Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Modelspoormagazine actie 2015

Gestart door fredje, 21 oktober 2014, 17:22:17 PM

Voor welk tijdperk zou het materiaal geschikt moeten zijn ?

TP I
2 (1.9%)
TP II
2 (1.9%)
TP III
28 (27.2%)
TP IV
24 (23.3%)
TP V
17 (16.5%)
TP VI
15 (14.6%)
Tijdperk heeft geen belang
15 (14.6%)

Totaal aantal stemmen: 103

Michiel

Citaat van: conducteur op 04 januari 2015, 23:30:26 PM
Ik heb echt vaak het vermoeden dat sommigen er een sport van maken om fouten te zoeken in een model... Spijtig.
Rian, er wordt in de wereld over ALLES gediscuteerd: welke pier de beste vis vangt, met welk zand men de mooiste kastelen bouwt... Daar is niets mis mee. Interesseerd het ons? Misschien niet, maar laat hun het plezier om dat wel boeiend te vinden. Wat kan het jouw deren? En ondertussen worden de modellen beetje bij beetje beter.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

doomslu

Citaat van: Jurgen op 04 januari 2015, 22:08:00 PM
Sicco, doe vooral verder en negeer de kritiek.

Zoals Rian het stelt wordt het gewoon in het belachelijke getrokken. Hij geeft op deze manier alleen maar aan dat hij tevreden zou zijn met een omgespoten modelleke dat er van ver op lijkt. Dat is uiteraard zijn goed recht, op Ebay kan je zo tientallen dingen terugvinden aan heel goedkope prijzen.

Ik heb liever een zo correct mogelijk model.
Ergens heb ik vermeld dat de 201.010 niet zomaar in elk tijdperk ingezet kan worden doordat hij de ene keer rechthoekige lijnen had en ervoor en erna afgeronde lijnen. Dit zal mij niet weerhouden om het model toch te kopen, maar ik vind wel dat men dan in MSM niet zomaar moet schrijven dat het model in elk tijdperk ingezet kan worden, want dat is eigenlijk niet waar. Ik verwacht dat men daar eerlijke en correcte informatie meegeeft, anders is mijn abonnement weggesmeten geld.
Cru gezegd misschien, maar ik denk niet dat MSM of zijn medewerkers dit als een persoonlijke aanval zullen zien, maar eerder als opbouwende kritiek.

En als er iemand vindt dat dit mierenneuken is, wel, het zij zo.
Beste Jurgen, je hebt gelijk. Die journalisten van tegenwoordig gooien er met de pet naar!  ;)

Ik ga proberen uitleggen waarom ik toch vind dat de loc in beide tijdperken kan ingezet worden.
Uiteraard zal de schildering een momentopname zijn. Op dag X zag de locomotief er zo uit. Vijftig jaar eerder of later was dat lichtjes anders...
Strikt genomen kan je die maar heel beperkt inzetten, namelijk in de periode voor en na dag X toen de loc er identiek uitzag. Iedere wijziging aan schildering of opschriften zal er dan voor zorgen dat je hem eigenlijk niet tijdsgebonden kan inzetten, buiten die kleine tijdsspanne voor en na X.
Er zijn modelbouwers die hun baan heel strikt situeren in een korte periode op een welbepaalde plaats. Hoeveel van ons doen dat? Dan moet je eigenlijk al weten welke loc en rijtuigen/goederenwagens er die dag voorbij gereden zijn daar.

Stel dat je een baan hebt die zich ruim situeert in de jaren '80, ergens in Vlaanderen. Dat is al ruim hé.
Misschien dat jouw loc van de reeks Y, met nummer 1234 in de jaren '80 wel nooit in Vlaanderen gereden heeft, maar steeds in de buurt van Namen reed. Dan moet je op zoek naar nummer 1239 die daar toen wel reed, maar die door geen enkele fabrikant werd geproduceerd.
Alle respect voor mensen die zich daar aan houden, maar ik doe er niet zo erg aan mee.

Ik vermoed dat we voor onze actie de 201.010 gaan kiezen zoals hij van de productieband is gerold. En we hopen dat de schildering van de museumloc bij een volgende revisie zal gecorrigeerd worden. Dan hebben we toch een correct model!

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

dieselfreak

Zoals hij van de productieband is gerold, dat is dus met spaakwielen en zonder handrail onder de ramen en ook geen voetsteunen boven de buffers (sorry voor het mierenneuken maar juust is juust hè). ;D
MC

doomslu

Citaat van: dieselfreak op 05 januari 2015, 13:53:43 PM
Zoals hij van de productieband is gerold, dat is dus met spaakwielen en zonder handrail onder de ramen en ook geen voetsteunen boven de buffers (sorry voor het mierenneuken maar juust is juust hè). ;D
Ik vrees voor de spaakwielen...  ;)
Ook de flenshoogte zal niet correct zijn.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

dieselfreak

Luc, daar kan ik mee leven, zo'n fanatieke mierenneuker ben ik nu ook weer niet. Ik heb een goed voorgevoel bij dit model, het zal in elk geval meer de werkelijkheid benaderen dan de Roco's of de MaTrix modellen, VBV kennende.
MC

Doornroosje

Als je de poll bekijkt, gaan er toch een heel aantal mensen zeer tevreden mogen/kunnen zijn. Dit soort acties steun ik dan ook volledig! Heb ik even pech een ander tijdperk en land uitgekozen te hebben. Het mooie modelletje zal dus nooit rondrijden op mijn baan, of hoogstens als iemand het zijn wil testen...

