Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Lastgeregelde locdecoders (uit PRAKTIJK)

Gestart door svvander, 18 december 2004, 19:40:43 PM

n/a

#15
Miba dat zijn ook behoorlijk grote Marklin haters daar. Wat Marklin ook doet het is voor die lui toch nooit bijna goed.

Ik spreek alleen uit eigen ervaringen en zaken die ik zelf zie. En als iets niet goed is dan zeg ik dit ook eerlijk.

Marklin kan geen aansluiting maken met DCC, want toen Marklin begon was er niets eens DCC. Of was het nog lang niet ver genoeg ontwikkeld.
Trouwens Marklin heeft aan de geboorte van DCC zelf meegewerkt, maar is hier uit gestapt omdat de twee railrijders er in de jaren tachtig niets van moesten weten.

Bovendien is de IB wat een mooi apparaat is geen gebruiksvriendelijk apparaat. Voor veel mensen is de IB gewoon te ingewikkeld. Voor dyhards is het misschien een goed apparaat. Maar dat wel hard nodig is aan een gebruiksvriendelijkere update.

Bovendien is terugwaarste compabiliteit voor Marklin voorwaarde nummer 1. Mensen moeten ook met hun oude digitale locjes met hun 6080 decoder kunnen blijven rijden. Zonder tussen de protocollen te hoeven switschen. Marklin systems verstaat namelijk mfx, motorola nieuw en oud. Zonder te hoeven schakelen tussen de verschillende protocollen zoals dit wel moet bij een IB.

En je mag niet vergeten dat DCC qua ontwikkelingsruimte niet veel ruimte meer heeft. Elk protocol is eindig. Marklin denkt met haar nieuwe protocol weer 10 jaar vooruit te kunnen.

Maar dat er een soort mfx DCC gaat komen zal mij niets verbazen. Want wat Esu voor Marklin heeft gemaakt kan natuurlijk ook voor DCC gemaakt worden. In principe spreek je dan wel over een nieuw protocol.

Hoe dan ook het is Marklin geweest die digitaal rijden populair heeft gemaakt. Ik durf te wedden dat als Marklin niet met digital rijden in de jaren 80 was begonnen het hele digitale rijden nu nog niet was doorgebroken. Marklin durft tenminste haar kop boven het maaiveld uit te steken. De andere fabrikanten durfen of kunnen dit niet eens.

svvander

#16
citaat:
Geplaatst door Davy

Miba dat zijn ook behoorlijk grote Marklin haters daar. Wat Marklin ook doet het is voor die lui toch nooit bijna goed.

Ik spreek alleen uit eigen ervaringen en zaken die ik zelf zie. En als iets niet goed is dan zeg ik dit ook eerlijk.

Marklin kan geen aansluiting maken met DCC, want toen Marklin begon was er niets eens DCC. Of was het nog lang niet ver genoeg ontwikkeld.
Trouwens Marklin heeft aan de geboorte van DCC zelf meegewerkt, maar is hier uit gestapt omdat de twee railrijders er in de jaren tachtig niets van moesten weten.

Bovendien is de IB wat een mooi apparaat is geen gebruiksvriendelijk apparaat. Voor veel mensen is de IB gewoon te ingewikkeld. Voor dyhards is het misschien een goed apparaat. Maar dat wel hard nodig is aan een gebruiksvriendelijkere update.

Bovendien is terugwaarste compabiliteit voor Marklin voorwaarde nummer 1. Mensen moeten ook met hun oude digitale locjes met hun 6080 decoder kunnen blijven rijden. Zonder tussen de protocollen te hoeven switschen. Marklin systems verstaat namelijk mfx, motorola nieuw en oud. Zonder te hoeven schakelen tussen de verschillende protocollen zoals dit wel moet bij een IB.

En je mag niet vergeten dat DCC qua ontwikkelingsruimte niet veel ruimte meer heeft. Elk protocol is eindig. Marklin denkt met haar nieuwe protocol weer 10 jaar vooruit te kunnen.

Maar dat er een soort mfx DCC gaat komen zal mij niets verbazen. Want wat Esu voor Marklin heeft gemaakt kan natuurlijk ook voor DCC gemaakt worden. In principe spreek je dan wel over een nieuw protocol.

