Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Loconet kabel

Gestart door n/a, 28 april 2006, 19:23:17 PM

n/a

Weet iemand een schema om zelf zogenaamde loconet-kabels te bouwen. Of is zo'n kabel dezelfde als een telefoonkabel?

INFO

Alleen de waarheid ligt in het midden.

Klaas Zondervan

Rob,

het is niet zo handig om de vraag op 2 plekken te stellen.

Gerolf

Hier hoort de vraag inderdaad meer thuis. Ik herhaal dus even het antwoord (dat ik overigens ooit aan Sven gaf bij zijn 'kopbrekens'-baanplan):
Dat is een RJ12-stekker dat je zoekt. Conrad heeft die, bestelnummer 266701 - 89, maar je kan ze ook in elektronicahandels vinden.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

n/a

RJ-12 stekers ken ik wel maar heeft iemand ook een idee hoe de bedrading wordt aangesloten?

Klaas Zondervan

Hoe het wordt aangesloten? Dat heb ik in het nadere draadje verteld, gewoon 1 aan 1, 2 aan 2, enz.
Heb je nog niet gekeken op de link die INFO hierboven gaf? Daar wordt het in een plaatje getoond. Duidelijker kan het niet uitgelegd worden.


n/a


n/a

Voor de volledigheid: om de stekkertjes aan de kabel te bevestigen heb je een krimptang nodig. Die koop je in de electronica(onderdelen) speciaalzaak. Let erop dat je een krimptang neemt die RJ-12 stekkertjes kan krimpen. De vierpolige RJ-11 stekkertjes die voor telefoons worden gebruikt, lijken als twee druppels water op de 6 polige RJ-12 stekkers. Als je een RJ-12 stekker krimpt met een RJ-11 krimptang, worden de buitenste twee mesjes niet in de kabel geperst. Steek je dan de stekker in een LocoNet kontakt, dan loop je de kans dat die beschadigd wordt (ik spreek uit ervaring).

vr.gr.
Gert Klein

Iebor

Hartelijk bedankt voor de goede uitleg, hier kan ik wat mee.

Iebor

Gerolf gaf als optie dat Conrad deze stekers verkoopt maar alsik naar dat artikel kijk heet het wel 6 polig maar zie ik maar 4 aansluitingsstrips, klopt dit of zit ik nu fout.

INFO

Het zal wel een algemeen plaatje zijn Rob, gewoon het juiste artikelnummer bestellen, dus waar 6 polig bijstaat. komt het gewoon goed.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

n/a

Het conrad stekkertje 266701 is volgens mij de verkeerde. Dit is een RJ12 stekker met slechts vier kontakten. In de omschrijving staat 6/4, oftewel 6 kontakten, 4 bezet. De goede is volgens mij art.nr 922735 "Western Stecker RJ12 6/6". Kosten EUR 2.95 per 5 stuks. Het plaatje is bij alle stekkers inderdaad hetzelfde.

vr.gr,
Gert Klein

Iebor

Bedankt voor alle zinvolle reacties en toevoegingen van mijn nieuwe digitaal vrienden uit Belgie maar ik heb eens gekeken wat het kost om een kabel samen te stellen, dus inclusief krimptang, stekers, kabel enz... en dan zie ik dat een kabel van Fleischmann ?4,70 kost en dat wist ik niet maar dan denk ik waar hebben we het over. Zo'n krimptang alleen kost al snel zo'n ?30 tot ?40 en daar kun je heel wat kabeltjes voor kopen

n/a

Ik heb zo een tang gekocht in de BRICO (Belgi?) voor 14?