Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Lastgeregelde locdecoders (uit PRAKTIJK)

Gestart door svvander, 18 december 2004, 19:40:43 PM

n/a

#60
citaat:
Geplaatst door svvander

Zijn deze decoders ook lastgeregeld?

Sven Vandersmissen



Ja Sven, deze decoders zijn ook lastgeregeld, en geschikt voor alle types motoren waaronder Faulhauber motoren.
Maar dit is eigenlijk zo'n vraag waar je zelf op een gemakkelijke manier een antwoord op kan vinden. Kijk eenvoudig op WWW.ZIMO.AT of op WWW.TRAN.AT Je krijgt daar alle informatie die je nodig hebt.

Mvg
Wim Ros


www.rosoft.tk


svvander

#61
Ammaai en dit aan ?26! Ok, ik weet dus wat ik nu moet aankopen he. Ik ben echter heel tevreden van de Viessman zaken, maar ik krijg ze niet meer vast aan de prijs die ik ze toen betaald heb. Ik denk dat ze nu ?13 duurder zijn (ongeveer ?38). Dus, dit is echt wel een alternatief!

Sven Vandersmissen
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

tonycabus

#62
Waarmee we de anderen natuurlijk niet de grond willen inboren...
We kunnen wel hopen dat dit importeurs en fabrikanten verder aanzet om hun produkten te verbeteren.

En wat de ??n wat beter heeft is bij de ander wat minder.

't Is maar te zien wat je ermee wil gaan doen.

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

n/a

#63
Nee zeker niet om anderen de grond in te boren, want op het moment dat ik een paar Zimo's van een collega (werk) in een Trix lok (met vijfpolig anker en 'hoogvermogen magneet - zelfde motor als in een M?rklin 37xxx) en in een M?rklin S3/6 met hetzelfde type motor testte, heb ik eveneens geprobeerd met de ESU 51600 - zodra ook maar enigzins op snelheid was er geen verschil tussen de Zimo's en de ESU qua rijgedrag, echter het ?llereerste moment van beweging, en het ultra-langzame kruipen, brachten de Zimo's er t?ch nog ietsje 'vloeiender', 'zachter' is misschien een beter woord, af. Groot was het verschil niet, maar merkbaar.

Ik wilde eerst die collega met zijn enthousiasme over de Zimo's niet geloven - hij bouwt die in in Roco locs en voor mij waren de ESU's gewoon de betere (zo niet b?ste) decoders (in Roco locs, maar ook vergeleken met de M? 60901, behalve in M? loks met minder goede stroomafname) - tot op het moment dat ik die Zimo's dus ben gaan testen op M? motoren... .

Ben zelf ook benieuwd naar het test-resultaat met een ESU 52600, Wim (Rosoft) - ik heb het momenteel beetje druk met mijn huidige decoder-testen, dus houd het daar even bij, maar wordt wat mij betreft ook nog vervolgd (tenminste ik neem aan dat mijn LokSound3 decoders dezelfde eigenschappen vertonen als de LokPilot 52600 - kan ik dus eigenlijk ook al testen, maar een LokSound inbouwen vraagt meer tijd, die ik momenteel even niet heb).

Peter

n/a

#64
In principe zijn er geen slechte decoders meer. Ik spreek dan wel over decoders met lastregeling. Al zal de ene net met dat ene locje het net ietsje beter doen dan de andere en omgekeerd.

Vanavond dinsdagavond heeft de treinendokter voor een lid een Marklin delta serie 460 (met driepolige motor)omgebouwd met een hamo magneet en een Tams LD-G-2 decoder met draden ingebouwd. Deze decoder heeft lastregeling. Het programeren decoder gaf wel even problemen, maar de rijeigenschappen van de loc zijn er enorm op vooruit gegaan van datgeen ik heb gezien.
De kosten voor de Hamomagneet en decoder bedragen samen 30 euro, maar dan krijg je wel een loc terug die er enorm op vooruit is gegaan. Langzaam rijden is dan echt mogelijk geworden. Ook de topsnelheid is een stuk lager dan met de deltadecoder.

Kortom van wat ik heb gezien is deze combinatie wel een aanrader voor oudere Marklin locs.


n/a

#65
Kijk ik was al enthousiast over de Uhlenbrock 75200 en 76200, beide dus ook met lastregeling waarbij je zelfs nog geen HAMO magneet behoeft in te bouwen (de TAMS LD-W-2 voor allstrommotor met lastregeling ga ik nog testen) - maar dit is ook een leuk alternatief.

Hoe zat het met het geluid van de lok na ombouw, Davy? Ben ik wel benieuwd naar, omdat je toch het 3-polig anker ook behoudt in dit geval.

Ik heb tot nu toe ??n locske (BR81 M? uit startset) omgebouwd met een TAMS: Delta eruit en een h??l simpele TAMS LD-W-3 erin, die kost echt twee keer niets, wel zonder lastregeling, maar het liep verdorie al beter dan de Delta !!

