Digitale Oscilloscoop EDU009

Gestart door dani, 14 oktober 2014, 16:37:44 PM

dani

Ik ben nogal een vrij fervente  gebruiker van Velleman products :-) :-) :-)

Vandaag werd mijn nieuw pakketje geleverd : de  EDU09  digitale oscilloscoop met USB aansluiting.
Dus ik ben benieuwd wat dit gaat geven.  vanavond eens de boel in elkaar solderen en dan testen.

De bedoeling is om DCC, MM en andere digitale signalen te monitoren en bestuderen naarmate ik verder ontwikkel op mijn "platform".

Misschien heeft er al iemand ervaring mee ?  Ik verwacht geen mirakels voor 38  euro , maar volgens de artikels die ik al zag lijkt het me een "degelijk" instappertje .

Wordt vervolgd, ik zal proberen een bouwverslagje te maken en de eerste bevindingen te posten naarmate ik vorder.


voor de nieuwsgierigen :

http://www.electroshopdendermonde.be/index.php/webshop/electroshop/elektronica-kits/meten-en-genereren-minikits/educatieve-oscilloscoopkit-voor-pc/


hier wordt het  kitje beschreven.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Sattrickske

200 kHz bandbreedte :o; kan je daar dan iets mee aanvangen?  Da's gene vette, en zeker niet als je 'm voor de modelbaan wil gebruiken.  Om bv. een DCC signaal na te meten heb je al gauw 20MHz nodig (een nulleke is 58 µs en een eentje 100 µs, dus heb je minstens 17MHz nodig).  De sample rate van de scoop is 1.5Mbit, met wat foefelen krijg je er 400-500 kHz uit, maar zeker niet meer...

Ik heb nog altijd m'n goeie ouwe analoge 'bak' van 40MHz, maar ben wel stilletjes aan het denken om deze te vervangen door een digitaal exemplaar.  Heb er een paar stevige in 't oog, maar met 40€ kom ik er niet.  De goedkoopste USB scopen van 40 MHz of meer kosten al gauw 200€ of meer.

Ik ben met een ander projectje bezig waar ik een Cortex M4 processor gebruik met een 3.2" TFT.  Deze zal ik vroeg of laat wel eens uitrusten met degelijke 16-bit ADC, en dan heb je meteen een degelijke digitale oscilloscoop voor weinig geld.

Geert

Patrick, ik denk dat je ns met µs verward? Dit is wel een factor 1000  ...

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

dani

Dus brol ?
Tja... Er zit dan ook een PIC18 op de print... Lol

Ik zal het ding toch maar es bouwen en testen
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

conducteur

Ik heb ook zo'n digitaal ding en met 1kb geheugen heb ik toch al enorm veel kunnen doen ze...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

MickeyMouse

Bandbreedte van uwen hameg zal wel een stukske meer zijn...

@Patrick: 58us is toch 17kHz ipv 17MHz? Zou dan toch nog wel meetbaar kunnen zijn.

Geert

Sattrickske

Citaat van: Geert op 14 oktober 2014, 20:34:53 PM
Patrick, ik denk dat je ns met µs verward? Dit is wel een factor 1000  ...
Klopt, ben mis...  Was lastige dag vandaag, maar is geen excuus.
Sorry Dani! Je EDU009'ke zal DCC inderdaad wel aankunnen, my bad...

dani

het beloofde "bouwverslagje".
Velleman heeft het wel vrij makkelijk gemaakt, alle condensatortje,s dioded, zener, weerstandjes, spoeljes netjes in volgorde tussen 2 papierstroken zodat je gewoon de ene na de andere moet losmaken en solderen.  Fijn gedaan !!!

Je start dus met wat onderdeeltjes en een printje, neemt er de manual bij , en begint.







en maar solderen... ongeveer een goed uurtje werk in totaal.









de ic'tjes


en dan het "dekseltje" (cover) er op, en voor de zekerheid aan de onderkant ook maar een kartonnetje er over .







USB aansluiten, inpluggen software downloaden en installeren en binnen de 5 minuten ben je aan de slag.

De eerste pogingen :  een Märklin Mobile Station 1 in   "idle" toestand.





Zo te zien werkt het van de eerste keer prima, dus ik heb het waarschijnlijk foutloos gesoldeerd.  Pluim voor mezelf.

En nu is het experimenteren geblazen natuurlijk.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

conducteur

Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

dani

het ligt aan de MS 1 die geen proper signaal maakt. En ik was het vergeten te wassen voro ik de krokodilklemmen aansloot.
Ik tikte toch dat het een eerste poging was ?  Uit de losse pols.  Ik moet nog de timing en andere parameters ontdekken.
Zelfs Picasso maakte schetsen voor hij begon met verf op doek.

Het lijkt hier tegenwoordig precies een nieuwe trend  "zullen we eens foutjes zoeken... ?"
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

mods, gooi maar op slot. ik pruts wel verder op m'n zoldertje
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Bolje

Citaat van: dani op 15 oktober 2014, 01:18:35 AM
mods, gooi maar op slot. ik pruts wel verder op m'n zoldertje
Hé Dani,

Er zijn er hier nog die volgen zonder commentaar te geven. ;)
We profiteren allemaal van uw probeersels.
We weten, en jij waarschijnlijk ook, dat je voor € 40 geen pro oscilloscoop hebt.
En toch misschien bruikbaar voor de hobby.
Blijf aub uw bevindingen delen. Misschien zijn er nog geïnteresseerd in deze.

Hartelijk dank
Vele groeten,
Ronald

conducteur

Je moet je niet aangesporken voelen, Dani ;)  't was maar een vraag...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

dani

'k voel me ook niet aangevallen, maar het valt me toch op dat er altijd eerst gezocht wordt naar "onvolmaaktheden", en niet alleen hier in dit draadje...   Ik verwacht ook geen 100 keer "ooh" en "aah"...  maar er is een middenweg.    Soms is (zoals Ronald zegt) instilte volgen de beste manier dan.

Toen er onlangs een paar mensen wat negatieve kritiek gaven op een "weathering" van een lok, kregen die alle hel over zich heen dat ze  kritikasters waren en dat dat niet gepast was.  4 pagina's  welles-nietes.     Dat brengt ook niks op.



Maar wat dat signaal betreft : de MS1 is niet de properste op dat vlak zoals ik zei.  En dan de foto die je citeert : kijk eens naar de schaalverdeling : 10 ms.   Dat is niet echt ideaal voor dergelijk signaal.  Dus ja, dan krijg je vertekend beeld.  Mij ging het er vooral over, om een foto te plaatsen van het feit dat je na 5 minuten al aan de slag kan met het ding.  Dat heb ik ook gemeld.

En dat je voor 40 euro niet te veel mag eisen, is toch ook duidelijk vanuit de EERSTE post:
CiteerMisschien heeft er al iemand ervaring mee ? Ik verwacht geen mirakels voor 38  euro , maar volgens de artikels die ik al zag lijkt het me een "degelijk" instappertje .
terecht opgemerkt dus Ronald
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Doornroosje

Dani, denk maar even aan al diegene die jou je eerste stap zien zetten, zwijgen en in stilte denken: 'had ik ook maar gedurfd!'.
Niet iedereen zegt hier evenveel, ik probeer vooral op dit forum bij te leren, vragen te stellen en inspiratie op te doen. Veel te vertellen heb ik (nog) niet, dus ik zwijg liever en volg anderen...