Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Verzekering verzameling

Gestart door DelticPower, 28 april 2006, 20:53:03 PM

DelticPower

Hallo allemaal,
Als je al wat jaartjes met treintjes bezig bent en regelmatig tegen iets moois aanloopt en aanschaft groeit de verzameling bijna ongemerkt. Soms weggestopt in kartonnen dozen, en je soms niet eens meer precies weet wat er is. Totdat je ineens beseft dat er voor een groot kapitaal op zolder ligt. Zeker met de huidige prijzen. Verzekeren is dan meestal een noodzaak wil je er niet bekaaid afkomen als er iets gebeurt.
(Een brandje of iets dergelijks.)
Hoe beheer je dan het beste het geheel. Foto's maken? Gebruiken jullie een computerprogramma? zoja welk? Je zult voor de schadeclaim toch aan moeten kunnen tonen wat er in je bezit was en wat de waarde ervan was.
Hoe doen jullie dat?

imghttp://i44.photobucket.com/albums/f45/DelticPower/msm2.jpg/imgGroeten van Jan

Kedeng Kedeng

Gewoon alle rekeningen van de modellen bij houden, denk dat dit het makkelijkste is[:I]

DelticPower

Hoi Kedeng, dat is een mogelijkheid bij aankopen in een winkel, maar koop je van een andere verzamelaar of op beurzen dan is er meestal geen aankoopbon. Sommige van mijn aankopen zijn van 35 jaar terug.

Groeten van Jan

Kedeng Kedeng

citaat:
Geplaatst door DelticPower

maar koop je van een andere verzamelaar of op beurzen dan is er meestal geen aankoopbon. Sommige van mijn aankopen zijn van 35 jaar terug.

Daar had ik nog niet aan gedacht,
In een MSM stond er iets van modellen verzekeren.

Havoc

Bij brand heb je aan een hoop papier ook niet veel... BEst om aan je verzekeraar te vragen denk ik. Iedere maatschappij zal zijn regels hebben voor zoiets.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Jurgen

Ach, als mijn huis afbrand ben ik alles kwijt. Als mijn modellen nog slechts 30% van de nieuwprijs waard zouden zijn voor de verzekering, dan zou ik er nog ongeveer ?1500 voor krijgen.
Een peulschil, ook al zijn ze voor mij van onschatbare waarde.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Tom

Foto's nemen is heel belangrijk!!!
Zo kan je bewijzen dat ze van jou zijn, voor de verzekering en de hele rompslomp.
Toch nog even wijzen naar het voorwoord van de laatste MSM waar enkele tips staan.
Tom

FREMO e.V. - afd België

Hallo forum leden, [:D]

Er bestaan databases voor het catalogeren van uw stock modelspoor materiaal.

Vele verzekeringen wensen zeker een soort algemene gegevens toestand van alle aanwezige modellen.
Verder vragen zij ook van ieder stuk gedetaillerde foto's en om(be)schrijving.
Het meeste en beste waarde meter van een model, is steeds een aankoop factuur  en/of bon. Alhoewel deze soms zeer moeilijk te verkrijgen is van de handelaar/verkoper.

Indien je via een vaste aankoper jou stukken aanschaft, dan kan je met hem overeenkomen, deze te betalen via je bankrekening (storting). Dit is zeker een even goed bewijs van de aanschafprijs als een aankoop bonnetje of factuur.

[xx(]  NOOIT, maar NOOIT je doorgegeven gegevens aan de verzekering, in dezelfde locatie laten liggen dan je modelspoorweg materieel.

Verzekeringen vragen, om de bepaalde duur, een update van de aangeschafte modelles en/of verkochte modellen, alsook een reevaluatie (prijs) van deze modellen.

Je mag zeker niet deze laten opnemen, in je algemeene huisraad polis, want dan ben je zeker de klos. [:(]

Indien je wenst jou collectie te verzekeren, neem dan eerst eens vrijblijvend contact op met je verzekeraar, en vraag hem naar de modaliteiten van de verzekerings organisatie.

Mvg [^]
Herman


Onafhankelijk machinist (Stoom enkel + Compound).

Instructeur/Lesgever in Europa enkel.

DasBert33

citaat:
Geplaatst door FREMO e.V. - afd Belgi?



Je mag zeker niet deze laten opnemen, in je algemeene huisraad polis, want dan ben je zeker de klos. [:(]



Wat bedoel je hiermee exact? In welk opzicht ben je dan de klos?

