Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Terug beginnen

Gestart door Baureihe 68, 02 oktober 2014, 19:45:50 PM

Baureihe 68

Hallo,

Na enkele maanden meelezen en twijfelen uiteindelijk besloten de knoop door te hakken en na een pauze van meer dan 20 jaar de treinhobby terug op te pakken. 

Maar hoe beginnen? Mijn interesse gaat uit naar Duitsland tijdperk II maar dan zo realistisch mogelijk dus veel aandacht voor de scenery en weathering.  20 jaar geleden reed ik met Märklin wat mijn inziens nu ook nog een logische keuze zou zijn (heb nog wat materiaal) maar dit staat dan haaks op het realisme wat ik voor ogen heb. Want hoe je het draait of keert die "puco's" storen zelfs op de mooiste baan.  Dus daar gaat het eenvoudig herintreden door middel van een Märklin startset...   Of bekijk ik her nu wat te zwart/wit? Maar wat zijn dan de opties met andere merken, wat raden jullie mij aan. Welke zijn realistische rails?

Het besturingssysteem dient wel "plug and play" te zijn want van elektronica heb ik geen kaas gegeten.  Het is het modelbouwaspect dat mij het meest in de hobby aantrekt.

Ik dacht wel om rustig te beginnen, eventueel een proefplankje te maken zodat ik kan zien hoe realistisch ik een stukje spoor krijg wat dan nadien als een showcase voor een lok en/of rijtuig kan dienen.  Dus nog niet direct grote (onrealistische) plannen. Eerst zien dat het terug aanslaat.

Hopelijk kunnen jullie me wat op "spoor" helpen.

Vriendelijke groeten,

Gert

Bolje

Welkom Gert,

Volgens mij is de railkeuze iets dat je zelf moet doen. Maar railkeuze bepaalt ook de 'spanning' waar je mee rijdt...
Ik ben zelf 3 railer met C-rail. Iets wat hier minachtend 'speelgoedrails' wordt genoemd. Er is ook K-rail, dus zonder de ballast.
Ieder systeem heeft z'n voordelen, maar ook z'n nadelen.
Wil je de pukkel niet, dan moet ie maar 2 rail. Eenvoudig dan...

Veel zoekgenot.
Vele groeten,
Ronald

59erke

Gert, ben je van plan om veel en lange treinen te laten rijden of niet ?

Omwille je de scenery en detaillering voorop stelt zou ik durven voorstellen om een modulebaan te beginnen. Als basis neem je een simpel ovaal (vb. uit een startset) voeg er wat wissels aan toe voor wat speelmogelijkheid en je laat enkel de voorste helft zien. Op deze manier hoef je je niet suf te piekeren over ingewikkelde sporenplannen en je kan al je energie steken in detaillering en scenery.

Uitbreiden kan je door een nieuwe module toe te voegen wanneer je daar zin in hebt.

Railsysteem en besturing laat ik aan u over ...
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

doomslu

Ik vind het al heel knap dat je het allemaal eens rustig bekijkt en realistisch wilt aanpakken.
Jouw voorstel om te beginnen is prima, een kleine module zou ook kunnen.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Benny

hoi Gert,

Welkom! Ikzelf ben ook onlangs begonnen met deze hobby, eerst om raad gevraagd hier op dit forum waarvoor ik die gasten hier dankbaar ben.

Het is ene gevaarlijk virusje! pas op!  ;D

Leg er je gevoel in, doe het zoals je zelf wil en laat je niet ontmoedigen door mensen die al 20 jaar verder staan dan jij want binnen 20 jaar sta je misschien verder.

succes!




reeves

Hallo Gert ,

Ik rij ook marklin, moet eens op't forum hier zoeken naar "Melsbeke " daar kan een een deel van m'n baan zien met c-rails maar ze zijn een beetje aangepast.......
U vooral niet zot laten maken en doen waarbij je uzelf het beste bij voelt

Groet Tom

SuSke

Citaat van: Baureihe 68 op 02 oktober 2014, 19:45:50 PM
...20 jaar geleden reed ik met Märklin wat mijn inziens nu ook nog een logische keuze zou zijn (heb nog wat materiaal) maar dit staat dan haaks op het realisme wat ik voor ogen heb. Want hoe je het draait of keert die "puco's" storen zelfs op de mooiste baan...

