Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Terug beginnen

Gestart door Baureihe 68, 02 oktober 2014, 19:45:50 PM

philippe_007

Indien je 3-rail gaat, denk ik dat K-rails toch de meeste voldoening gaan geven.
Zeker als je zo reaclistisch mogelijk wilt gaan, dan kan je zelf best uw inbedding maken.

Als je zo twijfelt, stukje MDF met gelijkstroomrails en K-rail afwerken en zien wat er dan het best past in uw concept.

Baureihe 68

Hallo,

Wederom bedankt voor jullie reacties, op basis daarvan zal het één proefstukje op basis van de K-rail worden en het andere met Tillig elite (via de zoekfunctie op project 41 uitgekomen ! en tja dan weet je het wel ...).  Dus nu op zoek naar het nodige materiaal!

Op basis van de opmerking van Johan eens rondgekeken naar de beschikbaarheid van tijdperk II materiaal maar de meeste hebben dit wel in hun assortiment. Vooral Brawa heeft hier wel mooie zaken in en dat rijdt toch met alles denk ik ...

Maar als het 2 rail met Tillig zou worden, wat hang ik daar dan aan van besturingssysteem? Jullie weten voor mij liefst iets simpel (plug and play).  Ik zag trouwens dat Tillig zelfs een startset heeft, http://www.tillig.com/Produkte/produktinfo-74196.html maar het is mij niet duidelijk wat daar van besturingssysteem inzit (m'n technisch Duits is vrij beperkt). De set is wel tijdperk III doch dit type loc (en rijtuigen) werden ontworpen in tijdperk II dus moeten ook terug in die richting te "pimpen" zijn ;). Als het natuurlijk 2 rail zou worden en als .... . We houden alle opties open.

Vriendelijke groeten,

Gert



doomslu

Als je dingen als 'project 41' hebt ontdekt denk ik eerlijk gezegd al wat je uiteindelijk niet gaat nemen.  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

SuSke

Gert, die set heeft geen echt "besturingssysteem" als je een digitale centrale bedoelt. De set bevat enkel de loc en 3 wagons samen met een spoorovaal met wissel en rangeerspoor. Over transformator of digitale centrale wordt niet gesproken.
De loc is geleverd door Lenz, van daar de verwijzing tussen haakjes.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

OlivierV

Als het plug en play moet zijn, scoor ergens een startset met multimaus of dergelijke ... je kan dan altijd nog verder gaan met je tillig rails en het materiaal uit de startset verkopen als het niet je tijdperk is.

- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Baureihe 68

Frans,

Bedankt voor de vertaling/verklaring.
Dus een startset zonder "start" da's straf  ??? Had anders wel handig geweest als het Tillig zou worden.

Olivier,

Bedankt voor de tip, heb de handleiding al gegoogeld en die gaan we eerst eens rustig doornemen.
Maar zonder al teveel gelezen te hebben zo'n muis + transfo en bijv. de Tillig startset (dus compatibel) en ik ben vertrokken ?
Misschien een domme vraag maar ik ben er wel erg lang uit geweest.

Vriendelijke groeten,

Gert

OlivierV

Die centrale spreekt als taal DCC, elke lok met een digitale dcc decoder kent deze taal. Ongeacht merk of ouderdom, zolang er maar een decoder in zit die dezelfde taal spreekt.

Ik raad je aan onderstaand door te nemen/lezen, daar staat heel wat informatie in. ;)
http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Hoofdpagina
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Baureihe 68

Olivier,

Bedankt voor de link ! Die kende ik nog niet.
Eens rustig alles doornemen en dan eraan beginnen. :)

Vriendelijke groeten,

Gert

Gerolf

Citaat van: Baureihe 68 op 09 oktober 2014, 21:27:03 PMEens rustig alles doornemen en dan eraan beginnen. :)

Dat is de beste raad die je jezelf kan geven  8)
Niet te snel een spoorsysteem kiezen, niet te snel een besturingssysteem kiezen, zelfs niet te snel een schaal kiezen ...

