Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

PVC schuimplaten

Gestart door Dirky, 23 oktober 2014, 21:57:39 PM

Dirky

Woordje uitleg over schuim-PVC:

Verkrijgbaar onder verschillende merknamen. Zelf heb ik tot op vandaag enkel de variant van de firma VINK gebruikt: VIKUPOR
In tegenstelling tot styreen kan je deze plaat kopen tot een dikte van 30mm. Dunste variant is 1mm.
Snijden, knippen, schuren, vijlen... gaat zeer gemakkelijk.
Materiaal is veel zachter dan styreen.



De plaat bestaat uit een schuimkern en de beide vlakken zijn harder. Een kant vlak, ander vlak lijkt op iets dat licht geborsteld is.

Deze kasseien zijn gerold met mijn "kassei-roller"



Bakstenen imiteer ik door met een eerder stomp mes, langsheen een stalen lat, de langsvoegen te graveren. Met een beiteltje van ca. 0,8mm breed "prik" ik dan de kopvoegen.





Wanneer ik dunner materiaal wil, gebruik ik volle PVC plaat/folie of frees ik de plaat van 1mm op de gewenste dikte.

Schilderen doe ik met de modelbouw klassiekers. Humbrol, Revell, Vallejo,...
Lijmen gaat vlot met de modelbouwlijm van UHU, tube met stalen tuit.

... vrij goedkoop

Sattrickske

Aha, nu ben ik mee.  Ik was van mening dat Forex hard PVC was, maar zat er dus grondig naast.
Da's dus inderdaad wel makkelijker te krassen dan styreen.  Schuim (forex) tegenover massief (styreen).

Daar ga ik zeker eens mee experimenteren; bedankt voor de duidelijke toelichting!

Dirkh

Aha dus eigenlijk niet graveren, eerder indrukken van het materiaal als ik het zo bekijk. Ben benieuwd of het gaat lukken om schaal N stenen te "graveren".  Het is dus ook eventueel te frezen om verschillende diktes te maken.

Als ik de foto bekijk is het ook mooi recht te maken aan de zijkanten. Interesant materiaal.

Doornroosje

Forex wordt gebruikt als kernmateriaal voor botenbouw. Mocht je toevallig naast een bootbouwer komen, die hebben normaal hopen (afval-)stukjes die wel bruikbaar zijn voor ons. Zelf gebruiken die hele platen (zelfde afmetingen als multiplex platen 244*122) die ze in 3 repen snijden. Beetje verwarmen voor te buigen, maar aan de boeg moeten ze dikwijls inkorten. Diktes doorgaans afhankelijk van de lengte van de boot, gaande van 1cm tot 12cm...

Gerolf

Citaat van: Doornroosje op 24 oktober 2014, 10:03:32 AMDiktes doorgaans afhankelijk van de lengte van de boot, gaande van 1cm tot 12cm...

Hhm - zelfs die 1cm lijkt me veel te dik voor gebouwen. Tunnelportalen misschien ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Havoc

Je kan forex heel goed gebruiken om allerhande opbergrekjes te maken. Het boort gemakkelijk, je kan het snijden met een stanleymes en lijmt heel vlot met de lijm voor pvc afvoerbuizen. Daarvoor zijn die dikkere stukken goed te gebruiken.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Peter

Met vriendelijke groeten
Peter

SuSke

Hoe zit het met de mogelijkheid om "Forex" te laseren ?
Zit een beetje te denken om het eventueel te gebruiken als vervanger van MPX4mm voor mijn treinbakjes ;-)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Dirky

niet... de C in PVC zorgt voor overdreven rookvorming. Teveel roetvorming als ik het zo mag noemen...

Sattrickske

Citaat van: Dirky op 24 oktober 2014, 22:01:55 PM
niet... de C in PVC zorgt voor overdreven rookvorming. Teveel roetvorming als ik het zo mag noemen...
En niet alleen dat... geeft ook chloor dampen vrij, niet echt gezond als je 't mij vraagt.  Ik zou het zeker niet verhitten.  Neem eens stukje PVC afvoerbuis en hou er eens een vlammetje onder, dan snap je direct wat ik bedoel ;)

Havoc

De metaalboer waar we vroeger met het werk gingen heeft dit ooit geprobeerd (zeker 15 jaar geleden). Overal roest en de lens van zijn laser aangetast. Zoals Patrick zegt, de chloor is het probleem. Geeft HCl (zoutzuur) bij laseren vrij.

Misschien dat dit met de nieuwere toestellen ondertussen wel mogelijk is, of tenminste draaglijk als je genoeg stikstof doorblaast.

Misschien eens vragen of ze dat niet kunnen waterstraalsnijden.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Dirkh

Ik heb net een proef stukje van 1 mm dikte ontvangen van Dirky en gelijk maar eens een testje gedaan.
Met de logan paspartoe snijder een stukje onder een hoek van 45° afgesneden en gelijmd om een hoek van 90° te testen.
Daarna met de achterzijde van een bot mesje wat steentjes gegraveerd en een kleurtje gegeven om het effect te bekijken.
Het graveren vergt wel iets meer kracht (druk op het mesje) dan in schuimkarton.



De foto is niet zo duidelijk maar zoals je ziet is graveren op 0.5 a 0.75 mm perfect mogelijk wat ik niet kan met schuimkarton, ideaal voor schaal N dus zeker voor Ho bruikbaar. Ook kan je er gemakkelijk mee werken om een hoek te maken.
Ten opzichte van schuimkarton is het materiaal steviger en minder snel beschadigd. Schuimkarton dat gepeld is beschadigd snel als je niet oppast. Deze plaat van 1 mm is ook veel steviger dan schuimkarton van 3 mm
Snijden, vijlen en schuren viel ook mee.

Ik heb het stukje ook eens in de snijplotter gestoken en enkele stenen laten graveren van 0.4 mm op 1.2 mm. Het lukt wel maar doordat er meer gesneden dan gegraveerd wordt is het resultaat niet zo mooi als met de hand gegraveerde stenen.
Ik moet wel oppassen voor de buitenste geleiders, die laten een indruk na op de plaat door de druk.
Mogelijk met een graveerstift ipv het mesje is het wel mogelijk van mooi te graveren met de snijplotter maar ik heb geen passende stift voor in de houder. Misschien met een bot mesje dat het ook werkt, dat zou ideaal zijn natuurlijk, maar mijn mesjes zijn nog allemaal scherp en dat zoek ik zo nog even te houden.

De volgende dagen eens een geveltje maken van de kerk of een huisje om te kijken wat er nog mogelijk is met dit materiaal. Ik ben er in elk geval ervoor gewonnen. Snijden is  gemakkelijker dan met styreen platen en het is even stevig betreft het doorbuigen als een styreen plaat van 1 mm.

Het resultaat van de snijplotter