Lastgeregelde locdecoders (uit PRAKTIJK)

Gestart door svvander, 18 december 2004, 19:40:43 PM

svvander

Hey allemaal,

Zoals de meeste onder de M?rklinrijders, ben ik van mening dat de locdecoders die M?rklin aanbiedt, niet denderend, weinig bruikbaar (enkel Motorola-systeem)en vooral duur zijn voor wat het is.

Verschillende merken brengen nu al een goedkoper product op de markt, dat dan ook nog is compatibel is voor de verschillende systemen (DCC/Motorola,...).
Mijn vraag naar jullie toe is: wat is jullie ervaring met deze lastgeregelde locdecoders? Welke vinden jullie de beste? (prijs/kwaliteit).

Ikzelf heb er nu van Viessman en ben er heel tevreden over. Maar de prijs schrikt me nu toch wel ff af. 't Is te zeggen, ik heb ze aan de, toch wel heel goedkope, prijs van ?25 kunnen kopen. (heb spijt dat ik er niet meer dan 3 gekocht heb). Nu kosten ze al meer dan ?38.

Graag goede raad! :D

Sven

1)Wat ik allemaal geprobeerd heb, heeft me niet veel wijzer gemaakt!2)Alle mislukkingen hebben mij veel geld gekost, doordat ik verschillende keren teveel geprobeerd heb. (Een verwijzing naar het citaat van onzer Tony, door een dummy:o))
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

rgp

#1
Hallo,

Inzake digitaal rijden, kan ik je enkel vertellen wat de ervaringen bij ons in de club zijn.
1? Onze sectie Marklinisten is niet echt opgetogen (zacht uitgedrukt) over de kwaliteit van die nieuwe M?rklindecoders: analoog blokkeren ze na een tijdje heel de baan en digitaal is het noppes: waarschijnlijk een foute instelling vanuit de fabriek zeggen ze: ik heb daar mijn bedenkingen bij.
2? Op de gelijkstroombaan rijden we met ZIMO: geen problemen.  Leden zeggen we dat dubbeltracties waarbij beide loks lastgeregelde decoders hebben, men best de lastregeling van ??n van beide uitzet; anders is er een verhoogde kans op het sneuvelen van de decoders.
Ik heb het gevoel dat veel leden de meeste "functies" en de prijs daarvan niet volledig op prijsstellen.  Het heeft geen zin om al uw loks uit te rusten met sound (lawaaioverlast).  In feite vragen ze om "basis"decoders tegen een schappelijke prijs die degelijk zijn.
Proeven met andere decoders dan ZIMO hebben ook geen echte positieve ervaringen opgeleverd: ze waren wel goedkoper, maar de kwaliteit was er ook naar.
Persoonlijk ben ik er nog niet uit: analoog of digitaal.
Ik weet wel dat als het digitaal wordt, het ZIMO zal zijn: prijs/kwaliteit/mogelijkheden is niet te overtreffen.  Alleen is de absolute prijs (ombouw van 70 loks) de vraag !  Ik denk dat mijn HO-baan analoog zal blijven en mijn 0-materieel digitaal zal rijden.  (Das dan typisch Belgisch)

Roland

svvander

#2
citaat:
Geplaatst door rgp

Hallo,

Inzake digitaal rijden, kan ik je enkel vertellen wat de ervaringen bij ons in de club zijn.
1? Onze sectie Marklinisten is niet echt opgetogen (zacht uitgedrukt) over de kwaliteit van die nieuwe M?rklindecoders: analoog blokkeren ze na een tijdje heel de baan en digitaal is het noppes: waarschijnlijk een foute instelling vanuit de fabriek zeggen ze: ik heb daar mijn bedenkingen bij.
2? Op de gelijkstroombaan rijden we met ZIMO: geen problemen.  Leden zeggen we dat dubbeltracties waarbij beide loks lastgeregelde decoders hebben, men best de lastregeling van ??n van beide uitzet; anders is er een verhoogde kans op het sneuvelen van de decoders.
Ik heb het gevoel dat veel leden de meeste "functies" en de prijs daarvan niet volledig op prijsstellen.  Het heeft geen zin om al uw loks uit te rusten met sound (lawaaioverlast).  In feite vragen ze om "basis"decoders tegen een schappelijke prijs die degelijk zijn.
Proeven met andere decoders dan ZIMO hebben ook geen echte positieve ervaringen opgeleverd: ze waren wel goedkoper, maar de kwaliteit was er ook naar.
Persoonlijk ben ik er nog niet uit: analoog of digitaal.
Ik weet wel dat als het digitaal wordt, het ZIMO zal zijn: prijs/kwaliteit/mogelijkheden is niet te overtreffen.  Alleen is de absolute prijs (ombouw van 70 loks) de vraag !  Ik denk dat mijn HO-baan analoog zal blijven en mijn 0-materieel digitaal zal rijden.  (Das dan typisch Belgisch)

