Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Faller-kraan

Gestart door 755philippe, 24 oktober 2014, 16:41:19 PM

755philippe

Hallo,
Ik heb de Faller-bekolingskraan in elkaar gestoken en geschilderd. Graag had ik op de giek en in het huis van de kraan enkele led's aangebracht voor verlichting. Ik kamp wel met een probleem. Het aanbrengen van de leds is ok. Maar hoe doe je dat met de bedrading. Als je leds heb gesoldeerd heb je 2 draden die door het huis moeten. Als de kraan verschillende keren heeft gedraaid zijn uw draden ook gedraaid. Dus mijn uiteindelijke vraag is hoe je de bedrading binnen vastzet zonder dat deze begint te draaien als de kraan van richting veranderd. Heeft iemand een alternatief ?


Foto van de kraan.


Mvg

755philippe

Marklin K-Track - Esu-Ecos - Koploper[/size]

Rangeerduivel

Sleepkontakten zoals die gebruikt worden in een draaischijf...

;)

Michiel

Of het transformatoreffect gebruiken? Voor de as gebruik je een vrij lange stalen schroef. Onder en boven wikkel je dezelfde hoeveelheid wikkelingen met spoeldraad rond de schroef. Je zet wisselspanning op de onderste wikkeling (vb 12v), en normaal gezien krijg je weer 12v uit de bovenste wikkeling. Voor LEDs maakt het niet veel uit dat het rendement niet geweldig is.

't is te proberen, een leuk experiment. Ik heb het zelf nog nooit gedaan.  ;D
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

755philippe


Hallo Michiel,
Het idee van jou is goed. Als ik het goed begrijp steek je in het gat waar de kraan moet draaien een schroef of ronde stang. Dan wikkel je zowel boven als onder de schroef spoeldraad. En dan zou het moeten lukken. Ik moet wel 2 draden in die kraan krijgen nl geel en bruin volgens de marklinkleuren. Hoe kan ik dit oplossen. Moest de kraan van metaal zijn kon ik overal massa nemen maar deze is van kunststof.

Mvg

755philippe

Marklin K-Track - Esu-Ecos - Koploper

Michiel

Ik ken niets van de kleuren van Märklin, en kleur van een draad heeft geen invloed op de functie ervan. Onderaan voed je de wikkeling via de twee aansluitdraden, en bovenaan komt er een vlottende spanning op de andere wikkeling. Je mag kiezen welke draad bruin is en welke draad geel.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Huugooke

De eenvoudigste oplossing is gewoon draad te gebruiken en zorgen dat de kraan geen hele toer kan maken. Dat kan door een paar schroefjes in de draaischijf te zetten zodat de kraan een eindstop heeft. Waar je die zet hangt af van welk bereik je die kraan wil geven.
De draad door een centraal gat met een ruime lus en dan kan ze rustig draaien.
Als draad kan je ook zelfklevend koperfolie gebruiken; te verkrijgen in de hobby winkel. Het is een soort tape die geleidend is, die je zelfs kan solderen, en in fijne reepjes snijden zodat die ergens op of achter geplakt kunnen worden, eventueel wegschilderen.
Met wat meer knutselwerk kan je er ook zo'n sleepkontacten mee maken zoals Rudy voorstelt.
Gebruik gewoon zwarte draad.

Huugooke

om de draden en eventueel de folie weg te moffelen heb je plaats genoeg in de "balken"

Havoc

Heel eenvoudige oplossing voor "sleepcontacten" is een 3.5mm stereo stekker te gebruiken zoals ook voor kleine hoofdtelefoons gebruikt wordt. Heb je 3 contacten die zoveel kunnen ronddraaien als je maar wil voor geen geld. Je moet die wel op de as kunnen monteren.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

755philippe

Als ik het goed begrijp zorg ik ervoor dat ik een 3.5 mm stekker vind van de zgn oortjes van een mp3-speler. Bij conrad zoek ik het vrouwtje ervan die ik in de as van de kraan steek. ik plug er het mannelijke stekkertje erin waar de leds op aangesloten zijn. Ik hoop dat het zal gaan.
Mvg

Philippe

Marklin K-Track - Esu-Ecos - Koploper

Snobby Crash

Ik zou het nog anders oplossen Philippe, gewoon de ledjes aansluiten op een klein batterijtje type AA en dit alles onderbrengen in de cabine, en ergens een microschakelaartje plaatsen onder de cabine...
Een batterijtje wvan 1,5v met een weerstandje ertussen naar je ledjes zorgt ervoor dat je ledje enkele weken gaat constant branden... Met een schakelaartje ertussen hoef je misschien 1 keer per jaar het batterijtje te vervangen....

Geert

755philippe

Hier de foto's van conrad van de zgn jacks 3.5mm. Ik hoop dat je dit bedoelde.





Mvg

755philippe

Klaas Zondervan

Citaat van: Snobby Crash op 24 oktober 2014, 22:20:29 PM
Een batterijtje van 1,5v met een weerstandje ertussen naar je ledjes zorgt ervoor dat je ledje enkele weken gaat constant branden...
Met 1 batterij van 1,5V gaat dat niet lukken. Je moet er minstens twee hebben om 3V te krijgen.

Maar de simpelste oplossing is door Hugo gegeven. Gewoon twee draden door het draaipunt brengen en zorgen dat hij niet te veel slagen dezelfde kant op maakt.
Zo doen ze het bij windmolens ook. Daar hangen de kabels gewoon in het midden van de toren en een teller houdt bij hoeveel slagen hij uit de neutrale stand is geraakt. Bij 5 slagen draait hij weer terug naar de neutrale stand.

Rangeerduivel

Philippe,
Dat met die Jack zou een mooie oplossing kunnen zijn,
maar de kans bestaat dat de hele toestand teveel spant en de jack niet vlot genoeg draait in de huls
Ofwel kan dan de zwenkmotor het niet trekken,ofwel breken je draden alsnog na een paar rondjes draaien
Ze verkorten steeds als ze (rond elkaar) getorst worden.
Ik zou gaan (als sleepkontakten geen optie zijn) voor de oplossing zoals Hugo aangaf,
Dit wordt/werd vroeger ook bij echte,(lees lichtere modellen)kranen toegepast.
Ik heb ooit gewerkt met een hydraulische ATLAS-kraan(anno 1970) die op een vrachtwagen gemonteerd stond,die kon ook maar één toer draaien,en dan terug één toer in de andere richting.
Dit had alles te maken met de hydraulische leidingen die geen draaipunt hadden.

;)

Gerolf

Ik zou met sleepcontacten of van die jack-stekkers werken (bij mijn weten bestaan er ook met 4 contacten)

Het spoelen-op-een-stang-idee klopt volgens mij niet:
Een transformator hoort een gesloten ring te hebben als de spoelen niet op elkaar liggen
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

755philippe


Hallo,
Ik kan in het kraanhuis de mannelijke jack plaatsen en in de kraansokkel een vrouwelijke inlijmen. Als je het kraanhuis neemt plugt je die in de sokkel met de vrouwelijke erin. Moet volgens mij werken. Ik heb hiervoor een plug nodig waar je 2 draden kunt aansluiten. Meer draden voor verlichting heb ik niet nodig. Desnoods plaats ik een funktiedecoder in het kraanhuis. Deze heeft ook maar 2 draden nodig. Hierop kan ik op F1=verlichting kraanhuis - F2= verlichting giek. Dit is maar een idee.

Mvg

755philippe

Marklin K-Track - Esu-Ecos - Koploper