijds moet ik op het einde van die jack mijn tandwielen kunnen plaatsen voor aansluiting op de motor. Volgens mij gaat deze oplossing technisch niet. Beter is met slepertjes maar geen slepertjes van marklin. Deze moeten bij het draaien binnen het kraanhuis blijven en mogen niet zichtbaar zijn.
Mvg

755philippe

Marklin K-Tack -Esu-Ecos - Koploper