Hoe dan ook het is Marklin geweest die digitaal rijden populair heeft gemaakt. Ik durf te wedden dat als Marklin niet met digital rijden in de jaren 80 was begonnen het hele digitale rijden nu nog niet was doorgebroken. Marklin durft tenminste haar kop boven het maaiveld uit te steken. De andere fabrikanten durfen of kunnen dit niet eens.



Davy,

Heb je een IB en een M?rklin 6021 besturing al eens naast elkaar gezet en is goed bekeken???? Dit is bijna identiek hetzelfde, dus ik vraag me af waar de moeilijkheid zit. Ok, de programmatie. Dat is ff zoeken. Het voordeel van de IB is o.a. dat dit zowel DCC als Motorola ondersteund, wat M?rklin dus ook helemaal niet doet. En... waarom denk je dat M?rklin 3-rail rijdt en voor Motorola gekozen heeft? Omdat DCC juist opkwam, idd bij vooral voor de 2-railrijders!



Sven Vandersmissen
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

rgp

#17
Dag,

Weer iets bijgeleerd: MIBA zijn M?rklinhaters.
Davy dat M?rklin terugwaarts wil koppelen is onjuist.  Een goede vriend van mij met een vrij grote verzameling spoor 1 materiaal werd er juist een pak centen armer toen M?rklin de eerste digitale decoders over boord gooide.  Niets terugkoppelbaar.
In de periode dat M?rklin met zijn eerste digitaal systeem kwam, waren er ook reeds in Europa digitale systemen: alleen was er geen gemeenschappellijk systeem; in de VS bestond toen reeds een ??ngemaakt systeem dat nu wereldwijd wordt erkend, namelijk DCC.
M?rklin heeft onlangs opnieuw de kans gekregen en niet gegrepen.
Dat ieder protocol eindig is, klopt ook dat van M?rklin.  En dat van 10 jaar vooruit dat zal de toekomst uitwijzen.
Ik persoonlijk vind het nog steeds spijtig dat M?rklin zijn kennis niet wenst ter beschikking te stellen om tot ??n systeem te komen.
Voor de modelbouwer had dit sowieso een daling van de digitale kost betekent.

Roland

quf

#18
Marklin had eigenlijk het voorbeeld kunnen volgen van Fleischmann. Die hadden ook een eigen digitaal systeem ontwikkeld FMZ. Toen ze zagen dat ze de juiste trein gemist hadden, zijn ze overgeschakeld op hun Twin Center, zowel FMZ als DCC. Zij hebben eveneens "Twin Decoders" die beide talen spreken, om terugwaarts kompatibel te zijn. Nu zij ze uitgekomen met LOK BOSS die puur DCC is. Dus zij hebben wel die (dure) omschakeling gemaakt. Hoe langer men wacht, hoe moelijker.

Groetjes

Frank

n/a

#19
Wat is er zo bijzonder aan de een aparaat wat niet meer is dan een soort delta controller maar dan voor DCC. De locmaus van Roco is tien keer beter dan de loc boss van Fleischmann.

Bovendien was het FMZ verhaal een financi?le ramp voor Fleischmann, terwijl het digitale systeem van Marklin wel een groot succes voor Marklin is geworden. Want vergeet niet toen de meeste tweerail rijders nog analoog reden, reden er al behoorlijk wat mensen met Marklin via een computer digitaal.

Waarom heeft volgens jou Marklin de boot gemist. Welke voordelen heeft DCC behalve qua prijs treindecoders, dcc wisseldecoders zijn duurder nog op het nieuwe Marklin systems of mfx wat Esu hanteert. Wat ik mijn standaard mfx locs zie doen zie ik locs met de meest geadvanceerde DCC decoders voorlopig niet doen.

Bovendien hoef je niet je oude locs te laten ombouwen met die nieuwe decoders.

Toen Marklin midden jaren tachtig digitaal begon was het hele DCC protocol nog in onwikkeling en veel te ingewikkeld. En de DCC digitale centrales die als ze er al waren van een dusdanige kleinserie oplages dat ze van geen enkele invloed waren. Marklin is trouwens 1 van de oprichters van DCC geweest. Ze hebben zelfs nog DCC control units nr 6027 op de markt gebracht, maar dit had geen succes ook de samenwerking met Arnold om digital rijden te promoten was geen succes.
http://www.ontrackscart.co.uk/graphics/guide_marklin_digitalcomponents.htm
Misschien weten sommigen nog hier de plaatjes van centrales die sprekend leken op die van Marklin alleen dan wel met de naam Arnold erop.