Peter

n/a

#66
De loc is dan volgens mij wel wat stiller geworden, maar echt goed heb ik daar niet opgelet. Wel denk ik dat de motor beter regelbaar wordt als je een hamo magneet hebt gebruikt. Er schijnt bij gebruik van een hamo magneet geen spanningsverlies meer op te treden. Alle beschikbare stroom is dan voor de motor. Het hoe en wat weet ik niet precies.

Wel komt het kleurenschema van een Tams LD-G-2 niet overeen met het kleurenschema van de draden dat Marklin gebruikt.


n/a

#67
Een TAMS decoder wordt toch geleverd z?nder aansluitdraden? Ik heb er een aantal liggen met gewoon soldeervlakjes.

Een lastgeregelde decoder voor een allstrommotor maakt van de veldspoel een 'permanentmagneet' door die spoel permanent te gaan bekrachtigen. En ja dat verbruikt wat extra stroom, iets wat bij een HAMO- of hoogvermogen-magneet niet het geval is, Davy.
Dat gaat natuurlijk het totaal aantal locs dat tegelijkertijd op je digitale centrale kan rijden, wat beperken - echter als je je baan toch opdeelt in secties met aparte boosters, speelt dit geen grote rol.

Doordat de veldspoel permanent bekrachtigd wordt, kan de motor zelf, het anker, bij zo'n decoder eveneens aangestuurd worden door pulsbreedte-sturing (die bij de Uhlenbrock 76200 nu ook op hogere frequentie gebeurt, de zgn 'silent drive') - tijdens de 'pauzes' tussen de pulsen in wordt dan de tegen-EMK (elektromotorische kracht) van de motor door de decoder gemeten, zodat de decoder gaat bijsturen als het toerental zakt of stijgt naargelang de belasting (bergop, bergaf). Voil? je lastregeling, of last-compensatie.
Een klassieke M?rklin motor kon nooit met pulsbreedte aangestuurd worden, door de veldspoel. De elektronische regelaar die M?rklin vroeger had, werkte met een triac-sturing - fase-aansnijding van de wisselspanning - dat gaf een iets beter regelgedrag maar lastregeling, zoals elektronische rijgegelaars voor tweerail-gelijkstroom wel hadden, kon op M?rklin vroeger nooit toegepast worden.


Voordeel van zo'n decoder voor allstrommotor is dat je de motor zelf niet behoeft te demonteren, en slechts het omschakelrelais (of de Delta decoder) dient te vervangen voor zo'n decoder.

Anderzijds ga je bij het inbouwen van een decoder in een oudere loc het boeltje toch meestal ook eens demonteren om grondig te kunnen kuisen (teveel aan olie eruit, koolborstels vervangen, collectorplaatjes oppoetsen), dus dan is het wel maar een kleine extra moeite om er een permanentmagneet in te bouwen - tevens wordt de keuze aan toepasbare decoders dan uiteraard veel groter.

Groetjes,
Peter (die van het weekeind weer verder hoopt te gaan met decoder-inbouw & testen [:p] )

n/a

#68
Spoor Ho,
Bedankt voor je uitleg, maar of ik het allemaal snap is wat anders. Wel weet ik dat tams die Ld-G-2 ook heeft met draden. Dit wordt aangeduidt met een K.
Kijk maar op hun website. ttp://www.tams-online.de/htmls/produkte/ldgldw2/produkte_ldgldw2.html

Groeten,
Davy

PS Ze hebben de loc nog een keertje laten rijden op een avond toen ik er niet was en toen kwam er een zeer vervelende eigenschap naar voren bij vuile rails of even een stroomlos stukje en de decoder gaat in analoge modus. Met andere woorden de loc slaat dan op hol.
Ze denken dit probleem te kunnen oplossen met een elco (als ik dit goed zeg).

tonycabus

#69
Hey Frank,
waar heb je die uitleg vandaan die je cursief hebt geplaatst?
Van Kis?

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

n/a

#70
Hallo Tony,

Weet niet of je mij bedoelt, denk het wel ondanks dat ik geen Frank heet maar Peter, want ik plaatste die cursieve uitleg.
Nee hoor Tony die komt niet van Kis(s?) - ik heb 'kiss' ondertussen zelfs nog niet eens gevolgd - die cursieve uitleg is gewoon 'mijn eigen kennis' - ben electronicus (ind ing Ea) van opleiding en weet eea van (modeltrein)motor-sturingskes.
Heb ondertussen het KIS(S) draadje eens snel doorgelezen - daar staat toch niets in over bv. pulsbreedte aansturing van motorkes en last-compensatie van decoders??
Ik heb bv. vroeger tijdens mijn studies dus ooit die elektronische sturing van M?rklin uit elkaar geprutst, om te kijken wat daarin zat qua schakeling - heb er toen een schemake van gemaakt zodat het door anderen na te bouwen was - veel goedkoper dan een M?rklin regelaar [8D] .
Tja nu zet ik wel w??r iets cursief [:D] .