Roland



Inderdaad Roland, je bent niet de enigste die dit zegt. Ik heb nog al mensen horen klagen van de kwaliteit. Ikzelf heb maar 2loc's die uitgerust zijn met "standaard" M?rklin locdecoders, wel van de vorige generatie en die rijden perfect. Blijkt dat die nieuwe MFX decoder op den hond zijn k***e trekken (zo zeggen ze da bij ons dan).
't Zelfde wordt verteld over die mobile en central station. Ze krijgen ze niet aan de straatstenen verkocht.

Ja klopt, 70 loc's, als je daar geen korting voor kan krijgen??? [:)]
Reken een gemmidelde prijs van ?30... dat is niet mis he...

Alleszins al bedankt voor jouw antwoord, ga direct is zien naar die Zimo-prijzen.

Groeten,
Sven
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

erik de noorman

#3
Sven,
Ik denk dat de meeste marklinisten zeer tevreden zijn over de decoders die marklin aanbiedt
De oude hoogvermogen aandrijving van marklin (lastgeregeldedecoder+vijfpoligemoter)die is 110% top. Nog nooit problemen meegehad, hapert nooit. Op mijn baan duwt zo'n lok gemakkelijk 20 wagons in de laagste rangeerstand (kruipsnelheid)
door een wisselstraat waar 5 wissels in afgebogen stand (links/rechts) liggen.
Op baanstijgingen juist hetzelfde zonder snelheidheids verval.Optrek en afremmen probleemloos intestellen via potentiemetertje.
Kost wel net iets meer dan ? 100. Bij mijn oudere marklin's bouwde ik een uhlenbrock 75200 in. Deze decoder bezit dezelfde eigenschappen en werkt met de originele motor. Ben ik voor 90% tevreden over. Kostprijs
? 39 stuk.  Nu is er de nieuwe uhlenbrock multiprotocol 76200 decoder met susi aansluiting uit. Die ga ik nu uitproberen.
Wat betreft de nieuwe mfx decoder hij reageert iets anders dan de oude decoder maar voor mij is die ook 95% ok.
Ik kijk altijd naar de funtctie van zo'n lok. Trekt hij alleen maar reizegerstreinen dan volstaat een simpele decoder. Moet hij daarentegen kunnen rangeren (kruipsnelheid, sound, lastregeling enz.)
dan steek ik daar een hoogvermogenaandrijving van marklin in. Ook bij kleine rangeerloks.Niets zo vervelend dan een lok die aan het rangeren
is en stilvalt op een wissel. Ik kan u garanderen dat gebeurt niet bij een marklinhoogvermogen aandrijving. En al die extra functie is dat echt nodig indien je zonder sound rijdt.

Erik

svvander

#4
Erik,

Ik moet eerlijkheidshalve ook wel nog vermelden, dat die 2 loc die ik heb met "standaard" locdecoders van de vorige generatie, heel goed rijden. Maar ik heb gehoord (en ook hier op MSMforum al gelezen), dat de nieuwere MFX-decoders, niet goed genoeg zijn (stilvallen, fouten geven, etc...). Ik heb loc's met geluid, maar ga ze uiteraard niet allemaal uitrusten met geluid. Maar optrek- en afremsnelheid en maximumsnelheidinstelling, vind ik wel belangrijk. Er is niets zo vervelend, als een rangeerlocje, die een TGV inhaalt... [8D]

Maar zoals je ook vermeldt: Uhlenbrock heeft er deglijke, alleen ook duur, dan ben je beter af met die Viessman-decodertjes (denk ik dan).

Sven
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

svvander

#5
Ben is gaan zien achter die Zimo-Ho lastgeregelde locdecodertjes: vallen qua prijs heel goe mee... je hebt er al van ?28 (MX64), tot ?41 (MX64H) voor de duurste in H0 (deze is High output, zoals ze dat noemen en werkt op 1,5Amp.)

Toch is zien denk ik dan [:p]

Sven
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

svvander

#6
En nu ik dan toch bezig ben... die van ESU (51601 LokPilot NEM-652 DCC decoder), kost ?33 (maar is dit een lastgeregelde? Ik weet het niet?)

Iemand ervaring met ESU?

