Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Kortsluiting vinden met de multimeter

Gestart door minitreintje, 10 oktober 2014, 18:23:59 PM

minitreintje

Hallo,

Misschien een domme vraag maar ik ben niet zo zeker...
Ik heb dus een kortsluiting in mijn testbaan en ik zou deze natuurlijk graag vinden.

Nu veronderstel ik dat de kortsluiting moet liggen op de plaats waar dat de weerstand het laagst is?
Het is geen 'zware' kortsluiting want het CS1R pinkt met zijn GO knop anders zou hij in STOP vliegen.

groeten Dylan
Märklin C-rail modulebaan met Arduino

Koen

Mogelijk ligt het probleem bij een wissel. Maak jij gebruik van frog of insulfrog wissels?
Kan je even wat meer info geven over aansluitingen, hoe het traject er uit ziet, twee of 3 rail, ...?

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

59erke

als je een kortsluiting hebt is de weerstand niet het laagst maar oneindig. Op de multimeter verschijnt dan een 1.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Sattrickske

Citaat van: 59erke op 10 oktober 2014, 19:56:48 PM
als je een kortsluiting hebt is de weerstand niet het laagst maar oneindig. Op de multimeter verschijnt dan een 1.
Huh? leg dat eens uit...
Bij mijn weten: kortsluiting = 0 Ohm; gebroken leiding/draad = oneindig Ohm

Om een kortsluiting te vinden: probeer stukken van de baan los te koppelen en zolang je 0 Ohm meet, zit je nog steeds een een kortgesloten zone.  Steeds meer dingen afkoppelen tot je het probleem uiteindelijk vindt.

minitreintje

Ondertussen heb ik hem gevonden, een wissel die net een 'valse' sluiting maakte.
Het rare was dat de weerstand zo hoog was dat hij bijna niet opviel daarom dat ik het zo raar vond :O

Idd 0 Ohm = verbinding, oneindig Ohm = geen verbinding.

groeten Dylan
Märklin C-rail modulebaan met Arduino