Bovendien de oudste Europese digitale centrale van een gerenomeerd merk was van Trix selectrix. Zij waren nog 1 jaar eerder met digitaal begonnen. Daarom is Marklin zelf maar met een simpel systeem gekomen waarvoor je niet technisch hoeft te zijn aangelegd. Simpel en eenvoudig heeft bij Marklin altijd hoog in het vaandel gestaan.

Wat betreft de IB als ik het geklungel soms zie op de club met de IB op de vereningsbaan dan wordt ik daar niet vrolijk van. Vooral het bedienen van het keyboard is voor velen een ramp.
Terwijl wel iedereen met die simpele 6021 en 6040 keyboard om kan gaan. Niet iedereen heeft trouwens zin om beschrijvingen van meer dan 100 pagina's te lezen.

Bovendien hoef je niet de Marklin decoders te gebruiken. Zowel Esu Uhlenbrock en Tams maken motorola decoders voor prijzen die ver beneden de Marklin prijzen liggen. En esu maakt ook nu al een mfx decoder die een tientje goedkoper is dan de Marklin variant en dat er over een jaartje ook andere merken met mfx decoders uiteindelijk op de markt zullen is wel duidelijk. Want voor motorola is dat er ook gekomen.

Bovendien zijn oude Marklin treinen nog altijd eenvoudiger om te bouwen dan oude tweerail locs. Je hebt ook bijna altijd voldoende ruimte. Doordat het terugschakelrelias bij het ombouwen naar digitaal wordt verwijderd heb je altijd voldoende ruimte voor de decoder.
Er hoeft niet in het frame gefreesd worden, zoals dit soms wel moet bij oude twee rail locs.

Voor 10 euro kan je al een oud Marklin locje digitaliseren dan heb je wel geen decoder met lastregeling. Dan moet je echt denken aan prijzen van rond de 30 euro. Voor oude en eenvoudige 3 polige Marklin locjes met een  allstroommotor is dit vind ik zelf weggegooid geld. Een Marklin loc met een drie polig anker gaat pas echt goed rijden met een vijfpolig anker.

Onze treinendokter die zelf nog treinen heeft verkocht en gerepareerd was vandaag in een rothumeur omdat bij het inbouwen in twee oude Fleischmann locs ondanks isolatie van de motorschilden twee dcc decoders met een waarde van in totaal 55 euro in rook heeft zien opgaan.

loco

#20
Als ik iemand heb gekwetst met mijn uitspraak, dan was dit in elk geval niet de bedoeling. Sorry aan diegenen die zich hierdoor zouden geviseerd voelen. Het is niet altijd even eenvoudig om elk woord vooraf grondig te wikken en te wegen.

Persoonlijk ervaar ik dat regelmatig gezondigd wordt aan veronderstellingen die men op den duur ook gaat geloven zonder ze aan de praktijk getoetst te hebben. En zo ontstaan mythes die een eigen leven gaan leiden. Dit is me al enkele keren op dit forum opgevallen. Ik wil mij hier ook niet tegen verzetten, daarom is het ook een forum waar men min of meer een (zijn) vrije mening mag neerpennen.
Maar als Davy op basis van zijn eigen bevindingen een aantal objectieve conclusies trekt, dan vind ik dit heel lovenswaardig. Zulke mensen moet je op dit forum houden en aanmoedigen.
Verder nog een prettig jaareinde en een prachtig Modelspoor jaar 2005 voor iedereen
Loco

__________________________

www.de-pijl.be : met ondermeer recent nieuws uit het grootbedrijf en modelbouw

svvander

#21
citaat:
Geplaatst door Davy

Wat is er zo bijzonder aan de een aparaat wat niet meer is dan een soort delta controller maar dan voor DCC. De locmaus van Roco is tien keer beter dan de loc boss van Fleischmann.

Bovendien was het FMZ verhaal een financi?le ramp voor Fleischmann, terwijl het digitale systeem van Marklin wel een groot succes voor Marklin is geworden. Want vergeet niet toen de meeste tweerail rijders nog analoog reden, reden er al behoorlijk wat mensen met Marklin via een computer digitaal.

