Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Analoge loc op DCC

Gestart door janieburton, 24 september 2014, 02:01:26 AM

janieburton

In een boekje(Introducing DCC, Nr. 17) uitgegeven door Railway Modeller zegt men dat sommige DCC systmen een analoge loc kunnen laten rijden op een DCC gestuurde baan onder het adres "0" en dat de loc zich gedraagt als een digitale loc; ze geven er wel volgende waarschuwing bij: "bear in mind that the loco will emit a 10.000Hz hum. As the whole of the digital current is passing through the motor, it can overheat and(in time) have permanent magnetism affected."

 

Martin Welberg

Yup, kan bij m´n Digitrax....loc niet op de rails laten staan als ie niet rijd..

Klaas Zondervan

Het laten rijden van één analoge loc op den DCC baan zit ingebakken in het ontwerp van DCC. Maar de fabrikanten zeggen er niet veel meer over. Er zijn nl. te veel motoren gesneuveld door de genoemde oververhitting. Met name motoren met klokanker gaan binnen enkele minuten in rook op.
Het is dus wel mogelijk, maar het wordt afgeraden.

janieburton

Citaat van: Klaas Zondervan op 24 september 2014, 09:00:56 AM
......motoren met klokanker gaan binnen enkele minuten in rook op.
Het is dus wel mogelijk, maar het wordt afgeraden.

Klokanker motoren zijn dat motoren type oude Fleischmann, Marklin en Hamo, Lima, enz.......?
 

Klaas Zondervan

Nee, klokankers zijn motoren met een z.g. ijzerloos anker. Oorspronkelijk alleen van Faulhaber, maar later ook van Maxon en Escap.
Ook gekend onder de Engelse benaming ironless core.

janieburton

Citaat van: Klaas Zondervan op 24 september 2014, 11:24:46 AM
Nee, klokankers zijn motoren met een z.g. ijzerloos anker. Oorspronkelijk alleen van Faulhaber, maar later ook van Maxon en Escap.
Ook gekend onder de Engelse benaming ironless core.

Dank voor info.

Maar ik snap niet hoe een analoge loc via "0" op DCC laat rijden zonder decoder en die zou het zelfde doen, volgens Railway Modeller als een loc met decoder.
 

Klaas Zondervan

De truc is de z.g. verlengde 0-bit, in het Engels "stretched zero".
Het DCC signaal is normaal elektrisch symmetrisch, elke negatieve puls wordt gevolgd door een evenlange positieve. Er is dus geen gelijkspanningscomponent, en een analoge loc zal niet rijden.
Maar door de 0-bits aan de positieve of aan de negatieve kant langer te maken ontstaat een gelijkspanningsaandeel waardoor de loc gaat rijden.

janieburton

Citaat van: Klaas Zondervan op 24 september 2014, 12:30:12 PM
De truc is de z.g. verlengde 0-bit, in het Engels "stretched zero".
Het DCC signaal is normaal elektrisch symmetrisch, elke negatieve puls wordt gevolgd door een evenlange positieve. Er is dus geen gelijkspanningscomponent, en een analoge loc zal niet rijden.
Maar door de 0-bits aan de positieve of aan de negatieve kant langer te maken ontstaat een gelijkspanningsaandeel waardoor de loc gaat rijden.

Zijn dan de zijn dan de optrek en afrem functies beschikbaar of rijdt die loc dan als een gewone DC loc aan volle snelheid of is de snelheid van deze loc ook regelbaar via de regelaar en is de maximum snelheid ook instelbaar via een CV? Wat doet hij dan bij een stopsectie die asymmetrisch is? doorrijden, abrupt stoppen of langzaam stoppen?
 

SuSke

Hij rijdt op de baan en reageert op de regelaar zoals met een analoge regelaar (transfo). Hoe hij reageert op een asymmetrisch signaal weet ik niet.
Wel branden de lichten allemaal en kan je (logischerwijze) geen funcites schakelen, dus ook niet de optrek- en afremvertragingen (zijn typische digitale functies in de decoder die niet in de loc zit).
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Klaas Zondervan

Citaat van: SuSke op 24 september 2014, 13:31:11 PM
Hoe hij reageert op een asymmetrisch signaal weet ik niet.
Daar reageert hij helemaal niet op, want daarvoor moet je een decoder hebben die dit herkent.

Huugooke

Dat asymmetrisch signaal is voor die loc een bevel om bijna tegelijk vooruit en achteruit te rijden. Het wisselt immers zo snel van positief naar negatief dat hij gewoon "zoemt" ter plaatse. De motor is op dat moment gewoon een weerstand, waar wisselstroom door loopt, en die dus wel warm gaat worden!
Door het signaal zo te wijzigen dat er meer positief 'komt" dan negatief (de positieve momenten worden langer), kan de motor er wel gebruik van maken om te beginnen draaien. Hoe meer positief hoe harder de motor draait en de lok bijvoorbeeld vooruit  rijdt.
Wordt het signaal meer negatief gemaakt zal hij dus in de andere richting rijden.
Lampjes branden wel op die speciale spanning, welke vorm ze ook heeft. Wel opletten omdat die digitale spanning veel te hoog is voor die lampjes.

Klaas Zondervan

Er zijn twee manieren om het signaal asymmetrisch te maken. Bij de optie van een analoge trein op DCC wordt de asymmetrie veroorzaakt door de pulsen van één polariteit langer te maken. Bij het ABC remsysteem wordt de asymmetrie bereikt door de spanning van één polariteit lager te maken.
Beide manieren leveren een gelijkspanningscomponent waardoor de analoge trein gaat rijden.

Dit lijkt in tegenspraak met mijn vorige bericht. Daar bedoelde ik dat een analoge loc de asymmetrie van het ABC systeem niet als remopdracht ziet.
Maar het zou kunnen dat ik de vraag van Frans niet goed heb begrepen.

janieburton

Al bij al zie ik niet echt de meerwaarde van in om een analoge loc op een DCC baan te laten rijden; misschien een overbodige functie in DCC.
 

Klaas Zondervan

Inderdaad, een overbodige functie. Ik hou niet zo van dat hinken op twee gedachten.
Hoewel ik zelf een verstokte analoog rijder ben, is mijn motto: ga je digitaal, dan ook helemaal.

Doornroosje

Is het dan mogelijk om ELKE loc uit te rusten met een decoder? Kan me best voorstellen dat iemand wel volledig digitaal WIL gaan, maar soms nog een loc bezit die niet digitaal te maken is (te weinig plaats, motor niet isoleerbaar, ...). Zeker een eerste loc heeft sentimentele waarde, is doorgaans oud en zou in de categorie kunnen vallen van 'niet digitaal te maken - maar nog steeds willen inzetten'.