Maar: maak jezelf een klein baantje, leer er zoveel mogelijk uit, ondervindt wat jij leuk vindt, en start daarna met een groter project.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Rangeerduivel

Citaat van: Gerolf op 10 oktober 2014, 00:27:25 AM
Citaat van: Baureihe 68 op 09 oktober 2014, 21:27:03 PMEens rustig alles doornemen en dan eraan beginnen. :)

Dat is de beste raad die je jezelf kan geven  8)
Niet te snel een spoorsysteem kiezen, niet te snel een besturingssysteem kiezen, zelfs niet te snel een schaal kiezen ...

Maar: maak jezelf een klein baantje, leer er zoveel mogelijk uit, ondervindt wat jij leuk vindt, en start daarna met een groter project.

En vooral,GA VOLGENDE WEEK EENS NAAR DE BRABANTHAL IN LEUVEN!!!  :D :D

;)

SuSke

Citaat van: Baureihe 68 op 08 oktober 2014, 20:51:01 PM
...Dus een startset zonder "start" da's straf  ??? ...

Ik weet niet of er een transformator bijzit Gert. Ik kan alleen verdergaan op de aanduiding wat er in de doos zit.
In de voorgaande pagina's wordt ook nergens iets gezegd over de bediening (digitaal of transformator) en er staat ook niets vermeld over de bediening.

Ik vindt dat ook zeer bizar, een start-set zelfs zonder transformator. Maar ja, ze stellen hem dan ook samen met materiaal van andere merken en hun rails.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Baureihe 68

Hallo,

Volgende week naar Leuven is inderdaad wel een must. Jammer dat dat weekend al eivol zit (had beter nu of het weekend nadien geweest ...) Maar ik ga proberen om op zondag voormiddag langs te gaan.

Ik neem aan dat ik daar ook wel een stukje Tillig rail ga kunnen scoren (en enkele andere basics voor het testplankje?) want die zijn wel wat moeilijker te vinden dan K-Rails.

De Tillig startset is inderdaad een mysterie, maar dat gaan we dan wel, indien nodig, doorgronden eens we aan dat punt (welke startset) aangekomen zijn.

Jammer dat ik nog geen materiaal heb, het had vandaag de ideale namiddag geweest om ermee bezig te zijn...

Vriendelijke groeten,

Gert

SuSke

@Gert
Om Tillig sporen te scoren maak je het meeste kans bij Het Spoor in Haasrode (vlakbij de Brabanthallen) of bij HST Verhaegen in Berchem (beperkter)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

OlivierV

Tillig kan je gewoon bestellen bij conrad.be, alsook bij modellbahnshop Lippe ..., bij eerstgenoemde zijn ze wel ietsje duurder als bij laatstgenoemde, conrad is vanaf €25 gratis verzending als je via sofort betaald (soort van online betaling met bankkaart zoals in de winkel). (heb het hier over de flexrails met houten bielzen elite code 83)

Lippe heeft ook gratis verzending. Nu als je echt zeker bent dat je voor gelijkstroom gaat gaan, bestel dan ineens een stuk of 10 van die flexen van tillig en eventueel een wisselbouwpakket of 2 ... ;).

Een andere goede optie qua rails is peco code 100 of 75 (de code 83 heeft een meer Amerikaans bielzenprofiel). Deze zijn echter nog niet verweerd maar als je hier op het forum eens het baantje Sophan Marchandises opzoekt zal je zien dat je daar ook heel mooie dingen mee kan doen.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

doomslu

Ik weet dat het goed bedoeld is Olivier, maar waarom altijd de mensen naar Duitsland verwijzen als we ook goede winkels hebben?
Bovendien is er volgende week de expo waar de meeste Belgische en ook enkele Nederlandse bedrijven aanwezig zijn met hun koopwaar, inclusief goede service!  :)

En straks komen klagen dat er geen winkels meer zijn in ons land...  :-[

Bedankt Suske voor de goede tips!  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *