Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Heljan Class 66 - Revisie 2 : de stroomafname

Gestart door eve, 26 september 2014, 21:39:05 PM

Rangeerduivel

Citaat van: doomslu op 03 oktober 2014, 19:47:39 PM
Is hij niet meer in garantie?

Ik ken een heel vriendelijke man aan wie je zeker raad kan vragen op de expo: de importeur van ESU.  ;)

Patrick ken ik ook...wie niet?
Hij zit trouwens af en toe op dit forum.
Ik ga hem er zeker eens over aanspreken,alhoewel ik de loc tweedehands gekocht heb bij een bekende treinhandelaar in Nederland.
Maar hem daar terug naartoe sturen voor zo'n kleinigheid vind ik iets te omslachtig

;)

Brunel

Citaat van: eve op 03 oktober 2014, 17:19:57 PM
Citaat van: Brunel op 03 oktober 2014, 16:59:41 PM
Nog net niet, maar het scheelt niet veel.  :P
Welke wielstellen heb je gebruikt Erik?

Ik zou gaan voor de wielen van de Roco 72950 (Renfe 319).

en wel : 5 x 136618 (as met wielen zonder tandwiel) en 1 x 136617 (as met wielen met tandwiel en anti-slip-banden)


Bedankt Erik. Dat wordt dan zes keer 136618. Ik vervang bij voorkeur wielen met asb door wielen zonder asb. Kan zo in één moeite door.

eve

Dat doe ik ook. Bij onvoldoende trekkracht (komt zelden voor als je het stijgingspercentage beneden 2,5 % kunt houden en met niet al te lage treinen rijdt) verhoog ik door lood inkleven het gewicht van de lok.

Maar... Dit was een ombouwvraag van een modelspoorvriend : en zijn wensen moet ik respecteren.

Erik

Metpetergaathetbeter

nog maar eens het bewijs dat je niet altijd krijgt waarvoor je betaald, zo'n machine aan deze prijs zou zonder ingrepen onberispelijk moeten(kunnen) rijden ! :-\ :-X

eve

Daar ben ik het volmondig mee eens. Maar als je die machine dan gekocht hebt dan doe je die aanpassingen die nodig zijn om ze toch in bedrijf te nemen, en liefst zonder problemen.

De Heljan Class 66 is overigens een mooie machine...

Erik

Brunel

Citaat van: eve op 03 oktober 2014, 17:19:57 PM
Citaat van: Brunel op 03 oktober 2014, 16:59:41 PM
Nog net niet, maar het scheelt niet veel.  :P
Welke wielstellen heb je gebruikt Erik?

Ik zou gaan voor de wielen van de Roco 72950 (Renfe 319).

en wel : 5 x 136618 (as met wielen zonder tandwiel) en 1 x 136617 (as met wielen met tandwiel en anti-slip-banden)

Erik

Dat zijn de nummers voor drierail.  :)
Helaas zijn de nummers voor tweerail (136607, 136606) niet meer leverbaar.  :(
Wat anders verzinnen.

eve

Oeps. Daar heb ik over gezien.
Je zou ook de wielen van een duitse V90 kunnen gebruiken : 111124 en 111125. Die zijn 0,3 mm groter in diameter zodat de machine 0,15 mm hoger komt te staan. Ne straffe die dat ziet. En die wielen zijn er nog wel.

In het grootbedrijf kan de diameter tussen nieuw en aan vervangen toe 70 mm variëren. In H0 maakt dat 0,8 mm...

Erik

Brunel

Bedankt Erik. Ik bedoelde natuurlijk dat ik zelf wat anders moest verzinnen, maar waardeer je snelle alternatief zeer. Ga ik proberen.

ronny-vdv

Dag Eric,

Hoe weet je dat je de wielen van een V 90 kan gebruiken ? Hoe ken je de diameter van deze wielen ?

Kunnen bv. de exemplaren van ESU niet gebruikt worden ?

Bedankt,
Mvg,

ronny-vdv

eve

Je zoekt eerst wat de aandrijfwieldiameter van een Class 66/77 is (1066 mm NIEUW). Daar gaat na x Mio km wel een hele hoop mm's af...
Je zoekt een alternatief dat in model gemaakt is. Dan de maatschets en/of beschrijving bestuderen. V90 = 1100 mm (NIEUW). Het verschil van 34 mm is, vind ik, in H0 te verwaarlozen. En dan zoek je uit of de wielen te verkrijgen zijn.

Andere wielen ?
We prefereren Roco omdat we tevreden zijn met de kwaliteit.

ESU wielen : niet geprobeerd. Volgens mij gebruikt ESU wielen die zowel voor gelijkstroomnormen als voor wisselstroomnormen zouden voldoen...
Dan liever de Roco's : daar zijn we zeker van.

Erik

loebaske

Erik, heb je ook het bestelnr. van die Roco wielen ??

Bedankt

ronny-vdv

Mvg,

ronny-vdv

loebaske

Ronny, je bedoelde hier onder???

111124 en 111125


ceuleer

De wielen van Mehano zijn ook altijd goed geweest, die kan je ook bij Lemke bestellen voor de Class 66.  ;)

eve

Absoluut goede wielen die Mehano's.
Alleen hebben ze de verkeerde opgestuurd (van een Gravita of zoiets) en heb het dan maar laten zitten.

Erik