Gert, ga even te rade bij Erik de Noorman, die rijdt ook 3-rail met "zelfbouw puco's" in een 2 rail systeem rail.
Er bestaan ook middengeleiders die je zo plaatsingsklaar kan kopen (Peco o.a. als ik me niet vergis en nog anderen) en die zo miniiem zijn dat ze bijna niet opvallen.

Als gepatenteerd 2 railer moet ik eerlijkheidshalve ook toegeven dat er 3 rail banen zijn waar het echt zoeken is naar die puco's.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

OlivierV

Als je overweegt om 2-rail te starten zeker doen.

Wat Suske zegt klopt zeker dat er 3-rail banen bestaan waar de puco's amper opvallen en dat er een soort van zelfbouw 3-railsysteem bestaat klopt ook. Maar de puco's blijven opvallen in de buurt van de wissels, omdat ze daar meer omhoog komen...
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Baureihe 68

Mijne heren,

Bedankt voor jullie reacties!

Een modulebaan lijkt me inderdaad een goede start (moet ik ook nog geen te grote ruimte confisqueren ;)) eens ik beslist heb of het 2 of 3 rail wordt. En dat zal geen makkelijke beslissing worden. Want "gepimpte" C-rails zoals bij Tom's Melsbeke zien er ook goed uit wetende dat ik dan de andere Märklin voordelen erbij heb (startset, eenvoudig gebruik, besturingssysteem,...). Misschien eerst toch maar eens een proefstukje maken,  heb hier nog overschotjes mdf van 10 X 30 cm liggen dus ideaal voor een stukje spoor met buffer.

Voor 3 rail zou ik dan C-rails nemen (voordeel van de bedding) maar welke voor 2 rail? Peco of Tillig met welke hebben jullie de beste ervaringen en welke code dan gezien Peco nog een verdere onderverdeling heeft.  Of zijn er nog andere realistische mogelijkheden?

Hopelijk kunnen jullie me nog wat wijzer maken.

Tot slot toen ik 35 jaar geleden m'n eerste treinset kreeg,  had bijna elke speelgoedzaak wel een modelbouw en/of treinafdeling maar nu??? Verschooten in Antwerpen weet ik nog maar verder ... Zijn er nog andere in het Antwerpse of (zéér) ruime omgeving? Of is dit ook allemaal www geworden?

Vriendelijke groeten,

Gert

jb

In Berchem HSTVerhaegen en in Sint-Niklaas Modeltrein Paradise ;)...in Deurne bij modelbouw 2000 overschotjes Lima en Volmer te vinden.

mvg

Bolje

Veel 'kleintjes' zijn overgegaan in enkele 'grote'
Via de site van
Märklin kun je de winkels vinden maar ook hier op het forum is een link naar Google Maps waar de forumleden wonen en enkele winkels te vinden zijn.
Vele groeten,
Ronald

Boemeltrein

ik ben enkele jaren geleden ook terugbegonnen en heb na wat twijfel gekozen voor Peco code 75 wat ik heel mooie rails vind, die rails zijn hier moeilijk te vinden maar kan je on-line bestellen bij eHattons UK, heeft ze steeds in stock. In het Antwerpse heb je nog Modelspoor Baillien op de Turnhoutsebaan, een wat rommelige povere winkel (was vroeger het mekka voor de modelspoorder) en eentje zonder website, opgelet aan de overzijde heb je ook een Baillien maar voor RC...

Gerolf

Ik zou je Tillig aanbevelen: mooie rails, wissels ook in bouwpakket, ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Havoc

Geen idee want het is niet mijn ding, maar hoe gemakkelijk is tijdperk II te vinden? (*) Ik zou eerst eens kijken waar je het meeste tijdperk II materiaal kan vinden en dan daar mijn beslissing op baseren. Het heeft weinig zin om al over rails en 2-rail vs 3-rail te beginnen praten als dan later duidelijk wordt dat er eigenlijk maar 1 systeem is waar voldoende keuze van materiaal in is.

(*) denk dan vooral aan vooroorlogs materiaal, jaren 20-30.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

OlivierV

Moest je opteren voor 3-rail, zou ik wel k-rails nemen, daar kan je je bedding zelf maken, c-rails inbedden is geen simpel werk denk ik ...

TP II, qua materiaal kan je dan zeker terecht bij Fleischmann (daar de meeste van het materiaal dat ze produceren de laatste jaren vooral voor TPI tot en met III - IV is. Daar valt 2 natuurlijk ook onder!
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan