Binnenverlichting M2 en tweetjes

Gestart door Peter, 22 oktober 2014, 11:23:32 AM

Peter

Welke led's gebruiken voor de binnenverlichting van M2 rijtuigen en tweetjes?  Warmwit of wit.
Koudwit is geen optie want dat heeft een blauwe schijn.
Met vriendelijke groeten
Peter

Michiel

Afgaand op foto's uit een vroeger draadje, zou ik voor warm-wit gaan.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Huugooke

De "witte" zijn echt te wit, de gele dan weer veel te geel (goed voor olielampen). Mijn keuze blijft bij warmwit. Al zijn kleuren altijd subjectief natuurlijk. De enige echte vergelijking kan je maken via kleurtemperatuur; de doorsnee TL lamp zat rond de 3500K.

SuSke

En dan rekening houden dat die achter zo'n vuile vergeelde plastieken kap zitten.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

krispy

Ik heb dat indertijd met witte ledjes opgelost met daarover kaptontape gedaan , en tot op heden geen problemen mee gehad. ;)
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

Gerolf

Citaat van: SuSke op 22 oktober 2014, 14:37:05 PM
En dan rekening houden dat die achter zo'n vuile vergeelde plastieken kap zitten.

... en dat er vaak verschillende soorten TL's in die bakken zitten (wat men in voorraad heeft bij herstellingen)
Ik zou daarom gaan voor een nogal-witte Led (Sunny white?) als basis en hier en daar wat bijkleuren met een oranje filter
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Huugooke

Toch even als ervaringsdeskundige het volgende: in die tijd was het aanbod van TL lampen beperkt. Er waren twee heel veel gebruikte, de eerste eerder roze, de andere iets witter. Die "witte" zat toch nog ergens in het groene gebied. Er waren ook speciale die de slager gebruikte om zijn vleeswaren er sappiger uit te laten zien. Twijfelachtig dat die gebruikt werden in treinen  ;D.
Toen werd als norm de kleurtemperatuur gebruikt: dus de rozige was rond 3500 Kelvin.
Nu gebruikt men ook de kleur-echtheids factor, omdat de correcte weergave van kleuren ook per lichtbron verschilt.
Een typering bestaat nu uit drie cijfers, bijvoorbeeld 840. De 40 is de afkorting van de graden Kelvin; dus 4000. De 8 is de mogelijkheid om kleuren juist weer te geven; dus 840 is dan goed; 640 is slecht, hoewel de kleurtemperatuur dezelfde is.
Het zal dus heel moeilijk zijn om met een Led die TL lamp te emuleren. Een groenige tint is de meest accurate.
Maar heeft het belang?