Sven

Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

rgp

#7
citaat:
Geplaatst door erik de noorman

Sven,
Ik denk dat de meeste marklinisten zeer tevreden zijn over de decoders die marklin aanbiedt
De oude hoogvermogen aandrijving van marklin (lastgeregeldedecoder+vijfpoligemoter)die is 110% top. Nog nooit problemen meegehad, hapert nooit. Op mijn baan duwt zo'n lok gemakkelijk 20 wagons in de laagste rangeerstand (kruipsnelheid)
door een wisselstraat waar 5 wissels in afgebogen stand (links/rechts) liggen.
Op baanstijgingen juist hetzelfde zonder snelheidheids verval.Optrek en afremmen probleemloos intestellen via potentiemetertje.
Kost wel net iets meer dan ? 100. Bij mijn oudere marklin's bouwde ik een uhlenbrock 75200 in. Deze decoder bezit dezelfde eigenschappen en werkt met de originele motor. Ben ik voor 90% tevreden over. Kostprijs
? 39 stuk.  Nu is er de nieuwe uhlenbrock multiprotocol 76200 decoder met susi aansluiting uit. Die ga ik nu uitproberen.
Wat betreft de nieuwe mfx decoder hij reageert iets anders dan de oude decoder maar voor mij is die ook 95% ok.
Ik kijk altijd naar de funtctie van zo'n lok. Trekt hij alleen maar reizegerstreinen dan volstaat een simpele decoder. Moet hij daarentegen kunnen rangeren (kruipsnelheid, sound, lastregeling enz.)
dan steek ik daar een hoogvermogenaandrijving van marklin in. Ook bij kleine rangeerloks.Niets zo vervelend dan een lok die aan het rangeren
is en stilvalt op een wissel. Ik kan u garanderen dat gebeurt niet bij een marklinhoogvermogen aandrijving. En al die extra functie is dat echt nodig indien je zonder sound rijdt.

Erik



Erik,

het gaat hem hier over de ganse nieuwe apparatuur.  Over die oude hoor ik ze ook niet klagen.
Alleen die nieuwe is een ander paar mouwen, dat spul is dus niet volledig in orde, maar wordt wel al verkocht en aan "M?rklinprijzen".

Roland

railbusje

#8
Damn, ik wilde net zo'n startset met mobile station kopen...

tonycabus

#9
En vergeet de belastingscompensatie maar als je M?**-motortjes niet zijn omgebouwd! Geen permanente magneet = g??n tegen-EMK om te meten voor de decoder, dus dat wordt flink remmen bergaf.

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

n/a

#10
Nou ik ben anders dik tevreden over mijn 4 mfx locs uit de mega startsets. Ik vind ze zelf beter dan de locs met de oude 60901 decoders. Zo rijdt elke mfx loc weg bij rijstap 1. Bovendien zijn de decoders totaal geruisloos. Je hoort geen gezoem van de decoder meer bij het stilstaan van de loc.

Maar Marklinisten zijn nogal conservatief en kijken eerst naar anderen voordat ze overschakelen.

De oude decoder 60901 is vanaf volgend jaar trouwens voorgoed foetsie. De kosten hiervoor waren voor M* veel te hoog. En over een jaartje zullen ook andere merken komen met mfx decoders en dan zullende de prijzen wel gaan dalen. Uiteraard niet die van Marklin, maar je weet het nooit.

Zowel op de verenigingsbaan van c-rails met nog maar 1 aansluitpunt
als op mijn eigen baan van metaal rails geen problemen. Ook niet van andere leden die al mfx locs hebben. Of leden die Marklin locs hebben met een overgangsdecoder (lokpilot). Tot nu toe geen enkel probleem gezien. Analoog kan ik niet over oordelen, omdat zowel bij mij als op de clubbaan digitaal wordt gereden.

Het enige probleem wat er is, was dat het geluid van sommige mfx stoomlocs na korte tijd kapot ging en dan vooral de speaker. Produktiefout. De decoder zelf blijft het gewoon doen. Maar bij de meesten is dit al door Marklin gemaakt, of wordt het gemaakt door de importeur.

In de andere startsets zitten gewoon locs nog met een oude 60901 decoder of een overgangs decoder (lokpilot) die je wel moet programeren. Je hebt een uitgeklede lokpilot en een lokpilot die al een mfx structuur schijnen te hebben, maar voorlopig alleen nog maar motorola verstaan. Uiteindelijk zal er echt wel een soort delta mfx decoder gaan komen.
http://www.marklin-users.net/applications/forum3/topic.asp?TOPIC_ID=1949

Wat betreft het mobile station voor een goedkope digitale rijregelaar is hij verrassend compleet en veelzijdig en toch eenvoudig te bedienen. Daar kunnen vele andere fabrikanten nog heel veel van leren.