Daarom ook dat het experimenteren met allerlei decoderkes sterk mijn interesse heeft, en ook het begrijpen van hoe ze werken.

Ja Davy denk het wel ik heb tenminste een aantal TAMS LD-W-2 decoderkes klaarliggen ter inbouw, en hierbij wordt een elco geleverd van 100?F. Maar heb specifiek met TAMS decoders nog geen ervaring, behalve dus ??n van type LD-W-3 in een BR81. Daar zit ook zo'n Elco van 100?F op de decoder gesoldeerd. Ik kocht die lok als zodanig - uit een startset met die TAMS ipv een Delta.

Groetjes,
Peter

tonycabus

#71
Sorry Peter, maar ik was ff in de war met QUF...[:(]
Ik dacht dat Kis of ikzelf ook al eens zoiets geopperd had (Kis internet bij mij, zie je)
Het doet af en toe deugd te zien dat er nog vaklui zijn, die weten waarover ze praten [:D].
Wij zijn beiden praktici in de elektronika, geen ingenieurs. We zijn van dezelfde leeftijd, ex-clubgenoten, ex-collega's en nog steeds vrienden.

"Kis" is een idee van Pol De Bard, zo heet hij, en we werken dat hier samen uit. We zijn beiden klein behuisd en beleven onze hobby dan maar zoals we kunnen h??
Het zou ons erg interesseren jouw feedback te horen als "Kis" vanaf MSM35 verschijnt.
En de andere elektronici, profs of amateurs, natuurlijk ook!
Samen maken we onze hobby boeiender!

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

n/a

#72
Hi Tony,

Wie of wat is "QUF" [:)]

'k Volg in ieder geval vanaf nu met belangstelling het KISS onderwerp [:p]

Enfin - zou nog verder willen schrijven (reageren) maar dan wijken we nogal van het onderwerp (lastgeregelde decoders) af he.

Misschien in een ander draadje nog eens - groetjes,

Peter

quf

#73
Hallo Spoor HO,

Ik ben QUF, gewoon de samentrekking van de twee eerste letters van mijn familinaam en de eerste letter van mijn voornaam.
Voor de rest, ik ben op pensioen, woon in het waasland en kijk elke dag vanuit mijn "studeerkamer" naar de goederentreinen die achter mijn tuin voorbij rijden naar de Waaslandhaven en terug. Ik zie dus ook regelmatig (ong. om de drie weken ) de 'Class 66 van DLC' voorbijrijden met, of een sleep auto's, of een sleep containers .
Wacht enkel op het goede moment om er foto's van te nemen als hij voor het rode licht staat te wachten om op het hoofdspoor A'pen -Gent te komen Dat kan ik zien omdat de laatste wagons dan stilstaan voor mijn venster. Als ik ze heb zet ik ze op het Forum.

Groeten

Frank (alias QUF)

n/a

#74
Awel Frank en Tony dan reageer ik ook nog efkes.

'off topic'
Ik ben collega van Benny (dieseltje) hier op het forum, wij zijn veertigers, door hem heb ik dit forum leren kennen.

Ik woon in het Gentse, vlak langs de spoorlijn Antwerpen - Gent (wandelend langs de sporen - zou het toch niet aanraden [:o)] een paar km van Gent-Dampoort) - vroeger in St.-Gilis Dendermonde gewoond, vlak langs de spoorlijn Dendermonde - Brussel.
Kan het niet laten [:D].
De velux op mijne zolder kijkt goed op de lijn uit, tenminste nu 's winters wanneer er geen blad aan de bomen hangt.
Ik ben ook niet echt royaal behuisd - de zolder is smal (2.90m tussen de rechte wanden) maar wat langer (7.60m) wel met een 'spelbreker' in het midden id vorm van ne gemetste schouw - edoch langs de wanden kan ik een mooie lange baan bouwen - kan dan toch met lange treinen rijden (joepie).
Heb die zolder goed ge?soleerd en 't schuine dak met triplex platen bekleed - kurk al gedeeltelijk aangebracht - zodra af komen daar wolkenhemels tegen.

Ge moet geen ingenieur (of 'master') zijn om goeie praktische elektronica te kennen - als het je hobby maar is he.
Mijn 'sterkte' is een goeie kennis van analoge elektronica - programmeren is niet aan mij besteed. Ben al fier dat ik 2 jaar terug een halfjaarlijks cursuske HTML in het Centrum voor Volwassenen-onderwijs volgde, met goed resultaat (ondanks dat ik die op 't laatst moest afbreken wegens serieuze ziekte van mijn vrouwke - kanker - gelukkig lijkt nu alle leed geleden).
Wordt vervolgd (informatica cursus)- weet alleen nog niet met w?t.

'on topic'

Heb van 't weekeind geen tijd gehad om verder decoderinbouw (-experimenten) te doen - verjaardag vrouwke - wordt eveneens vervolgd [:D] .

Groetjes en dat we allen nog veel plezier van ons treintjes mogen hebben.

Peter