Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

KM1 : G10 verkrijgbaar.

Gestart door eve, 15 oktober 2014, 09:00:13 AM

Michiel

Citaat van: loco op 28 oktober 2014, 20:00:47 PM
...In Belgiƫ hebben nagenoeg alle varianten gereden. Kort na hun aankomst na WO1 werden ze geleidelijk alle groen geschilderd. Dit was de standaardkleur voor het Belgisch wagenpark.
Groen was de standaardkleur voor de gesloten wagons van het wagenpark bij de Belgische Staatspoorwegen. De andere type goederenwagons hadden andere kleuren. Maar dit terzijde. ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Herwig

..."...andere dan gesloten wagens hadden andere kleur dan groen..."...

Dit geldt, veronderstel 'k, voor (pre) 1955/56 ?
Welke tint dan wel ?
Zijn al die groene open bakwagens (hoge & lage boord  ~ zoveel  "plank" ) in H0, 0, N-schaal dan fantasie ?
Interessant...

Michiel

Inderdaad, de periode tot pakweg 1930. Met de oprichting van de NMBS werden nieuwe huiskleuren vastgelegd voor het rollend materieel.

De groene kleur van de open bakwagens van de jaren 1950 heeft een andere oorsprong dan de kleur van tijdens de perioden van de Belgische Staatspoorwegen. Ik dacht de de EUROP convensie daar ergens iets mee te maken had?

Vb open bakwagens tijdens 1920 waren bronskleuring met witte opschriften.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)