RD25

Citaat van: doomslu op 05 januari 2015, 13:16:41 PM
Citaat van: Jurgen op 04 januari 2015, 22:08:00 PM
(...)
Beste Jurgen, je hebt gelijk. Die journalisten van tegenwoordig gooien er met de pet naar!  ;)

Ik ga proberen uitleggen waarom ik toch vind dat de loc in beide tijdperken kan ingezet worden.
Uiteraard zal de schildering een momentopname zijn. Op dag X zag de locomotief er zo uit. Vijftig jaar eerder of later was dat lichtjes anders...
Strikt genomen kan je die maar heel beperkt inzetten, namelijk in de periode voor en na dag X toen de loc er identiek uitzag. Iedere wijziging aan schildering of opschriften zal er dan voor zorgen dat je hem eigenlijk niet tijdsgebonden kan inzetten, buiten die kleine tijdsspanne voor en na X.
Er zijn modelbouwers die hun baan heel strikt situeren in een korte periode op een welbepaalde plaats. Hoeveel van ons doen dat? Dan moet je eigenlijk al weten welke loc en rijtuigen/goederenwagens er die dag voorbij gereden zijn daar.

Stel dat je een baan hebt die zich ruim situeert in de jaren '80, ergens in Vlaanderen. Dat is al ruim hé.
Misschien dat jouw loc van de reeks Y, met nummer 1234 in de jaren '80 wel nooit in Vlaanderen gereden heeft, maar steeds in de buurt van Namen reed. Dan moet je op zoek naar nummer 1239 die daar toen wel reed, maar die door geen enkele fabrikant werd geproduceerd.
Alle respect voor mensen die zich daar aan houden, maar ik doe er niet zo erg aan mee.

Ik vermoed dat we voor onze actie de 201.010 gaan kiezen zoals hij van de productieband is gerold. En we hopen dat de schildering van de museumloc bij een volgende revisie zal gecorrigeerd worden. Dan hebben we toch een correct model!


+1
excuseer mijn slecht Nederlands.
mijn oud werkplaats ....
'Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.'

loebaske

Ik denk dat dit een oude poll is ?????

doomslu

Citaat van: loebaske op 05 januari 2015, 15:43:34 PM
Ik denk dat dit een oude poll is ?????
Dit draadje (en de poll) dateren van oktober 2014. Héél oud is dat toch niet?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

stevend

Hey Luc

Daarbij was het ook de bedoeling om een reeks 59 terug te zetten in z'n oorspronkelijke livrei.
Vandaar de aanpassingen ( zie post 85 van dit draadje ).

Voor mij  een zeer aanvaardbare oplossing van dit probleem .

conducteur

Citaat van: Michiel op 05 januari 2015, 07:09:30 AM
Citaat van: conducteur op 04 januari 2015, 23:30:26 PM
Ik heb echt vaak het vermoeden dat sommigen er een sport van maken om fouten te zoeken in een model... Spijtig.
Rian, er wordt in de wereld over ALLES gediscuteerd: welke pier de beste vis vangt, met welk zand men de mooiste kastelen bouwt... Daar is niets mis mee. Interesseerd het ons? Misschien niet, maar laat hun het plezier om dat wel boeiend te vinden. Wat kan het jouw deren? En ondertussen worden de modellen beetje bij beetje beter.
Beetje beter en kwadratisch duurder voor die extra matrijzen omdat het deksel van de wc pot moet open en dicht kunnen in een ruimte die je enkel ziet als je het rijtuig open maakt,
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

centauri167

Je vergelijkingen trekken wel echt op niets en hebben echt geen meerwaarde.

Jurgen

Citaat van: Michiel op 04 januari 2015, 22:32:47 PM
Rian is dus niet "belachelijk" in zijn voorkeur,...

Heb ik dat dan ergens gezegd?

Ik heb gezegd dat hij het op een belachelijke manier voorstelt, niet dat hij belachelijk is. Je moet wel lezen wat er staat hé, niet wat je denkt dat er staat!


@ Luc: Bedankt voor de verduidelijking, maar toch, voor zij die er niets van afweten (zalig zijn de onwetenden  ::)) is het wel verkeerde informatie. Beter was geweest om die zin weg te laten, of de kanttekening te maken dat er kleine verschillen in de livrei geweest zijn doorheen zijn museumbestaan.
Maar zoals ik elders reeds zei, ik wil zo'n model, of het nu met booglijntjes of rechthoekige lijntjes is.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Sicco

Citaat van: conducteur op 05 januari 2015, 16:57:38 PM
Beetje beter en kwadratisch duurder voor die extra matrijzen omdat het deksel van de wc pot moet open en dicht kunnen in een ruimte die je enkel ziet als je het rijtuig open maakt,

Jammer dat je maar één manier lijkt te kennen en dat is alles in het belachelijke trekken, terwijl er ten eerste zat argumenten zijn genoemd waarom letten op bepaalde details een meerwaarde heeft, ten tweede er niet over welke meerkost dan ook wordt gesproken en ten derde het je blijkbaar geen fluit interesseert dat je mensen belachelijk maakt en kwetst met je voortdurende disrespectvolle houding ten opzichte van een ieder die niet exact dezelfde mening hebt als jij. Je doet dit nu opnieuw zonder enige aanleiding. Ik weet niet wat voor een agenda je hebt, maar vroeger noemden we dit een troll.

Metpetergaathetbeter

misschien de discussie tss het simplistisch voorstellen of de juiste(re) weergave van het model beëindigen, want uiteindelijk brengt dat niks op, laten we nu als volwassen mensen de vraag stellen om een zo juist mogelijk model te kunnen krijgen en wachten wat er uit de bus valt !

Groeten Peter ;)