Waarom heeft volgens jou Marklin de boot gemist. Welke voordelen heeft DCC behalve qua prijs treindecoders, dcc wisseldecoders zijn duurder nog op het nieuwe Marklin systems of mfx wat Esu hanteert. Wat ik mijn standaard mfx locs zie doen zie ik locs met de meest geadvanceerde DCC decoders voorlopig niet doen.

Bovendien hoef je niet je oude locs te laten ombouwen met die nieuwe decoders.

Toen Marklin midden jaren tachtig digitaal begon was het hele DCC protocol nog in onwikkeling en veel te ingewikkeld. En de DCC digitale centrales die als ze er al waren van een dusdanige kleinserie oplages dat ze van geen enkele invloed waren. Marklin is trouwens 1 van de oprichters van DCC geweest. Ze hebben zelfs nog DCC control units nr 6027 op de markt gebracht, maar dit had geen succes ook de samenwerking met Arnold om digital rijden te promoten was geen succes.
http://www.ontrackscart.co.uk/graphics/guide_marklin_digitalcomponents.htm
Misschien weten sommigen nog hier de plaatjes van centrales die sprekend leken op die van Marklin alleen dan wel met de naam Arnold erop.

Bovendien de oudste Europese digitale centrale van een gerenomeerd merk was van Trix selectrix. Zij waren nog 1 jaar eerder met digitaal begonnen. Daarom is Marklin zelf maar met een simpel systeem gekomen waarvoor je niet technisch hoeft te zijn aangelegd. Simpel en eenvoudig heeft bij Marklin altijd hoog in het vaandel gestaan.

Wat betreft de IB als ik het geklungel soms zie op de club met de IB op de vereningsbaan dan wordt ik daar niet vrolijk van. Vooral het bedienen van het keyboard is voor velen een ramp.
Terwijl wel iedereen met die simpele 6021 en 6040 keyboard om kan gaan. Niet iedereen heeft trouwens zin om beschrijvingen van meer dan 100 pagina's te lezen.

Bovendien hoef je niet de Marklin decoders te gebruiken. Zowel Esu Uhlenbrock en Tams maken motorola decoders voor prijzen die ver beneden de Marklin prijzen liggen. En esu maakt ook nu al een mfx decoder die een tientje goedkoper is dan de Marklin variant en dat er over een jaartje ook andere merken met mfx decoders uiteindelijk op de markt zullen is wel duidelijk. Want voor motorola is dat er ook gekomen.

Bovendien zijn oude Marklin treinen nog altijd eenvoudiger om te bouwen dan oude tweerail locs. Je hebt ook bijna altijd voldoende ruimte. Doordat het terugschakelrelias bij het ombouwen naar digitaal wordt verwijderd heb je altijd voldoende ruimte voor de decoder.
Er hoeft niet in het frame gefreesd worden, zoals dit soms wel moet bij oude twee rail locs.

Voor 10 euro kan je al een oud Marklin locje digitaliseren dan heb je wel geen decoder met lastregeling. Dan moet je echt denken aan prijzen van rond de 30 euro. Voor oude en eenvoudige 3 polige Marklin locjes met een  allstroommotor is dit vind ik zelf weggegooid geld. Een Marklin loc met een drie polig anker gaat pas echt goed rijden met een vijfpolig anker.

Onze treinendokter die zelf nog treinen heeft verkocht en gerepareerd was vandaag in een rothumeur omdat bij het inbouwen in twee oude Fleischmann locs ondanks isolatie van de motorschilden twee dcc decoders met een waarde van in totaal 55 euro in rook heeft zien opgaan.




Davy,

Waarschijnlijk zijn veel van deze uitspraken zo juist als het maar kan zijn en ik vind het, net zoals Loco leuk dat je mening geeft. Let er wel op dat je niet te fanatiek wordt in je uitspraken en hiermee misschien veel mensen tegen jou in het harnas jaagt! Niet dat ze hier haatdragend zijn tegen favoritisme, maar je weet maar nooit![:D]

Het is wel zo, dat je best ook voor je M?rklin treinen die je wil ombouwen naar digitaal, deze voorziet van een hoogvermogen motor of toch de ombouwing overweegt naar een permanent magneet met motorschild. Dit om de rijeigenschappen toch te verbeteren. Een lastgeregelde locdecoder zorgt er trouwens ook voor dat deze niet zo 'n "bokkesprongen" zal maken en dat deze bij het afremmen voor een sein, mooi en realistisch zal stoppen en niet zo brusk tot stilstand komt.