Bert
 

Gerolf

Niet dat mijn verzameling zo verschrikkelijk veel waard is, maar ik denk dat ik toch eens contact ga opnemen met een verzekeraar ... die zal me wel vertellen wat voor bewijsstukken ik nodig heb, zeker?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

tufken

Ja, ze willen het verzekeren maar sommige maatschappijen vragen reuze bedragen voor een verzameling.

Alles willen ze op een inventarislijst met foto afdruk.
Bij mij vroegen ze mij rond de 1200,00 ? per jaar.
Het kost veel meer dan uw gewone brandverzekering.

Ethias is volgens mij de goedkoopste met de meeste waarborgen.

Goed navragen en uw papieren ergens in een kluis of beschermd buitenshuis bewaren.

Je moet elke verandering van uw verzameling ook steeds meedelen.

En goed in uw polis laten vermelden voor de re?le verzamelwaarde want anders gaan ze er nog elk jaar een afschrijving op verrekenen
" Met een lach en wat meer positief denken is het leven zoveel mooier "


FREMO e.V. - afd België

citaat:
Geplaatst door DasBert33

citaat:
Geplaatst door FREMO e.V. - afd Belgi?



Je mag zeker niet deze laten opnemen, in je algemeene huisraad polis, want dan ben je zeker de klos. [:(]



Wat bedoel je hiermee exact? In welk opzicht ben je dan de klos?

Bert


_____________________________________________________________________________

@ DasBert33,

Zoals al aangehaald door #TUFKEN#, indien je dit in het gewone huisraad verzekering laat opnemen, moet je ook rekening houden met een jaarlijks afschrijvingspercentage van ieder model. Dus na een aantal jaren, is je opgebouwde verzameling, zoals RGP zou zeggen #NICKEL# meer waard.

Je moet bedingen, dat je minstens de aankoopwaarde van de door jouw aangeschafte waarde moet terug krijgen.
Verder moet je ook laten opnemen, dat uitzonderlijke stukken, indien je deze zou bezitten, niet aan de aanschafwaarde, maar aan de meer waarde worden terug betaald. ( let op sterke stijging van de premie ).

En verder, lang en veel rondvragen, want er zijn ?1001?-polissen.

Nu wat verzekeringen betreft, neem je best ??n die vertrouwd is met veilingprijzen, dus een internationale maatschappij.

Mvg
Herman
Onafhankelijk machinist (Stoom enkel + Compound).

Instructeur/Lesgever in Europa enkel.

erik de noorman

Bij mij is deze opgenomen in mijn blokpolis. De verzameling is verzekerd voor een bepaald totaal bedrag. Ik heb zelf bepaald wat de verzameling waard is en dat heeft men verzekerd. Dus bij brand wordt het verzekerde bedrag uitgekeerd.


Erik

loco

Wat Eric doet lijkt mij het meest logische.
Ik dacht ook dat je huis en je inboedel tegen een bepaald bedrag verzekerd wordt. Dit bedrag wordt jaarlijks geindexeerd. Je kunt dit bedrag ook laten optrekken en je dubbel laten verzekeren dan het allemaal waard is. Brandt alles af, dan krijg je het bedrag waartegen je verzkerd bent. Brandt het half af, dan krijg je maar de helft, tenzij je kunt bewijzen wat er allemaal in deze helft zit.
Ook in dit geval heb je best een inboedebeschrijving + de door jou geraamde kostprijs waartegen je het wil laten verzekeren. Denk maar aan het verschil tussen een antieke kast en een gelijkaardige kast van Ikea.
Loco

vdr

Hallo ,ik ben ook verzekerd voor de hobby van ons madam ,die verzameld namelijk de plucheberen van "Steiff" Daar deze ook een aanzienlijk bedrag /stuk kosten en we een ganse verzameling compleet hebben loopt de prijs ook in de tienduizende ? Wij hebben iemand van de KBC verzekeringen aan huis laten komen ,en die heeft inderdaad alle mogelijkheden uitgelegd en zo hebben we een polis met clausulle  waarin de colectie is beschreven ,met certificaten en prijzen en fotos en verzekerd tegen de actuele prijzen. Opgenomen in de brandpolis geeft dat niet zo een grote meerwaarde ,maar zoals loco zegt ;het moest zo is alleen in die kamer voorvallen en dan zou ge maar een zoveelste deel zijn van de polis ,wat dan nu in ons geval niet is ;Met andere woorden ,die kamer is eigenlijk apart verzekerd of beshreven [;)]
Dat ga ik nu ook doen voor de zolder ,want daar staat nu na 4 jaar toch ook al voor meer dan 1.75?[:D