Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Digitale Oscilloscoop EDU009

Gestart door dani, 14 oktober 2014, 16:37:44 PM

Sattrickske

Awel, voor z'n 40€ vind ik dat resultaat toch meer dan behoorlijk.  En dan nog weten dat er geen dedicated ADC gebruikt wordt, maar hoogst waarschijnlijk de ADC van de PIC18 zelf.

De eerste poging liep goed mis omdat de samplerate veel te laag stond (tijdschaal stond op 10ms, correct gezien Dani!).  Stond ie op 10µs, dan had je wel een mooi DCC signaal gezien (zelfs in idle mode).  Mijn oude, analoge 40MHz scoop had met deze instellingen geen beter resultaat gegeven hoor.

Alleen snap ik die 'transient recorder' niet zo goed, wat doet die precies?  Is dat hetzelfde als een geheugenscoop?

dani

de transient recorder is een modus waarin om de zoveel tijd (instelbaar) een meting wordt gedaan en die wordt bijgehouden in een logbestand.  Je kan dan ofwel de scherminhoud opslaan als jpg of de eigenlijke meetwaarden als textbestand met de sample n° en de waarde.    Dus een soort van log-scoop of geheugenscoop, ja.  Klopt !
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Havoc

Is inderdaad een redelijk beeld voor een 38 euro scoop.

Het ligt aan mij, maar ik heb liever een ding met knoppen dan aan een pc. Dat heeft natuurlijk ook zijn nadelen, heb geen geheugen of cursors op mijn bak van de jaren '60.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Sattrickske

Ah cool!  Dus toch een leuk hebbedingetje.  Geeft mij ideetjes voor als ik zelf m'n scopeke ga bouwen...
Die transient recorder zal héél handig zijn om DCC signalen te traceren.  Zeker als het signaal dat je zoekt verborgen zit in het pakket signalen dat door centrale uitgestuurd worden.  Ik heb daar lang mee gesukkeld met m'n gewone analoge scoop.  Op den duur toch te pakken gekregen wat ik wou, maar dan met een logic sniffer (ook USB dingetje, maar dan tot 200MHz, maar enkel voor 0 of 1).

conducteur

en... indien je tijd hebt, post je nog eens een screenshot met een beter gekozen tijdsbasis?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

minitreintje

Ziet er tof uit! Is de software ook voor Linux?

groeten Dylan
Märklin C-rail modulebaan met Arduino

dani

inderdaad een "hebbeding", dat is waar.
Een screenshot met andere tijdsbasis zal helaas voor binnen afzienbare tijd zijn, want ik heb een nieuw project kado  gekregen op 't werk en zit (na een reeds vol gepland weekend) vanaf maandag de hele week in Ierland.   Maar er komen er zeker nog hoor.

De software draait bij mijn weten enkel onder windows, maar bij Velleman op  hun site kan je dat zeker in meer detail opzoeken.

En ja, het was voor mij ook wennen, een ding met "virtuele knoppen" op een pc scherm.  Ik ben ook nog "opgegroeid" met de analoge scoop, in mijn studententijd aan de "ingenieursschool" hadden er zo van alle modellen en merken en ik vond het geweldig om daar mee te prutsen.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

minitreintje

Draait blijkbaar perfect onder Wine :)

groeten Dylan
Märklin C-rail modulebaan met Arduino