Mijn oorspronkelijke vraag was toch nog altijd, welke lastgeregelde decoders jullie gebruiken en welk het best prijs/kwaliteit zijn.
De discussie: "M?rklin is goed en de rest niet" is hier eigenlijk niet aan de orde... of toch geen antwoord op mijn vraag!

Laten we over 1 zaak duidelijk zijn... ik ben ook wisselstroom, 3-rail, digitaalrijder en dus bijgevolg zijn meer dan 75% van mijn loc's van M?rklin. Maar leer die ooglappen nu eindelijk eens af te zetten. Er is meer dan 1 merk dat op dit systeem werkt en deze zijn stukken goedkoper. Neem het van mij aan!

Mijn beste wensen voor 2005 trouwens!



Sven Vandersmissen
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

railbusje

#22
Ik kan wel begrijpen dat Marlinisten tegewoordig een beetje "kort" staan. Het is blijkbaar op alle fora tegenwoordig de sport geworden om Marklin te kraken.
Ik persoonlijk vind de nieuwe systems zeer aantrekkelijk.
Waar ik niet zo over opgetogen ben is het management van de firma Marlin. Als ik die bedrijfsleider Paul Adams zijn kop mog maar zie krijg ik het brandend maagzuur. Marklin heeft meer dan 50% van de Duitse markt in handen en heeft zijn marktaandeel vorig jaar nog vergroot. Omdat de omzet is gedaald van 170 naar 162 miljoen euro vanwege de economische krisis moeten er echter 400 mensen worden ontslagen terwijl ze nog winst maken. Voor zo'n ulta-kapitallisme kan ik geen begrip hebben.

svvander

#23
citaat:
Geplaatst door railbusje

Ik kan wel begrijpen dat Marlinisten tegewoordig een beetje "kort" staan. Het is blijkbaar op alle fora tegenwoordig de sport geworden om Marklin te kraken.
Ik persoonlijk vind de nieuwe systems zeer aantrekkelijk.
Waar ik niet zo over opgetogen ben is het management van de firma Marlin. Als ik die bedrijfsleider Paul Adams zijn kop mog maar zie krijg ik het brandend maagzuur. Marklin heeft meer dan 50% van de Duitse markt in handen en heeft zijn marktaandeel vorig jaar nog vergroot. Omdat de omzet is gedaald van 170 naar 162 miljoen euro vanwege de economische krisis moeten er echter 400 mensen worden ontslagen terwijl ze nog winst maken. Voor zo'n ulta-kapitallisme kan ik geen begrip hebben.



Ik vrees dat dit bij vele bedrijven de "trend" aan het worden is. Meer werk, minder mensen en da zou meer winst moeten geven. Het spijtige aan de hele zaak is, dat ze de klant vergeten en hierdoor geen of weinig service geven.
Langs de andere kant, moet je ook begrijpen, dat investeerders het maximale uit hun investering willen halen. Vooral nu de meeste investeerders of in sommige gevallen aandeelhouders, op korte termijn, de maximale winst er willen uithalen. (Hoe zijn we zelf met onze centen?? Je gaat ook niet bij een bank een rekening openen waar je maar bvb. 1,5% intrest krijgt, als de andere banken bijna het dubbele kunnen geven he...).
Niet goed voor alle markten, maar jammer voor ons in dit geval!
Maar we zijn wel weer off-topic. Ik ben dus helemaal niet anti-M?rklin, verre van. Maar er zijn soms andere, goedkoper en/of betere oplossing op onze markt. Waardoor je niet negatief moet doen over deze andere merken, omdat ze geen M?rklin merken zijn...
Snappie?[:p]

Sven Vandersmissen
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

tonycabus

#24
Ze zitten op een eilandje en denken dat het het paradijs is...
Wie heeft er oogkleppen aan?

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Pol De Bard

#25
Velen zijn begonnen met M?****, synoniem van miniatuurtrein, om later over te stappen naar 2-rail GS...
Kijk eens op Ebay hoeveel M?**** daar te koop is, allemaal overstappers geloof ik, PERSOONLIJK.