En als je gemengd wil rijden met DCC en motorola via een IB kan dat, maar gebruiksvriendelijk qua bediening vind ik het bepaald niet. En om nu te zeggen dat die die DCC decoders beter zijn, nou wat ik heb gezien op onze verenigingsbaan tot nu toe brengt mij ook niet tot juichen. Het enige voordeel is dat de DCC decoders wat goedkoper zijn, maar qua programeren zijn het ondingen 1e klas. Elk merk heeft weer een andere methode voor programeren. Horendol wordt je ervan. [xx(]Van Lets make things simple hebben ze nog nooit gehoord.

Ik weet dit omdat ik vaak voor mensen die er niets van snappen, hun decoder moet programeren of beter gezegd die stomme cv's veranderen.
Alleen al om van adres te veranderen ben ik minutenlang bezig. Nog leuker is het als geen Nederlandse beschrijving is toegevoegd. Voor mij is het geen probleem, maar voor sommigen.

Ik wacht in elk geval met veel plezier op het centrale station van Marklin. En geen adres meer intikken en niet meer afvragen welke functie nu ook weer wat is vind ik met bijna 60 locs een hele opluchting.

Verder kan je ook eens kijken bij http://www.tams-online.de/htmls/aktuell.html Een aantal vereningslocs zijn met deze decoders uitgerust en ze rijden er heel behoorlijk mee. Bovendien erg goedkoop.
De LD-W-2 heeft lastregeling en is zo gemaakt dat je de oude motor van Marklin niet hoeft te worden omgebouwd. Kosten 29,90.

En wil je in je oude lokjes wel permanent magneten zetten. Esu verkoopt ze voor 7,50 per stuk in drie uitvoeringen.
http://www.loksound.de/

En nu moet ik gaan werken.[:p]

Zie ook:
http://www.beneluxrail.net/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=7193&postdays=0&postorder=asc&start=0

http://www.beneluxrail.net/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=7512

rgp

#11
Dag,

Dat programmeren met die cv's wordt nogal overdreven.  Ge verandert dat toch niet na iedere rit !
Het programmeren bij ZIMO vraagt wat tijd: ??n keer moet je de moeite doen.
Wat DCC betreft: met de 3? generatie zullen de loks herkend worden dus dat is dan ook geen probleem meer.
Het spijtige is dat M?rklin per s? op een eiland (met al zijn nadelen) wil blijven.  Als ze nu ook voor DCC hadden gekozen, dan hadden ze meerdere vliegen in ??n klap:
1? Hardware beschikbaar en beproefd.
2? geen onnodige studie- en ontwikkelingskosten
3? interoperabiliteit bij gemengde banen.

Roland

loco

#12
Davy,
Hartelijk dank voor deze transparante uitleg. Jouw mening sluit misschien niet aan bij wat sommigen nu reeds afbreken zonder te weten waarover ze het eigenlijk hebben. Jouw bevindingen zijn duidelijk gebaseerd op eigen ervaring en blijkbaar ook op bevindingen van anderen. Proficiat.
Loco

__________________________

www.de-pijl.be : met ondermeer recent nieuws uit het grootbedrijf en modelbouw

Peter

#13
Het enige spijtige aan heel deze zaak is dat met hier in Europa weer eens een grote kans gemist heeft op een uniform systeem. Ze zullen het hier wel nooit niet leren om eens iets samen te doen. Dat ze een voorbeeld nemen aan de USA. Dezelfde wielen (RP25, koppeling, en ook digitaal allemaal DCC. Oh ja er zijn ook kleine verschillen, en je vind er ook Motorola, maar dit zijn uitzonderingen.
Zelfs dubbele onwikkelingen blijven met de regelmaat van de klok opduiken (zeker in Duitsland) Laatst is er weer eens een model verschenen van de Beierse S3/6 oftewel de baureihe 18 van Fleischmann. Ik geloof dat dit het model is dat Roco volgend jaar ook op de markt wilde brengen in deze versie. Twee andere vesies waren n vorig jaar en het jaar daarvoor reeds verschenen van Roco. Als je dit model wil kopen heb je dus keuze uit 5 (VIJF) merken (HO=)
Gelukkig hebben we dit probleem niet in Belgie, want bij de 59 kan je moeilijk van een dubbel onwikkeling spreken.
Peter
Met vriendelijke groeten
Peter

rgp

#14
Dag,

Loco, als je het over mij hebt, heb voor een deel info uit Miba 01/2005.

Roland