Windows

Gestart door Peter, 01 oktober 2014, 18:41:18 PM

Havoc

Vrees ook dat dat een softwaremodem gaat zijn. Heb je in het apparatenbeheer al eens gekeken of er niets met een groot geel vraagteken staat? Kijk ook bij de audio toestellen, dat komt soms daar terecht...
Met vakantie voor onbepaalde duur.

janieburton

#46
Nu nog straffer, werk momenteel terug op de laptop, wou die her configureren via  de Recovery maar na het opstarten en drukken op F9 om de recovery te openen en het volgen van instructies kan men kiezen "fabriek herstel"  of gewoon herstel van systeem zonder verlies van data, kies ik voor het eerste en krijg de melding na enkel seconde dat dit niet mogelijk is omdat de recovery partitie niet bestaat,  heb nog nooit iets gedaan op de harde schijf dat  deze partitie kan verwijderen; dan maar gekozen voor systeem herstel zonder verlies van data maar dat is niet mogelijk om dat ik een wachtwoord moet intypen maar ik heb nergens een wachtwoord ingesteld op mijn computer daar ik de enige gebruiker ben, zelfs niet bij het opstarten. 

Het is een ASUS A704

Ben gaan kijken bij schijfbeheer en de herstelpartities staan nog steeds op de HD.

Weet het niet meer, ga hem terug inleveren bij de verkoper om te zien dat zij een fabriek herstel kunnen doen.
 

janieburton

#47
Heb de verkoper gecontacteerd en ze moeten hem terug zenden naar de invoerder/vertegenwoordiger hier in België voor het oplossen van het probleem.

 

Peter

Onze zoon koopt al zijn software (ook Windows) in Nederland. Voor een paar weken had hij een probleem met de laptop van onze kleinzoon met pas gekochte software.
Eerst hebben die mensen hun uiterste best gedaan om die via de telefoon en/of mail op de PC van onze zoon, om alles op te lossen. Toen dat niet lukte moest hij de
laptop opsturen en binnen de week was die al, helemaal in orde, terug. Geen kosten en perfekte service.
PS: onze zoon woont in Oelegem (B)
Met vriendelijke groeten
Peter

Stieven76

CiteerBegrijp dit niet echt, als je legaal een besturingssysteem aankoopt mag je dat toch gewoon instaleren of is er een verschil tussen besturingssystemen voor particulier of syteembouwers

OEM (Original Equipment Manufacturer) mag je gebruiken als je zelf een PC samenstelt, die is goedkoper maar mag maar op één gebouwde pc geïnstalleerd worden en niet los verkocht worden.
Je kunt de OEM versie dus later ook niet gebruiken voor een nieuwe pc. Verder ben je ook beperkt in het upgraden van de pc. Dit betekent dat je niet teveel aan je pc hardwarematig mag aanpassen, anders wordt de licentie ongeldig en zul je meldingen krijgen dat je een illegale versie hebt.

Bij een aangekochte retail Win7 zou ik niet weten waarom je dat niet op je pc of laptop zou mogen zetten. Mag in principe ook maar op één pc geïnstalleerd worden. Als je dan later je pc helemaal verbouwd mag je deze versie wel terug installeren.
Als je een volume licence versie hebt mag je die wel tegelijkertijd op meerdere pc's installeren.

Meer uitleg (engels): http://blogs.technet.com/b/uktechnet/archive/2013/05/14/what-s-the-difference-between-oem-retail-and-volume-licenses.aspx

De OEM System Builder License - voor Windows 8.1 is verschillend tov Win7 voor persoonlijk gebruik. Maar die details moet je zelf maar eens Google-en  ;D

janieburton

#50
 :-\
 

Stieven76

In theorie niet, normaal zou jij zelfs geen OEM versie kunnen kopen daar die alleen voor nieuwe pc's zijn. Eigenlijk is degene die jou deze versie verkocht heeft in 'fout' of ben jij in het zak gezet want een OEM versie is normaal wel wat goedkoper dan een retail versie...
Maar hey, als dat een nieuwe is die nog nergens op een pc staat gaat geen kat dat weten he. Gewoon opzetten zou ik zeggen. Enkel rekening houden dat wanneer je teveel aan die pc aanpast je problemen kan krijgen, dat is het verschil maar staat ook in mijn vorige post uitgelegd.

Ik twijfel er wel aan of je nog een Win7 retail versie kan kopen, ik dacht dat Microsoft daarmee gestopt was om Win 8 meer te pushen. De OEM versies die je nu nog vind zijn waarschijnlijk meer stock waar de winkeliers nog vanaf willen.

https://www.alternate.be/html/product/listing.html?navId=11720&navId=11722&tk=9&lk=8541
Hier enkel nog OEM (systeembuilder) versies van Win7.

janieburton

#52
Veel kan ik niet aan die laptop veranderen of bijvoegen van hardware.
 

Havoc

Momenteel kan je enkel nog OEM versies vinden. En je hebt die OPK kit niet nodig om te installeren. Eenmaal geïnstalleerd is er geen enkel verschil tussen de 2. Grote verschil is dat een OEM licentie eigenlijk voor een "te bouwen" pc is en dat die daarna niet meer naar een andere pc kan overgezet worden. Vroeger was het zo dat MS dit toeliet voor mensen die zelf hun pc "bouwden" (een relatief rekbaar begrip). Nu is het een grijze zone.
Met vakantie voor onbepaalde duur.