Dat M?**** digitaal erg gepromoot heeft staat buiten kijf, maar lang daarvoor waren er al meertreinen-systemen, ook voor zelfbouw. En niet te vergeten het CTC16-systeem van Model Railroader uit 1977 of zo: digitaal! en de basis voor al de anderen...
Het was geschreven door Keith Gutierrez en gebaseerd op Motorola-chips voor radiobesturing. De radio werd weggelaten en de 16-kanalen-info werd direkt op een gelijkspanning gesuperponeerd en zo kon je 16 loks onafhankelijk van elkaar laten rijden. Met het bekende keerlusprobleem dat zowat het enige nadeel is van 2rail tov 3rail.

Kiss

Keep It Super Simple

railbusje

#26
Ik denk dat er zoveel tweedehands Marlin is omdat dat ook het meest word verkocht.

bartie

#27
Mijn bedenkingen:

1)Ik ben zeer tevreden over de mobile station en zal later ook de central station aanschaffen.
2)Mijn keuze voor Marklin is bewust genomen,daar het 3-rail systeem mijns inziens beter was dan het 2-rail systeem. Daar een Loc van Marklin een metalen kas heeft en geen plastiek zoals bv. Lima. Prijzen zijn voor mij geen doorslaggevend element, wel de kwaliteit.
Zowat alle merken bieden hun treinen in beide versies aan, dus daar moet je niet meer naar kijken, je kiest bewust voor een systeem.
3)Dat Marklin verkeerd is met zich op een eiland(?)te zetten, ben ik het niet mee eens. Is Mac. verkeerd omdat de meerderheid Windows heeft? Moet Mac. dan ook maar verdwijnen of zich aanpassen? Ondanks dat Mac. (naargelang de doelstelling) beter is?
Marklin heeft een bewuste keuze gemaakt en dat is hun keuze. De mensen die treinen en toebehoren kopen bepalen wel wat goed is of niet, en laat ieder voor zich dat dan uitmaken.
Er zijn in ieder geval nog veel mensen die WEL tevreden zijn met Marklin.

Bart.

rgp

#28
Dag,

Idd velen zijn begonnen met M?rklin en een deel is later overgestapt naar GS (ik ook) om diverse redenen.  Bij mij omwille van twee:
in de club was toen enkel GS en inzake Belgische modellen had je veel meer keus in GS dan in WS (periode 85-86)
Gehoord in K?ln:
Omzet M?rklin: -30% over drie jaar; omzet Duitse winkels: -42% over drie jaar.
Wat de vergelijking Windows-Mac aangaat: laten we afwachten hoelang Mac het nog gaat uitzingen en dat is volledig off topic.
Inzake dat eiland: in een periode waar de treinhobby een ongekende malaise kent (heeft er iemand in de voorbije eindejaarsperiode reclame gezien in huis-aan huis brochures, heeft er iemand een baan gezien in een groot warenhuis) is het dacht ik toch aangeraden om synergie?n op te zoeken, bijv in het digitale.
M?rklin blijft voor mij verbonden met mijn onbezorgde jeugdjaren waar ik een soort Fantasialand kon bouwen met M?rklin.
Met de opkomst van de C-rail bijv (een verbeterde versie van de Alpha-rail) hoopte ik dat M?rklin resoluut zou kiezen voor toenadering door bijv af te stappen van kleine standaardbogen enkel wissels met grote boogstralen, enz..  tegelijk het M-rail te behouden en de K-rail te verlaten.
Vandaag kan ik alleen stellen dat ik gelukkig gekozen heb voor GS want aan de M?rklin-prijzen (wat kost een gemotoriseerde C-wissel en een nieuw sein) zou ik HO-verlaten.  Voor dat geld kan ik beter overstappen naar 0 of 1 !  Het eindbudget zou hetzelfde zijn.

Roland

svvander

#29
Hallo,

Inderdaad, de vergelijking tussen Mac en Pc gaat hier niet op en is helemaal off-topic! Daarbij Mac is specifiek aan het uitbouwen op de professionele markt, zijnde de grafische wereld. En als we het daar nu toch over hebben, misschien dat Mac het in Belgi? niet zo goed doet, maar wereldwijd doen ze het nogaltijd goed gezien de investering die ze doen t.o.v. Microsoft.

Ik had nog een vraag... bestaat er een wit product (of een ander merk) dat de K84 decoder uitbrengt? De prijs leek me verschrikkelijk hoog voor hetgeen wat het was (?94!).

Groeten,
Sven

Sven Vandersmissen
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be